Vraag aan kinderen met dyscalculie van Rinze van Rossum

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Vraag aan kinderen met dyscalculie van Rinze van Rossum

Berichtdoor Renée » 08 Jan 2005 10:08

Ik ben als begeleider vooral geinteresseerd waar kinderen met dyscalculie (jij dus) vooral baat bij hebben gehad: welke aanpassingen of maatregelen hebben op school goed geholpen? Eenvoudiger gezegd: wat hielp of heeft je geholpen? Helpt het gebruik van een rekenmachine? Heb je zelf tips of ideeen waar leerkachten wat aan zouden kunnen hebben?


Dit bericht is gekopieerd uit het gastenboek op de website en is van Rinze van Rossum.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraag aan kinderen met dyscalculie van Rinze van Rossum

Berichtdoor sloeber » 19 Dec 2005 19:15

[quote="Renée"]Ik ben als begeleider vooral geinteresseerd waar kinderen met dyscalculie (jij dus) vooral baat bij hebben gehad: welke aanpassingen of maatregelen hebben op school goed geholpen? Eenvoudiger gezegd: wat hielp of heeft je geholpen? Helpt het gebruik van een rekenmachine? Heb je zelf tips of ideeen waar leerkachten wat aan zouden kunnen hebben?


Dit bericht is gekopieerd uit het gastenboek op de website en is van Rinze van Rossum.[/quote]
Heyy ,
Ik heb dyscalculie zelfs zo dat ik een jaar achter zit met de leerstof ! Ik heb er veel aan als de leerkracht me appart neemt en de toets/examen overloopt en rekenmachine mag gebruiken ! handig zou het ook zijn als er eens informatie aan de leerlingen werd gegeven want anders denken ze dat je dom bent of je een ziekte hebt ofzo wat eigenlijk niet zo is ! :oops:
Vorig jaar nam de leerkracht me bij elke toets samen waardoor mijn rapport voor wiskunde goed was. Nu dit jaar heb ik andere leerkracht die me niet appart neemt voor toetsen en nu is mijn rapport slecht ! Als je meer tijd krijgt is dat ook wel goed want anders moet je je opjagen dat je niet klaar gaat geraken en ook dat je het niet gaat kunnen wat mijn probleem eerst was toen en nu weer omdat de leerkracht van dit jaar me niet appart neemt tijdens de examens en toetsen en omdat ik ook niet altijd de rekenmachine mag gebruiken !

Ik hoop dat er eens iets aan gedaan wordt want nu weet niemand wat het is zoals mijn leerkracht nu en die denkt gewoon dat ik dom ben of dat ik het niet leer terwijl we het haar al hebben uitgelegt en gezegt dat ze eens moest informeren met de leerkracht van vorig jaar !
sloeber
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 19 Dec 2005 19:08

Berichtdoor Zakdoekje » 01 Mei 2006 20:00

welke aanpassingen of maatregelen hebben op school goed geholpen? Eenvoudiger gezegd: wat hielp of heeft je geholpen? Helpt het gebruik van een rekenmachine? Heb je zelf tips of ideeen waar leerkachten wat aan zouden kunnen hebben?


Ze hebben me apart laten rekenen,andere groep lager.En dat doen ze nu nog.Ik werk met stagiares.Ik gebruik geen rekenmachine.Misschien kan een leerkracht dingen met de computer laten doen.Dat is veel leuker.
Zakdoekje
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 30 Apr 2006 21:00

Berichtdoor Annatjuh19 » 08 Mei 2006 23:01

Nou ik heb vooral mezelf geholpen....Ik heb nooit echte hulpmiddelen gehad, alleen dit schooljaar wel heel erg....Ik kreeg bijles en de docenten namen tijden voor mij, zette zich voor mij in...Mijn ouders hebben altijd heel goed geholpen, dat moet ik er wel bij zeggen...
Maar het is vooral iets wat je zelf moet overwinnen, ik weet dat iedereen het kan...Ik heb het ook gedaan, discalculie is ook vooral iets wat je onzeker maakt. Ik heb altijd gedacht, van waarom ik? Waarom kan ik niet net zo goed rekenen als de rest.

Ik doe nu de opleiding Secretarieel Medewerkster wat vooral uit heel veel rekenen bestaat...Nou ik als dyscalculie persoon ben wel mooi de beste van de klas met rekenen...Ik heb tot nu toe een 8,7, 8,8 en een 9,3...Dus het gaat zeer goed...
Annatjuh19
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 Mei 2006 21:59

Berichtdoor Renée » 09 Mei 2006 11:31

Dag Anna, welkom op het forum.

Steengoed van je, die punten! Je moet er vast heel hard voor werken.

Met dyscalculie kan het best zijn dat je sommige kanten van het rekenen WEL goed kan. Dit blijkt maar weer uit je verhaal.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Annatjuh19 » 09 Mei 2006 13:01

Renée schreef:Dag Anna, welkom op het forum.

Steengoed van je, die punten! Je moet er vast heel hard voor werken.

Met dyscalculie kan het best zijn dat je sommige kanten van het rekenen WEL goed kan. Dit blijkt maar weer uit je verhaal.


Dank je :)

Nou valt wel mee hoor dat harde werken....Als iemand dit mij 3 jaar geleden had verteld had ik diegene uitgelachen...Maar ik snap het echt, net of er een nieuwe wereld voor me is opengegaan...
Annatjuh19
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 Mei 2006 21:59

Berichtdoor Renée » 12 Mei 2006 7:05

Op welke manier zijn de berekeningen je uitgelegd?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor artemis » 09 Jun 2007 22:19

Antwoord van een moeder :-)

Wat ik bij mn dochter merk (en bij mezelf herken) is dat het automatisme weg is als we er even uit zijn.
Gelijk een test na de kerstvakantie is dus niet fijn!! en geeft een vertekend beeld. Na een paar dagen "ophalen en herhalen" had ze het oude niveau van voor de vakantie weer.

Bepaalde berekeningen kan ik niet maken zonder voorbeeld of helemaal weer uitvogelen hoe het ook al weer zit en dan misschien ook wel op een eigen omslachtige manier, die ik ook niet kan uitleggen of na vertellen.

Als ik er dan een tijdje mee bezig ben (valuta in de vakantie omrekenen, of voor bep. vakken tijdens omscholing) gaat het wel. Maar daarna is het dus ook weer "weg".
artemis
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 06 Jun 2007 21:40

?

Berichtdoor danitsja » 10 Aug 2007 13:50

wat mij geholpen heeft is mezelf het klinkt raar maar in de loop van de tijd heb ik zelf truukjes ontwikkelt waardoor het ietsje makkelijker word net zoals optellen dan dacht ik een dobbelsteen te zien en zo telden ik dan op. en ik heb veel behoefte aan elke dag hetzelfde opstaan ontbijten tandepoetsen aankleden naar school gaan enz.
verder is er niks wat mij geholpen heeft zeker mijn bassischool niet
gr
it,s nice to be important, but it,s important to be nice
danitsja
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 Apr 2006 19:12
Woonplaats: leiden


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron