adhd en dyscalculie?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

adhd en dyscalculie?

Berichtdoor femke » 28 Jan 2007 18:07

hallo,
ik ben moeder van een zoontje van acht en daar is bij vastgesteld dat hij adhd heeft. vroeger had hij last van druk gedrag en op school ging dat iets beter maar hij deed zo zijn best op het uiterlijke dat hij innerlijk grote problemen had met luisteren naar de juf en dus ook niet alles opsloeg. daarbij was hij een zeer vroege leerling (van 30 sept. en de peildatum is 1 okt.) dus werd hij eerst laten zitten maar de problemen kwamen half in groep 3 terug en toen zijn we gaan zoeken en testen. hij is met veel moeite overgegaan naar groep 4 waar hij dus best veel moeite heeft. maar naar onze overtuiging komt er niet uit wat er in zit ,moest ik met hem gaan rekenen thuis dan kon hij alles foutloos maar op school draaide hij de cijfers steeds om of deed alles plus terwijl er min stond nu las ik dat er ook verband kan bestaan tussen adhd en dyscalculie. uit zijn testen bleek dat hij heel veel moeite heeft met ruimtelijke inzichten en dat blijkt uit zijn werk op school ook namelijk hij begint bijvoorbeeld met rekenen rustig onderaan zijn blad met sommen terwijl het voor iedereen logisch is om bovenaan te beginnen.ook kan hij sommen maken en als ik die nakijk met hem heeft hij hele domme fouten gemaakt. dan vraag ik aan hem hoeveel is 7 plus 7 en dan zegt hij gelijk 14 maar vaak staat er dan 4 of 41 of 16 en dan laat ik hem dat zien dan zegt hij zelf heel verbaast ach wat dom het is 14 hoor. ik begrijp hier soms echt niks van want hij weet het dus wel.mijn vraag is eigenlijk: in hoeverre kun je bepalen of het zin heeft hem te testen, want die zijn wel erg duur die testen. met vriendelijke groetjes femke
ben een moeder van een zoontje van 8 met problemen op school en wil graag meer informatie
femke
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 28 Jan 2007 17:38

Berichtdoor Sébastien » 04 Feb 2007 22:48

Hallo Femke,

Bij ongeveer een kwart van de kinderen met dyscalculie komt ook ADHD voor. Dat is het enige verband. Het is niet zo dat je door ADHD ook dyscalculie kunt krijgen of andersom.

Bij onderzoek moet je je afvragen wat je er mee hoopt te bereiken. Als je erkenning, dispensaties, gemoedrust, e.d. beoogt, dan is testen zeker aan te raden.
Als je al door de ADHD meer tijd krijgt bij toetsen e.d. kun je je afvragen of het veel meerwaarde heeft; maar dat ligt aan de school.

Ik zou deze keuze in overleg met de school maken, waarbij een gesprek met de remedial teacher of zorgcoördinator voor de hand ligt.

Groeten,
Sébastien

Interessant artikel:
Monuteaux, Faraone, Herzig, Navsaria, Biederman (2005). Journal of learning disabilities. ADHD and dyscalculia: Evidence for independent familial transmission. Vol. 38 (2005), afl. 1, pag. 86-93 (8)
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron