Workshops dyscalculie?

Wat kan een school doen?
Hoe kom ik aan informatie over dyscalculie?

Moderators: Sébastien, Renée

Workshops dyscalculie?

Berichtdoor Mijntje » 08 Sep 2006 11:46

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar goede informatie en/of workshops, voorlichtingsdagen enz. over dyscalculie. Ik ben werkzaam op een vmbo-school en wij willen ons heel graag meer verdiepen in dyscalculie.
Mijn vraag aan jullie is of jullie tips en ervaringen met workshops hebben en die aanraden.

Met vriendelijke groet,
Mijntje
Mijntje
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Sep 2006 11:01

Berichtdoor Renée » 08 Sep 2006 13:24

Dag Mijntje, welkom op het forum.

Je kunt eens informeren bij Balans.

Verder denken Sébastien en ik er ook aan om voorlichting te geven over dyscalculie.
Sébastien heeft veel parate kennis en ik ben een ervaringsdeskundige.
Dit is nog wel in een pril stadium.

Laat maar horen wat jullie precies willen en op welke termijn dat zou moeten.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

andere kijk op leerproblemen....

Berichtdoor ingrid stoop » 12 Sep 2006 14:37

Andere kijk op leerproblemen;
Wat gebeurd er allemaal in het hoofd? Welke strategie heb jezelf bedacht om rekenen "op te slaan"?
Soms heb je voor taal een betere strategie dan voor rekenen.
De MatriXmethode gaat uit van een individuele leerstrategie, niet volgens en uit een boekje..waar anderen denken te weten hoe jij leert...Maar juist het ontdekken hoe je dat eigenlijk zelf doet. Als dat handig is kun je het zo blijven doen, anders kun je die zelf veranderen.
Bijzondere verhalen zoals: het is vol in mijn hoofd, rekenen staat helemaal achterin, het kan er niet meer bij...
En foute dingen wil je toch niet onthouden, gooi ze eruit en zet het goede erin..Dat lijkt heel vreemd, visuele personen vinden dat heel normaal.
Hoofd en informatie ordenen zodat je weer ruimte en rust krijgt..
Door de strategie van het individuele leren aan te pakken als die niet optimaal werkt ligt daar vaak de oplossing van het probleem.
iedereen heeft een eigen manier van informatie opnemen, verwerken, opslaan en weer gebruiken bedacht voor zichzelf.
ingrid stoop
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Sep 2006 10:34
Woonplaats: Otterlo

"Workshop Dyscalculie"

Berichtdoor mariska » 20 Sep 2006 11:19

Hoi Mijntje,

Ik las dat je op zoek bent naar goede informatie en/of workshops, voorlichtingsdagen enz. over dyscalculie. Ik ben zelf werkzaam als psycholoog bij een Praktijk voor voornamelijk de behandeling en diagnostiek van dyslexie. Er komen echter steeds meer kinderen met rekenproblemen / dyscalculie bij ons, voor zowel onderzoek als begeleiding. Daarom ben ik ook op zoek gegaan naar meer informatie over dyslexie. Nu heb ik het volgende gevonden:

Dyscalculie - een verklarings- en begeleidingsmodel-
datum: dinsdag, 06-02-2007
uur: 9.30-12-30 en 13-30-16.00
loactie: campus Sanderus
prijs: 60 euro.

Het is helaas wel in Antwerpen, maar het is tot nu toe de enige workshop omtrend dyscalculie die ik heb kunnen vinden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Als er meer informatie is over workshops in Nederland hoor ik dat ook graag.

Met vriendelijk Groeten
Mariska
mariska
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 Sep 2006 14:59
Woonplaats: Spanbroek

Berichtdoor Mijntje » 27 Sep 2006 9:05

Ok ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ik zal dit voorleggen in een vergadering en er dan op terug komen.

Daarnaast zijn wij ook bezig met een standaard handelingsplan (dus hoe gaan docenten om met kinderen met dyscalculie) voor de leerlingen met dyscalculie. Hebben jullie goede tips die ik hierin kan verwerken?

Groet,
Mijntje
Mijntje
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Sep 2006 11:01

Berichtdoor ingrid stoop » 05 Okt 2006 17:10

Ter informatie;
In november is er een gratis informatieavond in Otterlo over de MatriXmethode. Een andere strategie bij leerproblemen biedt vaak de oplossing voor het beter verwerken van informatie, dus zodat informatie die door onderwijzend personeel wordt overgebracht beter wordt begrepen en gebruikt door de leerling.
Kijk maar op de site www.matrixcoaching.nl
Door de strategie van het individuele leren aan te pakken als die niet optimaal werkt ligt daar vaak de oplossing van het probleem.
iedereen heeft een eigen manier van informatie opnemen, verwerken, opslaan en weer gebruiken bedacht voor zichzelf.
ingrid stoop
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Sep 2006 10:34
Woonplaats: Otterlo


Terug naar Voor leerkrachten, begeleiders en studenten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten