Dyscalculie en Rijbewijs

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Dyscalculie en Rijbewijs

Berichtdoor Juf Joyce » 28 Mrt 2006 18:40

Hoi allemaal

Wat ontzettend goed allereerst dat er een forum bestaat voor mensen met Dyscalculie en informatie voor begeleiders en mensen die te maken hebben in hun omgeving met Dyscalculie.
Ik wil naar aanleiding van het forum ook mijn verhaal kwijt. Ik hoop hiermee te helpen aan de bekendheid van dit probleem. En ook erkenning van het feit dat ik gelukkig niet de enige ben problemen met rekenen. En ik hoop dat ik ook andere mensen misschien beetje kan helpen.

Ik ben Joyce ben 21 jaar en ik heb ook al vanaf de bassisschool heel veel moeite met rekenen. Ik heb Dyscalculie in een mate dat ik er ook veel last er van heb in het dagelijkse leven. Mijn basis- en middelbare schooltijd waren heel moeilijk wegens wiskundige vakken.
Uiteindelijk Wel de Mavo gehaald maar ik heb vrijstelling gekregen op mijn wiskunde en heb alle wiskundige vakken zoals economie laten vallen. Daarna wilde ik heel graag PABO doen maar heb toen eerst MBO Onderwijsassistente gedaan. Maar ik kwam er in het eerste jaar al achter dat ik met veel vakken mee kon komen behalve rekenen. Het automatiseerde niet voldoende, ik zit op niveau van groep 4 regulier basisonderwijs. Ik heb veel bijles gehad en ondersteuning gevolgd om toch te hopen dat ik mijn rekenniveau omhoog kon krijgen..
Ik vond het heel tegenstrijdig dat ik in veel vakken mee kon komen behalve rekenen. Ik heb tijdens mijn MBO moeten leren accepteren dat PABO voor mij te hoog gegrepen zou zijn. Ik had teveel moeite met rekenen, al zou ik kiezen voor kleuters of speciaal onderwijs waar ik graag werkzaam in wilde zijn.

Gelukkig kwam ik erachter dat ik Pedagogiek heel erg leuk vond en wilde werken met kinderen met leer en of gedragsprolemen. Om hen te begeleiden. Ik slaagde voor Mijn MBO door 1 onvoldoende te mogen staan. Dat werd rekenen. Ik ben heel blij dat ik een stuk onderwijs heb mogen doen en ik heb daar heel veel van geleerd. Ik werd heel hard geconfronteerd met mijn "handicap". Ik kan veel dingen maar op reken en wiskundiggebied heb ik heel veel moeite. Ik heb moeite met wiskundige dingen zoals inschatten, ik heb geen idee van hoeveelheden en het automatiseerd slecht tot niet.

Nu studeer ik Pedagogiek en ik zit in mijn tweede jaar. Ik ben erg blij met wat ik nu doe. Wel heb ik nog een probleem waar ik vanaf mijn 18e mee aan het worstelen ben en dat is: het halen van mijn rijbewijs.
Ik heb heel veel moeite met autorijden. Ik heb heel veel moeite met het inschatten van afstanden, invoegen vind ik heel eng, Vooral het vooruit denken en anticiperen van wat er gebeurd en het handelen er naar.
Ik ben vrij traag, en probeer doormiddel van squashen mijn reactievermogen te trainen maar ik blijf tot nu toe nog moeite houden.
Ik rij opdit moment automaat aangezien ik mij dan meer zou kunnen richten op "het kijken". Maar ik ben nu in mijn derde jaar van mijn rijlessen ( verschillende rijscholen en rijinstructeurs) gehad maar ik blijf moeite houden met autorijden.
Ik wil heeeeel graag slagen voor mijn rijbewijs, maar ik weet niet zo goed hoe ik het nou moet halen.
Mijn rijinstructeur begrijpt niet goed wat ik zie en hoe moeilijk ik het vind. Hij vindt dat ik het zelf een eigen manier moet vinden om het inschatten,invoegen en vooruitdenken enz moet eigen maken. Maar het duurt nu al zo lang en het lijkt soms alsof ik zo lang stil sta of steeds terug val op steeds dezelfde punten en dat is wiskundig inzicht met autorijden.
En dat voelt soms heel frustrerend .Iemand die dit herkent met Dyscalculie? Heeft iemand nog tips zodat ik toch mijn rijbewijs nog kan halen?? alvast heel erg beankt voor jullie reacties.

groetjes Joyce
Juf Joyce
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 27 Mrt 2006 21:43
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Renée » 13 Apr 2006 9:15

Dag Juf Joyce, welkom op het forum.

Zoals ik al vaker gezegd heb, dyscalculici zijn dappere 'dodo's' :).
Ook jij hebt je weg weer gevonden.

Het rijbewijs.....en het felbegeerde roze papiertje krijgen.
Heel goed dat je in een automaat bent gaan rijden. Dat lost al een boel op.
Ik zou misschien eens bij de ANWB gaan informeren voor een intensieve / cursus. Misschien dat dat nog helpt? Je krijgt dan in een relatief korte periode veel lessen, waardoor er bepaalde handelingen 'ingeheid' worden. Als er tussen de rijlessen van nu teveel tijd zit kan het zijn dat je dingen weer vergeet.
Voor onze zoon heeft dit goed gewerkt. (Geen garantie natuurlijk voor iemand anders)


ANWB theorie/opleiding
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron