Hey!
Bij deze wil ik mij even kort voorstellen. Geen lang verhaal, maar over hoe ik op deze site terechtgekomen ben.
Ik had het altijd al moeilijk gehad met afstanden inschatten en dergelijke, de waarde van geld is mij vrijwel onbekend, bankzaken blijf ik liever ver vandaan en formules (vooral voor antuurkunde), die moet ik elk semester (en dat is een vijftal jaar lang zo geweest) opnieuw vanbuitenleren, en het is steeds of ik ze voor de eerste keer zie. En een bijhorend lijstje met welk symbooltje wat nu ook al weer wilt zeggen. En als je me een telefoonnummer dicteert, en 't moet een beetje vlotjes gaan, zeg het dan alsjeblieft elk cijfertje apart.
Ik dacht dat ik gewoon niet goed was in cijfertjes.
Ik had wel al gehoord van dyscalculie, maar of ik dat zou hebben? Waarschijnlijk niet.
Nu zocht ik op het internet extra informatie over dyslexie, omdat een vriendin dat heeft, en vind ik ook informatie over dyscalculie.
Een kleine schets van een lijstje dat ik vond (zoals zovele) en wat er toen gebeurde, selecteerde wat ik in meer of mindere (meestal meer) mate bij mezelf terugvond.
* Cijfers en rekensymbolen verwarren.
* Splitsingen niet automatiseren.
* Veel tijd nodig hebben voor automatisering.
* Opgave met cijfers niet kunnen onthouden.
* Vier cijfers na elkaar niet vlug kunnen onthouden.
* Sequentie (juiste volgorde) slecht onthouden.
* Problemen met rekensymbolen.
* Problemen met tijd, figuurlijke taal.
* Verwarring bij "4 - 7" / "3 - 9" / "2 - 5" .
* Schrijven en lezen van tientallen/ eenheden/... is een probleem. (->klein probleem)
* Moeite met analoog kloklezen.
Ondertussen heb ik voor de meeste dingen wel truukjes gevonden,waardoor er mij eigenlijk nog weinig stoort in het dagelijkse leven. En mijn vrienden weten zij beter met geld rekenen dan het aan mij over te laten. En de dame aan de kassa, tja, als ze haar geld wilt, moet ze maar geduld hebben.
Al deze problemen zijn duidelijker de kop beginnen opsteken rond het eerste middelbaar.
Maar dus, ik vond mezelf best aansluiten bij de beschrijvingen die gegeven werden, en ik kwam terecht op het dyscalculie-forum.
En de ezelsbruggetjes die hier beschreven worden... Dat is mijn manier van rekenen!
Zou ik dan toch last hebben van dyscaclulie, en niet gewoon slecht zijn in wetenschappen?
(Trouwens, als ik er over nadenk ben ik pas slecht in wetenschappen als er cijfertjes komen bij kijjken...)
Ik kan er mij niet laten op testen, maar ik hoop dat ik een beter idee krijg over wel of niet door andere mensen hun verhaal te horen.