Muziek en dyscalculie

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Muziek en dyscalculie

Berichtdoor Willemieke » 30 Mrt 2007 14:57

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over muziek.

Ik vind het zelf erg mooi als je een muziekinstrument kan bespelen en zal het zelf erg leuk vinden om zoiets te doen. Zelf wilde ik altijd drummer worden (toen ik nog klein was) maar ja, dat is een drama als je dyscalculie hebt... :? Dus dit is helemaal van de baan, een piano is nu veel mooier :wink:
maar...ik kan dus ook geen noot lezen. Heb moeite om de goeie lijn te volgen (in wat dan ook, herkenbaar voor iemand???? bijvoorbeeld een lijn doortrekken ofzo ). Verder vind ik het moeilijk om het goede ritme te vinden en kan ik moeilijk meerdere dingen tegelijk doen.

Zijn er mensen die wel muziekinstrumenten bespelen en er ook moeite mee hebben gehad? Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik ben benieuwd
Groeten Willemieke
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor erika » 30 Mrt 2007 15:24

hey willemieke,

ik zit nu ongeveer 5 jaar bij de muziek ( fanfare) en speel trompet!! ik heb opzich geen problemen met 'zien'welke noot wat is alleen hoe lang ze duren................ heb vaak geen enkel idee... dat is soms best wel lastig, maar ik kan meestal aan de melodie van de muziek wel onthouden hoe het moet!!! :) maar het duurt bij mij wel altijd veeel langer dan bij de rest.. want ik kan niet spelen en tellen tegelijk!! en op straat lopen ( in de maat) kan ik ook niet.. dan moet je dus lopen en spelen tegelijk.... maar ik vind het wel echt super leuk om te doen!!!!!!!!!!!!!!!!!! en op de vereniging gaan ze er ook gewoon mee om :D
erika
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 Feb 2007 15:36

Berichtdoor Willemieke » 30 Mrt 2007 15:29

erika schreef:alleen hoe lang ze duren................ heb vaak geen enkel idee... dat is soms best wel lastig, maar ik kan meestal aan de melodie van de muziek wel onthouden hoe het moet!!! :) maar het duurt bij mij wel altijd veeel langer dan bij de rest.. want ik kan niet spelen en tellen tegelijk!! en op straat lopen ( in de maat) kan ik ook niet.. dan moet je dus lopen en spelen tegelijk.... maar ik vind het wel echt super leuk om te doen!!!!!!!!!!!!!!!!!! en op de vereniging gaan ze er ook gewoon mee om :D


Hoe herkenbaar! Ik had zelf bij muziek op school dat ik met een xylofoon een muziekje moest maken. Ik ken het nog steeds uit mn hoofd met daarbij de goede hoogte.: zo dus: a,a,f,f,g,g,a etc.

knap dat je zo bezig bent! In de maat lopen is idd heel moeilijk! Ik moet zelf altijd naar beneden kijken om recht te lopen :oops:
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

koop een keyboard

Berichtdoor astrid adolfs » 16 Apr 2007 17:08

Ik wou ook muziek maken met mijn dyscalculie en inderdaad, noten lezen is een ramp. Maar als je keyboard speelt dan is het gelijk muziek. Het ritme die je er uit kan halen, maakt het makkelijker om dat vol te houden. Succes ermee!
astrid adolfs
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 15 Apr 2007 17:09

Berichtdoor elis » 24 Apr 2007 23:30

Hoi Willemieke

Ik maak al muziek zolang ik me kan herinneren. Noten lezen is voor mij nog steeds een probleem, dat wil zeggen als ik naar de volgende regel moet raak ik altijd de draad kwijt. Zo kan ik na 15 jaar gitaar spelen nog steeds geen noot van papier spelen. Bij gitaar heb je trouwens ook nog een ander notatiesysteem, tablatuur, wat een stuk overzichtelijker is. Ik heb gitaar leren spelen van iemand die me gewoon alles voordeed. Wat heel belangrijk is is dat je probeert te luisteren. Ik heb gemerkt dat ik op bepaalde punten bruggen heb kunnen slaan ergens in mijn hersenen, als ik een probleem van een andere kant benader dan kan ik dingen die me eerst niet lukten. Zo heb ik noten leren lezen door bij een koor te zingen, als ik een liedje een keer had gehoord kon ik het wel meezingen, en dan ging ik ondertussen naar de noten kijken en op een gegeven moment begon het kwartje te vallen. Net zoals dat je bijvoorbeeld een telefoonnummer kunt onthouden door het 'dansje' wat je op het toetsenbord doet als je het nummer intypt. Zorg er voor dat je iemand vindt die je wat je wilt leren voorspeelt zodat je met je neus er op kunt zitten, en dan gewoon nadoen wat je ziet en hoort en je bedenken dat notenschrift ook maar door iemand verzonnen is. Het is super handig als je het kunt, maar ABSOLUUT niet nodig om muziek te maken.
succes!
elis
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 24 Apr 2007 18:54

Berichtdoor Dysmoeke » 02 Sep 2007 0:14

Hoi hoi,

Toen ik nog helemáál niet wist wat me bij orgelles zo zwaar belemmerde, had ik grote moeite met het leren noten lezen, maar het leren begrijpen van het ritme of het tellen, maakte dat ik me altijd een stomme idioot voelde. Net algebra dus, dat iets een zestiende noot is zegt mij niets, laat staan dat ik zou weten hoe snel je die moet spelen. Snel......ja, maar hoé snel ? Geen flauw idee dus.
Mijn gehoor onthield alles snel en als de leerkracht zei dat ik een fout moest verbeteren, deed ik dat op gehoor en nooit op gezicht, simpel omdat ik nooit wist waar ik op het blad precies was.
Mijn laatste orgellerares gaf het op , denkend dat ik te weinig studeerde.
Sinds twee jaar heb ik gitaarles en wat heb ik daar een tranen gelaten.
Maar gelukkig heb ik een leraar van goud getroffen.
Overigens heb ik ontdekt dat pieeeep voor mij net zo moeilijk is als noten.
Het kostte mij een kwartier om drie zinnen over pieeeep door te laten dringen en nog kon ik niet spelen wat het zei en blokkeerde mijn hoofd net zo hard.
Naar de leraar kijken helpt me niet veel, omdat ik dan het spiegelbeeld zie en veel hardop moet denken om te weten wat ik dan aan mijn kant
( van de spiegel die hij is ) moet doen.
Sinds een paar maanden vermoed ik dat dyscalculie mij parten speelt.
Ik ben echter niet van plan om op te geven, want elke milimeter is er weer eentje. Net land veroveren spelen. :wink:
Ik wil dan ook niet met anderen samen spelen of aan een vreemde iets voorspelen, want dat brengt blokkades en lege hoofden met zich mee.
Nee, kalmpjes aan, stapje voor stapje geldt voor mij. Langzaamaan, dan breekt het lijntje niet.
Raad kan ik je niet geven, je alleen zeggen dat het handig is om naar ezelsbruggetjes te zoeken. Zelf doe ik dat ook en ik geneer me niet om noten te markeren met een gele stift en er de namen bij te zetten als dat nodig is, andere zaken in andere kleuren te markeren, er opmerkingen bij te schrijven die mij kunnen helpen en de melodie te zingen terwijl ik de oefening probeer onder de knie te krijgen.
Na twee jaar ben ik nog steeds traag in het tempo, maar wel nog steeds op les. :) Lang leve mijn supergeduldige leraar ! :D

Zet 'm dus vooral op als je zin hebt om een instrument te leren bespelen, maar leg je lera(a)r(es) vooral uit wat er speelt en dat er heel veel begrip en nog veel meer geduld nodig is.

Groetjes van Dysmoeke
Dysmoeke
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 Aug 2007 23:29

Berichtdoor Willemieke » 10 Sep 2007 17:51

Hoi allemaal!

Super bedankt voor de antwoorden! Heel gaaf om erkenning te horen. Sommige mensen kijken me nog steeds gek aan als ik echt niet begrijp wat een bepaalde noot is! haha! Maar goed...aldoende leert men 8)

Ondertussen ben ik bezig om te leren drummen! Een ware nachtmerrie voor iemand met dyscalculie!! :shock: Maar goed, met mijn vriend ben ik de strijd aangegaan en het is echt een groot drama. Waar de meeste mensen in een uurtje leren ben ik al 2 dagen mee bezig. (niet intensief hoor!) maar goed, ondertussen heb ik allemaal ezelbruggetjes geleerd zoals: 1,2,3 mars, 1,2...etc. haha! je moet er maar de lol van inzien! :D Hoe dan ook, het keyboard is inderdaad ook een super oplossing! Daar kan je zelfs al een beat achter zetten en de gitaar vind ik nog erg lastig! Erg knap als je daar doorheen komt! :!:

Maar goed, ik heb dus nog steeds moeite met de overgangen. Van snel naar langzaam naar snel etc. Hebben jullie dat ook?

En die arme leraren..tja... :oops: schaammomenten te over toch?:P

Groetjes Willemieke
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor Dysmoeke » 16 Sep 2007 22:53

De keukenla ligt standaard propvol met pakjes papieren zakdoekjes, want die had ik altijd keihard nodig op de les, gelukkig géén groepsles, maar ook thuis, ook al zat/zit ik daar helemaal in mijn eentje te tobben op de meegekregen les :(


Maar goed, ik heb dus nog steeds moeite met de overgangen. Van snel naar langzaam naar snel etc. Hebben jullie dat ook?


Ja, en ik word gek van het proberen thuis de maat te tikken, te klappen of zo . Niet wanneer het regelmaat heeft, zoals een wals, dan kun je nog hardop zeggen 123 123 123 enz.
Maar wee je gebeente als er verschillende zaken staan, dan tel ik zaken die er absoluut niet staan niet staan :roll:, want dan zit ik het ene moment braaf te tikken wat er staat en ...o jee, het tempo verandert....HELP !


En die arme leraren..tja... schaammomenten te over toch?


Inderdaad, maar ik heb tegen de mijne meteen bij de allereerste les gezegd dat hij moest doen alsof hij er niets van merkte, ook niet van mijn gesnotter.Ik voelde me er altijd een stommeling door, maar weiger het op te geven zolang hij en ik het nog steeds zien zitten.

Dus Willemieke, zet m op zolang je het graag nog wilt
Dysmoeke
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 Aug 2007 23:29

Noten!

Berichtdoor Izzy » 15 Mei 2008 14:26

Hey Willemieke

Heel late reactie :lol: maar toch.. Ik speel nu bijna 13 jaar muziek en noten zijn bij mij echt een ramp.. Ik moet nogsteeds aan mijn buurvrouw vragen wat voor noten er staan en dan word ik echt raar aangekeken, maar daarintegen heb ik wel mijn diploma's en ben ik er nog vrij goed in ook, gewoon doorzetten 8) Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt! dan doe je er maar wat langer over!

Liefs, Izzy!
Izzy
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 14 Mei 2008 15:00

Re: Noten!

Berichtdoor Willemieke » 26 Aug 2008 9:47

Izzy schreef:Hey Willemieke

Heel late reactie :lol: maar toch.. Ik speel nu bijna 13 jaar muziek en noten zijn bij mij echt een ramp.. Ik moet nogsteeds aan mijn buurvrouw vragen wat voor noten er staan en dan word ik echt raar aangekeken, maar daarintegen heb ik wel mijn diploma's en ben ik er nog vrij goed in ook, gewoon doorzetten 8) Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt! dan doe je er maar wat langer over!

Liefs, Izzy!


Hoi!

Goed dat iedereen toch zo doorzet om verder te gaan met muziek. 8) Het is zeker zo dat je er plezier in hebt. En dat wat langer erover doen, ach daar raak je aan gewend. Je weet bijna niet beter, zo gezegd. Hebben jullie soms ook dat je het even helemaal niet meer weet? Als het bijvoorbeeld ergens druk is en dat je dan niet meer weet wat je moet doen?

Groetjes!
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor anoniempie » 10 Sep 2008 13:54

ik ben nieuw en zit dit verbijsterd te lezen,moet er zowat om lachen want dit is zo herkenbaar...noten lezen is niet moeilijk ...maar maat houden...een drama.op gehoor speel ik prima,maar daar red ik het bij een fanfare niet mee :lol: ik heb piano gespeeld dwarsfluit altfluit en sopraan saxofoon...maar blijf helaas hangen op moeilijkere stukken wara ik met gevoelsspel niet mee weg kom...

en niet meer weten wat te doen...

vooral bij kassaas ed.staat een hele lange rij achter je te wachten en je moet dan wisselgeld terug geven.ben bekand blanco je voelt de irritatie achter je gewoon toenemen...
anoniempie
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 Sep 2008 13:29

Berichtdoor Willemieke » 10 Sep 2008 14:20

anoniempie schreef:ik ben nieuw en zit dit verbijsterd te lezen,moet er zowat om lachen want dit is zo herkenbaar...noten lezen is niet moeilijk ...maar maat houden...een drama.op gehoor speel ik prima,maar daar red ik het bij een fanfare niet mee :lol: ik heb piano gespeeld dwarsfluit altfluit en sopraan saxofoon...maar blijf helaas hangen op moeilijkere stukken wara ik met gevoelsspel niet mee weg kom...

en niet meer weten wat te doen...

vooral bij kassaas ed.staat een hele lange rij achter je te wachten en je moet dan wisselgeld terug geven.ben bekand blanco je voelt de irritatie achter je gewoon toenemen...


Ja idd, je weet gewoon niet meer wat je moet doen! Vreemd he! Je bent t kwijt:S. Hoe dan ook, we genieten heus ook wel 8)

Succes met alles!!! Kzie je berichtjes graag toegemoed!
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor anoniempie » 10 Sep 2008 16:51

wat je overiges wel kan doen is begeleidings cdees halen.al je met de leerkacht die je muziekles geeft samen speelt,vraag dan of de goede man je de noten en de maten stuk voor stuk voor wil spelen (dwz als je prive les hebt) nog mooier is als ie deze noten en maten op wil nemen op muziek cd.op die manier kan hij je de noten auditief voorlezen zodat jij ze op gehoor leert spelen.zo leer je toch noten en hoef je ze niet te lezen.
anoniempie
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 Sep 2008 13:29

Re: Muziek en dyscalculie

Berichtdoor rumeywen » 11 Feb 2011 16:16

Hoi,

Ben zelf 38 en vanaf mijn achste bezig met muziek. Kwam er al vroeg achter dat notenlezen voor mij onbegonnen werk was. Heb nu pas door dat het waarschijnlijk verband houdt met dyscalculie. Kan dus ook absoluut niet rekenen. Jammer dat mensen altijd denken dat je niet genoeg geoefend heb. Maar alle oefenningen ten spijt, mijn tafels ken ik nog steeds niet. Gelukkig ben ik wel muziekaal. Alles wat ik hoor kan ik in principe op wat voor instrument dan ook naspelen. Dit zit bij ons ook in de familie. Mijn vader kan niet goed rekenen en is muziekaal, en mijn dochter heeft het zelfde probleem. Ik kan nu pas een beetje noten lezen maar eer dat ik uitgevogelt heb wat er staat ben ik ongeveer een week verder. Ik zoek dus nu gewoon de muziek op youtube op en speel het dan na. Het automatiseren van de noten zodat ik een nieuw stuk gelijk kan spelen heb ik dan ook opgegeven. Mijnn vader heeft heel lang klaveskribo gespeeld. Dan krijg je kleuren ipv noten. Voor veel mensen is dit een betere oplossing. Speel zelf accordeon maar ben wel erg chaotisch. Kan me niet zo lang op een stuk concentreren. Maakt niks uit dan speel ik gewoon even iets anders tussendoor om dan weer verder te gaan met het stuk waar ik mee bezig was. Misschien is klaveskribo(weet niet zeker of je het zo schrijft) ook wat voor jouw?
groetjes Wendy
rumeywen
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 Feb 2011 15:02

Re: Muziek en dyscalculie

Berichtdoor IlseD » 30 Mrt 2011 13:02

Bijzonder alle verhalen!

Dyscalculie is een leerbeperking en vooral informatie verwerken is net even een grotere uitdaging (mild uitgedrukt). Ik werk in de muziek en veel van mijn vrienden zijn muzikanten. Zelf heb ik als kind blokfluit gespeeld en vanaf mijn 15e basgitaar. Ik werkte weinig met noten lezen, maar leerde door na te doen en te luisteren. Dat werkte wel goed. Toch ben ik absoluut geen muzikaal wonder :? . Dat laat ik aan mijn vrienden over 8) . Is er ook een verband tussen vals zingen en dyscalculie ;P haha zou een leuk excuus zijn bij voluit vals te zingen. :lol: :wink: hahaha
IlseD
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 30 Mrt 2011 11:47

Volgende

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron