scriptie dyscalculie

Wat kan een school doen?
Hoe kom ik aan informatie over dyscalculie?

Moderators: Sébastien, Renée

scriptie dyscalculie

Berichtdoor Dnll8445 » 08 Nov 2005 10:06

Hoi allemaal,

Mijn naam is Daniëlle en ik zit in het laatste jaar van de pabo. Ik ben inmiddels begonnen met mijn afstudeerscriptie en het onderwerp dat ik heb gekozen is, wat een verrassing :) , dyscalculie.

In mijn onderzoek wil ik vooral ingaan op het begrip zelf (wat is dyscalculie precies?) en wat je er als leerkracht of als team mee kan.

Nu ben ik gestuit op het feit dat dyscalculie voor veel mensen een onbekend begrip is, en dat sommige psychologen het probleem niet willen erkennen. :shock:

Dankzij deze site ben ik er wel heel wat meer over te weten gekomen.

Maar als ik het goed begrepen heb, is er nog geen officiële dyscalculieverklaring.

Weet iemand of die al wel in de maak is? En ik vroeg me af of ik ook ergens concrete informatiepakketten kon bestellen. Die kan ik namelijk nergens vinden.. :wink:

Alle overige informatie is natuurlijk ook welkom!

mijn emailadres: danielle_benschop@hotmail.com

Alvast bedankt!!!

Groeten, Daniëlle
probleemkinderen bestaan niet, alleen kinderen die wat extra hulp kunnen gebruiken...
Dnll8445
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 Nov 2005 9:41
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Sébastien » 08 Nov 2005 17:11

Hoi Daniëlle,

In mijn onderzoek wil ik vooral ingaan op het begrip zelf (wat is dyscalculie precies?) en wat je er als leerkracht of als team mee kan.

Hier vind je veel gegevens die je verder zullen helpen. Lees bv. eerst het verslag.

Nu ben ik gestuit op het feit dat dyscalculie voor veel mensen een onbekend begrip is, en dat sommige psychologen het probleem niet willen erkennen.

Dyscalculie bestaat, maar over de precieze definitie bestaat nog onenigheid.

Maar als ik het goed begrepen heb, is er nog geen officiële dyscalculieverklaring.

Wat ik weet is dat er nog geen standaard dyscalculieverklaring is. Een goede beschrijving waar een dyscalculieverklaring aan moet voldoen staat beschreven in het boek "Rekenproblemen en dyscalculie" op blz. 290 t/m 293, voor het geval je gericht op zoek wilt gaan...

Weet iemand of die al wel in de maak is?

Misschien denk je aan een dyscalculieprotocol? Die is nog niet in de maak, maar er wordt al wel door wetenschappers/geïnteresseerde over nagedacht.

En ik vroeg me af of ik ook ergens concrete informatiepakketten kon bestellen. Die kan ik namelijk nergens vinden..

Wat versta je onder informatiepakketten? Als je informatie over iets wilt zul je heel gericht en specifiek iets willen zoeken. Informatie over dyscalculie is een te ruim begrip.

Veel succes met je scriptie verder, en mocht je nog interessante dingen tegenkomen, dan hoor ik dat graag :D
Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Dnll8445 » 09 Nov 2005 9:45

Hoi Sebastién,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben op dit moment vooral oriënterend bezig met het onderwerp, maar kom veel interessante dingen tegen!
Ik heb het boek rekenproblemen en dyscalculie besteld en wacht er nu vol spanning op... :)

Over die infopaketten...Ik heb wel informatiepaketten gevonden die over het onderwerp zelf gaan, maar ik ben meer op zoek naar paketten die je op de basisschool kunt gebruiken. Dus bijvoorbeeld met voorbeeldmateriaal, of remediërende oefenvoorbeelden. Snap je een beetje wat ik bedoel? :)

Groetjes, Daniëlle
probleemkinderen bestaan niet, alleen kinderen die wat extra hulp kunnen gebruiken...
Dnll8445
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 Nov 2005 9:41
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Renée » 09 Nov 2005 14:06

Hoi Daniëlle, welkom op het forum,

Als je die pakketten hebt gevonden willen wij dat ook graag weten!
Leuk dat je je scriptie wilt doen over dyscalculie.
Mogen wij het lezen als het af is?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 09 Nov 2005 20:05

Ik heb het boek rekenproblemen en dyscalculie besteld en wacht er nu vol spanning op... :)

Het is wel een pittig en theoretisch boek, dus je moet er van houden...
Maar veel keus heb je eigenlijk niet, want een beter of leesbaarder boek over dyscalculie is er niet in het Nederlands. :?

Over die infopaketten...Ik heb wel informatiepaketten gevonden die over het onderwerp zelf gaan, maar ik ben meer op zoek naar paketten die je op de basisschool kunt gebruiken. Dus bijvoorbeeld met voorbeeldmateriaal, of remediërende oefenvoorbeelden. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Voorbeeldmateriaal voor docenten? Er is een videoband te bestellen op de Belgische site SIG "Opgroeien met dyscalculie".
Aan remediërende oefenvoorbeelden heb je eigenlijk weinig zolang je niet weet waar het probleem zit. Je moet niet lukraak wat doen zeg maar. Althans dat zal een RT'er niet doen.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Dnll8445 » 10 Nov 2005 12:08

Hoi,

Als mijn scriptie af is mogen jullie hem best lezen. Maar tegen die tijd kan ik wel wat hulp gebruiken over hoe ik hem hierop kan zetten :) . Ben niet zo handig in die dingen.

Bedankt vor die tip over de videoband, ik ga even kijken of ik hem kan vinden. Als ik nog andere handige info vind zet ik het hier wel neer.

Groetjes, Daniëlle
probleemkinderen bestaan niet, alleen kinderen die wat extra hulp kunnen gebruiken...
Dnll8445
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 Nov 2005 9:41
Woonplaats: Haarlem

afbakenen onderwerp scriptie

Berichtdoor Dnll8445 » 21 Nov 2005 12:41

Ik heb het onderwerp dyscalculie voor mijn scriptie verdeeld in 4 deelonderwerpen.

- wat is dyscalculie precies?
(hier heb ik al heel veel info over)

- hoe signaleer ik dyscalculie?
(alle info is welkom)

- welke gevolgen zijn er voor andere vakgebieden bekend?
(graag jullie mening hierover)

- wat kan ik als leerkracht doen?
(hier heb ik al wat info over, maar alle ideeën zijn welkom)

Ik zou het op prijs stellen als jullie je mening over deze onderwerpen zouden willen geven.
Ik zou de antwoorden graag willen toevoegen in mijn scriptie als bijlage.

Groetjes, Daniëlle
probleemkinderen bestaan niet, alleen kinderen die wat extra hulp kunnen gebruiken...
Dnll8445
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 Nov 2005 9:41
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Renée » 21 Nov 2005 14:22

Hoe signaleer ik dyscalculie? En lezen maar :)

http://www.hsmarnix.nl/studenten/09/hoe ... lculie.htm

http://www.orthopedagogiek.com/leerstoornis.htm

http://www.google.nl/search?q=signalere ... ulie&hl=nl

Gevolgen voor andere vakgebieden:

Ruimtelijke oriëntatie met gym, topografie.
Noten lezen,
Inzicht bij economie/wiskunde,
Geheugenproblemen
Zie verder bij Kenmerken op de website. Klik hier.

Wat kan ik als leerkracht doen?
Behalve extra hulp is het allerbelangrijkste wel begrip en aandacht tonen.
Zie verder bij Oplossingen op de website. Klik hier.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Dnll8445 » 25 Nov 2005 10:10

Bedankt voor je reactie!

Meer reacties zijn natuurlijk welkom

groeten, Daniëlle
probleemkinderen bestaan niet, alleen kinderen die wat extra hulp kunnen gebruiken...
Dnll8445
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 Nov 2005 9:41
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Liz » 31 Jan 2006 14:18

Hoi Danielle,

Ik ben 4e jaars student Personeel en Arbeid en ook bezig met mijn scriptie.
Bij deze bied ik me aan als ervaringsdeskundige mocht je daar behoefte aan hebben. Ik heb zelf dus dyscalculie en wil het onderwerp ook gebruiken in mijn scriptie. Wellicht kunnen we hier interessante kennis over uitwisselen?

Groetjes
Liz
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Liz » 12 Mrt 2006 17:26

Scriptie is inmiddels alweer bijna af...komende week nog wat puntjes op de i zetten en dan inleveren...
Ik ben nu nog op zoek naar een mooi plaatje voor op de voorkant. Renée, ik vind de jouwe erg mooi! Waar heb je hem vandaan en wat is het idee erachter?
Mocht iemand nog andere suggesties hebben...graag! :)
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Dnll8445 » 15 Mrt 2006 7:43

Ik ben ook al weer een heel eind met mijn scriptie. Nog twee hoofdstukken en dan issie klaar. Dan nog de goedkeuring van mijn docent... wel spannend allemaal!
probleemkinderen bestaan niet, alleen kinderen die wat extra hulp kunnen gebruiken...
Dnll8445
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 Nov 2005 9:41
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Renée » 20 Mrt 2006 11:30

Liz schreef:Scriptie is inmiddels alweer bijna af...komende week nog wat puntjes op de i zetten en dan inleveren...
Ik ben nu nog op zoek naar een mooi plaatje voor op de voorkant. Renée, ik vind de jouwe erg mooi! Waar heb je hem vandaan en wat is het idee erachter?
Mocht iemand nog andere suggesties hebben...graag! :)

Hoi Liz,

Fijn dat je bijna klaar bent, wij zijn erg benieuwd naar het resultaat!

Het plaatje is een avatar en erg klein. Te klein om op de voorkant te zetten.
Ik kan wel iets dergelijks voor je maken als je wilt. Schrijf maar in een e-mail wat je precies wilt; kleuren, maten etc..
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Voor leerkrachten, begeleiders en studenten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten