als je niet kan rekenen werkt niemand mee

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

als je niet kan rekenen werkt niemand mee

Berichtdoor doorn » 10 Okt 2006 12:08

Mijn dochter is 18 jaar en we zijn er nu eindelijk achter gekomen dat ze dyscalculie heeft. Op de lagere school heel veel moeite gehad met rekenen, altijd bijles. Was volgens iedereen geschikt voor de havo maar kon geen wiskunde dus toch maar vmbo-t. Na deze school naar het mbo-toerisme.
Na twee jaar mocht ze geen niveau 4 doen omdat ze niet kan rekenen. In de talen is ze uitmuntend. Ze spreekt vloeiend frans en engels. Nu moet ze zelfs in de franse lesuren die ze deelt met niveau 4 de medeleerlingen met niveau 4 helpen omdat die het allemaal niet snappen. De school werkt niet mee. Ik heb vaak gevraagd of ze dan toch de talen op niveau 4 mee kan doen. Ze is al maanden eerder klaar dan de rest en dan zit ze thuis. Is hier via een instantie niets aan te doen?
Mijn dochter roept steeds ach als je niet kan rekenen ben je gewoon dom en houden ze je liever ook zo. Dit is dus haar ervaring.
Het kost veel moeite om haar maar te blijven stimuleren om toch maar naar school te gaan. Ze wil het liefst in de toekomst frans gaan studeren.
Ik hoop dat iemand weet wat ik hier mee aan moet.
Groetjes,
Monique
doorn
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 10 Okt 2006 7:45

Berichtdoor mama » 02 Dec 2006 13:39

ik herken me helemaal in de ervaringen:
ik liep altijd maar achter de feiten aan met rekenen op de basisschool, kreeg altijd extra werk mee in de zomervakantie omdat mijn moeder daar om vroeg (wat háátte ik d'r daarom joh!) en met de cito-toets zou ik kwa táál havo of zelfs vwo kunne doen maar ja het rekenen hè?
Ben toen naar de Mavo gegaan maar door mijn cijfer-en faalangst heb ik zowel de tweede als de derde twee keer gedaan en de andere jaren was het ook met hakken over de sloot over. Mijn vakkenpakket in het laatste jaar was dan ook: nederlands-engels-frans-duits-aardrijkskune-geschiedenis.
Ik heb een toerisme-opleiding gedaan zodat ik met me talen vooruit kon. Ik heb júist geen meao-toerisme gedaan ivm het rekenen daar! Ook híer het betekende met de hakken over de sloot over en geslaagd. Maar dan ga je de échte wereld in en val je in een diep gat. Helaas geef ik je dochter helemaal gelijk: we worden meteen als 'stom' en zelfs 'geestelijk niet helemaal in orde' genoemd. Dat doet je zelfvertrouwen absoluut geen goed.

Op het ogenblik zit ik met een baby thuis, in de bijstand, en ik zie het absoluut alleen maar zwart heel erg zwart in. Ik heb er spijt van dat ik terug gekeerd ben naar Nederland, ik heb zes jaar in het buitenland gewoond, en puur vanwege de houding in de Nederlandse samenleving dat iedereen maar een HBO plus nivo moet hebben (op zijn minst) zitten wíj met de gebakken peren.

Ik wou dat ik het antwoord had waar u naar op zoek bent, maar helaas....
Ik heb wél heel veel gehad aan het boek 'De gave van dyslectie' daar komt dyscalculie ook in voor. Als u het nog niet kent is het echt een aanrader :idea:
'Ik ben niet nieuwsgierig, ik weet gewoon alles graag'
Gebruikers-avatar
mama
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 02 Dec 2006 1:05
Woonplaats: Ergens in Noord-Brabant

Berichtdoor DeRosa » 02 Dec 2006 18:50

Hoi Monique.

Ik heb hetzelfde probleem als je dochter.
Ook ik heb vmbo gedaan doordat ik niet/ of slecht kan rekenen, en ik doe nu ook mbo-toerisme en op mijn school doet zich hetzelfde probleem voor, ik ben net als jouw dochter goed in talen Engels, Duits en Spaans maar rekenen wil maar niet lukken en ik ben bang dat ik hierdoor ook niveau 4 niet kan doen.

Er is maar 1 docent op mijn school die mij begrijpt, hij heeft zelf dislexie maar hij heeft wel HBO kunnen doen.
Hij probeert bij de docenten-overleggen voor rapporten en niveau en studie-advies altijd een goed woordje voor me te doen, zodat niet alle aandacht uitgaat naar mijn slechte rekenkunsten maar naar de vakken waarin ik wel goed in ben, en mijn goede kwaliteiten.

Misschien moet jouw dochter haar probleem eens goed bespreken met haar docent, tutor of mentor.
Omdat jouw dochter zo goed is in talen en ongetwijfeld ook in andere vakken moet daar juist de nadruk opgelegd worden want het is belangrijk dat je vecht voor wat je wil bereiken.

Je moet je niet in hokjes laten duwen, als je dochter niveau 4 wil doen dan moet dat kunnen, ookal heeft ze dan bijles in economie en rekenen nodig.

Groetjes,

Désirée
Gebruikers-avatar
DeRosa
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 Nov 2006 23:29


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron