een juf met dyscalculie?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

een juf met dyscalculie?

Berichtdoor julia » 06 Okt 2005 21:54

Hallo
Ik ben julia en 27 jaar. Heel mijn leven is rekenen een heel groot probleem geweest en nu nog. Toch heb ik het gered. Heel veel bloed, zweet en tranen. Maar toch......Ik ben nu al bijna 5 jaar leerkracht op een basisschool in groep 1-2. Misschien is dat een reden dat ik het nooit verder onderzocht heb, uiteindelijk heb ik toch alles gehaald? Maar nu ik bezig ben met een opleiding voor remedial teacher ga ik toch over mezelf nadenken.
Ik moet nog steeds nadenken over de meest simpele sommen. Ik tel nog vaak op mijn vingers. Ik heb geen idee hoeveel geld ik terug moet krijgen aan de kassa. Ik kan geen telefoonnummer en datum onthouden, alleen de nummers die ik echt dagelijks gebruik. Ik weet niet hoeveel dagen elke maand heeft. Ik moet nog steeds nadenken bij bepaalde digitaletijden in de tv gids, ik kan nooit berekenen hoeveel korting ik nu eigenlijk zal krijgen in de uitverkoop, Mijn vader is ook slecht in rekenen, etc.
Kortom ik weet dit allemaal prima te verdoezelen. Leve de rekenmachine!
Nu wordt het best lastig, ik zou graag gaan werken in een hogere groep maar kan ik dat wel? kan ik kinderen wel leren rekenen als ik zelf heel lang moet nadenken over een uitkomst van een som?
Ik ben ook best een beetje boos en verdrietig. Waarom heeft geen enkele juf of meester ooit dit probleem bij mij gesignaleerd? Dat had een hoop leed gescheeld.
julia
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 06 Okt 2005 21:25
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Sébastien » 07 Okt 2005 1:36

Hoi Julia,

Grappig dat jij ook dit jaar een RT opleiding bent begonnen. Alleen volg ik die opleiding voor het voortgezet onderwijs. Maar als ik het programma van het primair onderwijs goed ken, dan hoef je 'alleen maar' de stof t/m groep 6 te beheersen. Dan valt procentberekeningen in ieder geval af: weer een zorg minder :).

Het probleem zoals jij zegt kan door verschillende oorzaken niet gesignaleerd zijn:
- de meeste leraren/docenten kennen het onderscheid niet tussen een rekenprobleem en dyscalculie.
- als je erg vaardig bent kun je - zoals je zelf zegt - veel verdoezelen waardoor het niet opvalt.
- als je niet heel erg uitvalt (of je gaat gewoon altijd over), dan is er meestal ook geen reden om een oorzaak te zoeken.

Leve de rekenmachine!
Hierdoor heb je natuurlijk ook veel 'hiaten' op kunnen vangen. Los van het feit of je nou slecht bent in rekenen/wiskunde of een diepgaander probleem hebt.

Nu wordt het best lastig, ik zou graag gaan werken in een hogere groep maar kan ik dat wel? kan ik kinderen wel leren rekenen als ik zelf heel lang moet nadenken over een uitkomst van een som?
Het zelf beheersen is één ding, het uitleggen een ander. Belangrijk is dat je je eigen grenzen kent: leg uit wat tot je capaciteiten hoort, maar geef dingen tijdig uit handen als het buiten je competentie valt. Daar wordt iedereen beter van. Een kind wordt er natuurlijk ook onzeker door als je zelf onzeker bent bij de uitleg. Maar als RT'er kun je natuurlijk zelf de boel sturen: als je een som voorbereid en die aan een leerling voorlegt, dan ken je die som natuurlijk door en door.
Het heeft ook voordelen, want je bent dan 'ervaringsdeskundige' laten we maar zeggen. Maar tijdens de opleiding zul je er wellicht wel hard aan moeten trekken, maar wieweet valt het mee als je nogmaals door de stof heen gaat.

Groetjes,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Miranda » 22 Nov 2005 19:32

Hallo,

Ik ben Miranda, 18 jaar en leer voor onderwijsassistente, maar wil volgend jaar graag de pabo doen, maar... daarvoor moet je een spelling- en een rekentoets maken en juist met rekenen ben ik niet goed.

Ik moet erg nadenken bij makkelijke sommen (met ongelijke getallen), dus het is zeg maar niet geautomatiseerd, want ik tel sommen als 8+5 nog wel op mijn vingers (omdat ik niet gelijk zie dat het 13 is).

Ik werk momenteel in een winkel, waarbij ik soms ook kassa moet draaien en eerst kon ik niet terugtellend wisselgeld geven, maar omdat mij dat verplicht werd, heb ik veel geoefend en nu nog steeds kost het mij moeite. Gelukkig helpt de kassa voor het grootste deel en lukt het tot nu toe, maar zodra ze teveel bijgeven, lukt het me niet meer (bijvoorbeeld iets kost €20.55 en dan is €0,55 cent handig, maar geven ze €0,70 ofzo, dan ben ik helemaal in de war en kom ik er niet meer uit).

Ik heb stage gelopen bij de kleuters, dat ging natuurlijk prima. Daarna in groep 3 en 4 en dat ging ook goed, aangezien je zulke sommen snel kunt optellen met je vingers of andere handigheidjes en op papier uitleggen ging ook prima, maar in groep 5/6 kon ik het niet meer uitrekenen. Wel uitleggen, maar verder niet. Heel frustrerend!

Op de basisschool had ik altijd kladpapier bij de hand en omdat ik perfectionistisch ben, rekende ik altijd heel precies (maar ook traag) en had ik meestal wel het goede antwoord. Dus het viel nooit op.
In groep 8 kregen we opeens hoofdrekenen en ik bakte er niks van. Had wel stiekum rekenmachines in het vak of gokte gewoon op A, B, C of D, maar bij de meester is nooit een lichtje gaan branden.

Hoe ging dat bij jou, Julia? Of anderen? Die rekentoets op de pabo?
Miranda
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Nov 2005 19:19

Berichtdoor mariah » 23 Nov 2005 11:13

Ik heb niets met werken in het onderwijs. Het trekt me totaal niet. Maar ik wil wel zeggen dat ik veel herken in wat je zegt. Je zegt dat het vroeger op school niet echt opviel dat je slecht bent met rekenen. Ik weet hoe frustrerend het is als je probleem niet wordt gezien. Maar zelf besef je ook pas later dat je een probleem hebt. Tenminste, zo ging dat bij mij wel. Ik weet vlekkeloos dat 8 en 5 13 is. Ik kan absoluut niet rekenen, maar ik heb een fotografisch geheugen. Ik weet het overigens alleen met enkele getallen. Met getallen met meer dan twee cijfers kan ik het al niet, want dat is me te moeilijk. Dat kan mijn geheugen niet bevatten. De tafels ken ik ook vanwege mijn olifantengeheugen, maar ik kan 'rekenkundig' niet begrijpen dat iets een bepaalde uitkomst heeft.
mariah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 Okt 2005 21:12

Boe

Berichtdoor Apenijn » 23 Mei 2006 9:26

Hoi allemaal,

mijn naam is Alysia en ik ben 18 jaar. Ik studeer aan de pabo en ik ben 2e jaars. Mijn rekenvaardigheid tentamen heb ik niet gehaald, en waarschijnlijk moet ik van school af. Ik heb contact opgenomen met de huisarts, omdat school mij daartoe doorverwees. De rekenvaardigheid tentamens zijn heel erg zwaar. je krijgt 50 haalbare punten waar je er 40 van moet halen voor een 6. (je moet een 6 of hoger scoren) Je krijgt 1.5 uur de tijd voor zo'n 60 opgaven, die allemal volgens een bepaalde methode opgelost moeten worden. Erg lastig dus. Onderschat dit niet.
Ik heb altijd al problemen gehad met rekenen, maar weet iemand ook of er een betekenis zit achter 'rekenen in kleur'? Al mijn cijfertjes hebben hun eigen kleur, en zijn mannelijk vrouwelijk of onzijdig. Heeft iemand enig idee?

Groetjes, Alysia
Apenijn
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 23 Mei 2006 9:08

Berichtdoor Miranda » 23 Mei 2006 15:00

Ik kan jullie mededelen dat ik geslaagd ben voor mijn rekentoets. Volgend jaar in het eerste jaar heb ik daar dus geen omkijken meer naar. Je moest minimaal een 6.0 halen en ik heb een 6.6. Ben dus ongelofelijk blij, maar had het nooit verwacht.
Maar wilde het jullie wel even mededelen, dus doorzetten mensen, als je iets graag wil, niet gauw opgeven.

Succes!
Miranda
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Nov 2005 19:19

Re: Boe

Berichtdoor Sébastien » 27 Mei 2006 23:10

Hoi Alysia,

Apenijn schreef:Ik heb altijd al problemen gehad met rekenen, maar weet iemand ook of er een betekenis zit achter 'rekenen in kleur'? Al mijn cijfertjes hebben hun eigen kleur, en zijn mannelijk vrouwelijk of onzijdig. Heeft iemand enig idee?

Groetjes, Alysia


Grappig, zeg dat jij dat kunt!!! Toevallig heb ik een paar maanden terug iets gelezen over kleuren zien bij letters en cijfers...en laat ik nou ook nog het woord onthouden hebben :)
Google maar eens op het woord 'synestheet'.
Als ik het goed onthouden heb komt het eens in de 25000 keer voor dat iemand 'synestheet' is.

Een voorbeeld pagina:
http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringe ... s/7471409/

Werkt het bij jou ook zo?

Groetjes,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: een juf met dyscalculie?

Berichtdoor Ronny » 25 Jul 2006 16:28

julia schreef: Waarom heeft geen enkele juf of meester ooit dit probleem bij mij gesignaleerd?

Dat is altijd de vraag.
Waarom hebben ze bij mij vroeger nooit gezien dat ik een reken probleem had?
Tijdens het schooljaar in het basis onderwijs lukte het nog, maar na de vakantie kon ik niets meer, gewoon optellen ging al niet meer en aan mijn huiswerk was ik uren bezig aan iets waar je amper een halfuur voor nodig had, ik moest alles herleren.
Ik weet nog dat mijn moeder een keer zei dat ik na de vakantie precies niet meer kon rekenen. Maar verder hebben ze der nooit naar gekeken.
Ik weet ook nog dat ik mijn geboortejaar ook voor de helft van de gevallen verkeerd opschreef (67 werd 76) en als iemand zei dat dat niet kon dan begeep ik niet waarover ie het had.

Toen ik in het middelbaar zat (technische richting) ben ik 1 keer de beste geweest in wiskunde, het was de tijd van de vergelijkingen, daar was ik dol op. Maar toen we overstapten naar ongelijkheden heb ik een val gemaakt die ik nooit te boven ben gekomen. Toen ging ik van de beste naar het gemiddelde naar de slechte in 3 trimesters en ben daar blijven hangen tot ik op mijn 18de van school mocht met diploma (wiskunde hebben ze erdoor gedelibereerd, omdat de andere vakken goed tot zeer goed waren).

Het is pas enkele jaren geleden dat iemand me vroeg of ik dyscalculie had. Ik wist niet eens wat het was.
Ik ben nooit getest geweest, maar ik herkende me wel in de info die ik daarna heb opgezocht.
niets hebben
is erger dan
iets hebben
Ronny
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 25 Jul 2006 14:19
Woonplaats: Gent - België


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron