Mijn dochter (9) heeft een IQ test gehad via school. Haar IQ was gemiddeld 89 en uit de test bleek dat zij moeite heeft met verbanden leggen. Op school en thuis herken ik ALLE verschijnselen die horen bij Dyscalculie. Inclusief de traagheid, het klokkijken, de grote, grote problemen bij het inzicht met rekenen. Onder de 20 gaat alles goed, daarboven raakt ze in paniek. Het inzicht is er niet. Als ze eenmaal weet hoe ze de som moet uitrekenen (doordat de eerste is voorgedaan) en de getallen zijn niet zo groot dan redt ze zich redelijk. Redactiesommen gaan NIET. Ze heeft geen flauw benul wat er bedoelt wordt. Deze uitslag en alle gegeven die school aangaf maakte dat de OBD toch wilde dat zij nog een aanvullende dyslectietest kreeg. Die gaat nu dus nog komen. Nu wil school haar dit jaar laten overdoen omdat ze met rekenen zo achterloopt EN omdat ze faalangst heeft. Ik zelf heb niet het idee dat zij faalangst heeft (anders loop je denk ik ook niet in een kamer van 20 volwassenen zo als eerste naar binnen om iedereen een hand te geven). MAar ze heeft wel moeite met 1:1 contact als die mensen op dat moment iets van haar verwachten, namelijk iets wat zes keer is uitgelegd nu maar eens laten zien. JE KAN HET WEL!!! Nou dan wordt ze bang, en dat is bij die test gebeurd. Zij is traag maar werd opgejaagd, zat 1:1 met zo'n mevrouw. De faalangst is er naar mijn idee niet, alleen de problemen met rekenen. MAar is dat een reden om zo'n kind een jaar over te doen????
Ik zou graag wat ervaringen uitwisselen.