Wie heeft een idee voor het omgaan met geld?

Ezelsbruggetjes voor rekenen, klokkijken, enz.

Moderators: Sébastien, Renée

Wie heeft een idee voor het omgaan met geld?

Berichtdoor Ziggy » 17 Mrt 2005 15:37

Als ik bij de kassa sta, vragen ze vaak of ik er 20 cent bij heb ofzo.
En dan vraag ik me af: Waarom? Vaak geef ik het uiteraard wel, maar waarom dat weet ik dus niet. Als de kassiere mij dan uiteindelijk het geld terug geeft, kan ik het niet terug tellen. Wie heeft hier een goed ezelsbruggetje voor?
Ziggy
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 Mrt 2005 15:28
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor Renée » 17 Mrt 2005 16:45

Dat is een goeie....maar vraag dat maar niet aan mij :D
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 17 Mrt 2005 18:49

De vraag waarom is niet zo ingewikkeld te beantwoorden: de winkelier wil namelijk bij elke transactie zo weinig mogelijk muntstukken of bankbiljetten teruggeven. Groot geld krijgen ze genoeg, en daarom doen ze moeite om klein geld te ontvangen.

Een voorbeeld:
Je moet € 9,20 betalen. Als je € 10,- geeft dan moet de winkelier € 0,80 teruggeven. Dat kost de winkelier 3 muntstukken: één van € 0,50 , één van € 0,20 en één van € 0,10.
Stel je eens voor dat de winkelier bij elke klant 3 muntstukken terug moet geven! Dan is de kassa heel snel leeg!

Maar als je nu niet € 10,- geeft maar € 10,20. Dat veranderd de boel. De winkelier krijgt nu 1 muntstuk van 0,20 in de kassa en jij krijgt 1 muntstuk van € 1,- terug. Er blijven dus evenveel munten in de kassa en dat is dus voor de winkelier veel beter dan dat hij er 3 kwijtraakt!

Goed, nu weet je waarom. Maar hoe kun je nu zelf bedenken hoe je het beste kunt betalen?

Die vraag is minder gemakkelijk te beantwoorden. Je zult daarbij een gevoel van 'hoeveelheid' moeten kweken.
Ik kan helaas niet met één regeltje uitleggen hoe je dat het beste aan kunt pakken :?
Één van de dingen die ik altijd hanteer is: bij een klein bedrag óver de euro: bijvoorbeeld € 6,15 kun je het beste € 0,15 extra betalen bij het bedrag dat je geeft. Maar bij € 5,85 moet je die € 0,15 niet extra betalen.

Ik heb wel eens programma's op de computer gezien over betalen van geld. Ik zal een kijken of ik ze nog kan vinden. Zodra ik het gevonden heb, dan hoor je dat van me.

Hopelijk kun je hier wat mee,
Sébastien
Laatst gewijzigd door Sébastien op 22 Okt 2008 20:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Sébastien » 31 Mrt 2005 23:47

Ik heb een website gevonden met software (die je kunt bestellen voor € 30,-) waarbij je leert omgaan met geld. Hierdoor verkrijg je inzicht hoe je het beste kunt betalen met de Euro. Want door het te oefenen (door het te doen) ontdek je wellicht zelf een logica. Je kunt immers beter iets leren door het te doen dan erover te praten.
Misschien dat het wat voor je is?

http://www.sharesoft.com/euro.htm

PS. Wellicht dat er mensen zijn die een gratis programma kunnen vinden die hetzelde doel heeft als dit programma? Dat zou natuurlijk nóg mooier zijn, maar dit is een begin.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Wijs!

Berichtdoor Renée » 04 Apr 2005 8:03

Je kunt immers beter iets leren door het te doen dan erover te praten.


Heel wijs....:)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Betalen

Berichtdoor chloe » 14 Jul 2006 15:38

Betalen vind ik ook een ramp. Vooral het feit dat
1) de cijfertjes zo klein op de muntjes gedrukt staan
2) er verschillende kleuren in die muntjes zitten vind ik ontzettend verwarrend.
Het gaat er bij mij dus niet in dat 2 "roste" stukken van 5, 1zo'n gouden stuk van 10 cent is :cry:
Helemaal om gek te worden.
Inmiddels heb ik de hoop opgegeven en als ik nu ergens naar toe moet, dan betaal ik steeds met biljetten. En als iemand mee is, dan laat ik hem of haar betalen.
Als ik dan met té veel "kluttergeld" zit, dan doe ik dat in een spaarpotje en wissel ik dat eens om met iemand die wel met kleingeld om kan gaan zoals mijn ma.
Dat bespaart mezelf op die manier veel leed, hartpijn, schaamte, een wrang gevoel enzovoort.
Mischien niet de meest "zelfstandige" oplossing, maar voor mij wel de beste
Haal je levenskracht uit kleine dingen
Gebruikers-avatar
chloe
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 Jul 2006 19:40
Woonplaats: belgie, kortrijk

Geld problems

Berichtdoor Willemieke » 15 Jul 2006 14:12

Ook ik ervaar het probleem van het geld. Bij mij is voornamelijk dat het gewoon heel erg lang duurt voordat ik het geld aan de desbetreffende kassiere geef.Soms geef ik ook veel te veel of veel te weinig :oops: waardoor de kassiere me vaag aan zit te kijken.

Ook het terug geven van geld door de kassiere vind ik een ramp. Al bij kleine bedragen heb ik er moeite mee en eenmaal thuis aangekomen (dit is dan meestal 10 min. fietsen) heb ik pas door dat het goede bedrag is terug gegeven.

Dit werkt nogal frustrerend maar ik leer het ondertussen wel steeds sneller.

Dit kwam voornamelijk toen ik erachter kwam dat als ik €10,00 gaf, en het bedrag bijvoorbeeld €9,25 was dat ik dan van €9,25 moet doortellen naar €10,00 want dan klopt het uiteindelijk. Oké mn uitleg is nog niet alles maar ja...Sebastien is daar wat beter in.

En op zich...tgaat allemaal wat trager maar uiteindelijk komen we er wel!!!! :D

Groeten Willemieke
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Traag maar zeker

Berichtdoor chloe » 15 Jul 2006 15:58

Inderdaad Willemieke,

we komen er ook wel. Traag maar zeker. En met veel oefenen gaat het wel vlotter. Wel vervelend dat je telkens met rode :oops: wagen staat als je (weer) eens gemist bent of niet door hebt wat ze zeggen... of voor de derde keer moet vragen hoeveel je precies betalen moet.

Enfin, traag maar zeker!...
Haal je levenskracht uit kleine dingen
Gebruikers-avatar
chloe
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 Jul 2006 19:40
Woonplaats: belgie, kortrijk

Berichtdoor Willemieke » 20 Jul 2006 16:33

Inderdaad! Misschien soms even met een omweg en lijkt het soms een compleet doolhof....

Een doolhof waar je nooit de uitgang van kan vinden maar wel nog net over de bosjes heen kan kijken als je heel erg goed springt....

Maar we komen er....want we zien de uitgang! Misschien met moeite...maar die blos op de wangen geeft juist ook een gezonde kleur, van DOORZETTINGSVERMOGEN! dat leren we wel...door onze dyscalculie 8)

Willemieke
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor Elles » 06 Sep 2006 20:14

ja weetje ook wat erg is aan betalen aan de kassa

dat iets kost als €7,95 en je hebt aleen klein geld.
dan st ik echt te treuselen en te tellen en opnieuw te tellen en nog een keer.
heel vervelend vind ik dat als je pech heb is de kassa juffrouw/meneer ongdudig en sagerijnig..... :roll:

Elles
"Elles niet TEKENEN maar REKENEN"
stond met rode letters in mijn reken schriftje naast mijn kunstwerkje
Gebruikers-avatar
Elles
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 Sep 2006 22:51
Woonplaats: ergens in midden van nederlandland

Berichtdoor Alathariel » 07 Sep 2006 23:11

Dat heb ik ook ja. Vaak probeer ik van tevoren uit te rekenen hoeveel kleingeld ik heb, hoeveel ik moet hebben om te betalen en dan pak ik dat alvast. Dan sta ik dat, terwijl ik wacht, nog tig keer na te tellen voor de zekerheid, ben overtuigd dat het goed is, en dan nóg blijkt het fout te zijn :x .
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor Willemieke » 09 Okt 2006 10:44

Ik vind dan altijd de pinpas heel erg handig! 8)
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor Alathariel » 15 Okt 2006 18:29

Precies :wink: . Ik heb zelden contant geld op zak, ik pin altijd alles :) . Volgende probleem is dan, als ik weet dat er niet zoveel geld op mijn rekening staat, probeer ik tijdens het boodschappen doen uit te rekenen op wat voor totaalbedrag ik zit, en of ik dat wel kan betalen. Ik moet er een rekenmachine bijhouden (nou ja, mijn telefoon dan, de rekenmachine daarvan :wink: ), want anders lukt dat gewoon ook niet. En dan nog klopt mijn eindresultaat nooit. Betalen kan ik altijd wel, want ik rond alle bedragen ruim naar boven af, dan weet ik iig zeker dát ik kan betalen.
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor Elles » 24 Okt 2006 21:26

Weet je wat ik altijd doe..
gewoon heel itiligent kijken of je het snapt...geen gepruts met klein geldt..daar word ik zelf onrustig van...

maar bij deze truk weet je niet of je genoeg geld heb gekregen :cry:
"Elles niet TEKENEN maar REKENEN"
stond met rode letters in mijn reken schriftje naast mijn kunstwerkje
Gebruikers-avatar
Elles
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 Sep 2006 22:51
Woonplaats: ergens in midden van nederlandland

Re: Betalen

Berichtdoor mama » 03 Dec 2006 11:39

chloe schreef:Betalen vind ik ook een ramp. Vooral het feit dat
1) de cijfertjes zo klein op de muntjes gedrukt staan
2) er verschillende kleuren in die muntjes zitten vind ik ontzettend verwarrend.
Het gaat er bij mij dus niet in dat 2 "roste" stukken van 5, 1zo'n gouden stuk van 10 cent is :cry:
Helemaal om gek te worden.
Inmiddels heb ik de hoop opgegeven en als ik nu ergens naar toe moet, dan betaal ik steeds met biljetten. En als iemand mee is, dan laat ik hem of haar betalen.
Als ik dan met té veel "kluttergeld" zit, dan doe ik dat in een spaarpotje en wissel ik dat eens om met iemand die wel met kleingeld om kan gaan zoals mijn ma.
Dat bespaart mezelf op die manier veel leed, hartpijn, schaamte, een wrang gevoel enzovoort.
Mischien niet de meest "zelfstandige" oplossing, maar voor mij wel de beste


da's een gouden tip voor mij, dat bespaart me héél wat embarressing moments aan de kassa! Want dat zijn er nogal wat hoor! :oops:
'Ik ben niet nieuwsgierig, ik weet gewoon alles graag'
Gebruikers-avatar
mama
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 02 Dec 2006 1:05
Woonplaats: Ergens in Noord-Brabant

Volgende

Terug naar Ezelsbruggetjes

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron