even voorstellen...

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

even voorstellen...

Berichtdoor yvette » 20 Feb 2006 21:18

Ik ben Yvette, ben 26 jaar en kom uit Tilburg.

Heb op de basisschool in mijn beleving nooit echt problemen gehad met rekenen. We hadden grijs/groene tafels waarop niemand kon zien dat je je tussenuitkomsten op schreef tijdens het hoofdrekenen.
Merkte wel dat toen het eenmaal over grammen/kilogrammen/centigrammen enzo ging ik het vrij moeilijk kon volgen. Toch heeft dit niet geleid tot slechte cijfers en ben ik naar het VWO gegaan.
Daar leek alles in het begin goed te gaan, lang leve de rekenmachine. Pas in de 4de klas begon ik serieuse problemen te krijgen. Economie 2 werd een ramp. Ik begreep precies wat ik moest doen, maar grootboekrekeningen leidden altijd tot een onvoldoende. Wiskunde was een nog grotere ramp, maar dit werd mede veroorzaakt door de leraar. In de 5de verbaasde de nieuwe lerares zich over de enorme wiskunde achterstand van de hele klas. Mede hierdoor vielen mijn slechte cijfers natuurlijk niet op.
Natuur en scheikunde liepen ook niet helemaal lekker, maar omdat ik het na de 4de eigenlijk al helemaal gehad had met school was dat natuurlijk in mijn ogen de oorzaak. Gek genoeg heb ik voor het exacte pakket gekozen, daar ik de alpha vakken ronduit dodelijk saai vond.
Na het VWO had ik zo de balen van school dat dat voor mij een reden was om niet te gaan studeren. Ben wel bij een 2-jarige technische MBO opleiding uitgekomen,met daarin toch ook aardig wat rekenwerk. Ook hier kon ik niet zonder rekenmachine, zelfs de meest simpele sommen deed ik voor de zekerheid nog even op het machine. Moeilijkere opgaves rekende ik 3 keer na, als 2 van de 3 antwoorden hetzelfde waren was dat meestal wel de goede. (doe ik nog steeds)
Het lukt me nog steeds niet om bij de kassa het geld wat ik terug krijg na te rekenen, voor de volgende klant al geholpen is.
Bij toeval las ik een keer een artikel over dyscalculi en er kwam mij zo ontzettend veel bekend voor. Navraag bij mijn ouders leerde dat hun vroeger al zagen dat rekenen niet mijn sterkste vak was, maar ach, het ging nog goed en ik had dan gewoon geen wiskundeknobbel.
Rijtjes duitse naamvallen uit mijn hoofd leren was een gebed zonder einde, de 2 jaar muziekles die ik had een totale ramp.
Ook buiten school liep niet alles lekker, als ik boven iets ging halen wist ik al niet meer wat tegen de tijd dat ik boven gekomen was (heb ik nu nog regelmatig). Mijn moeder moest me vaak dagen achter elkaar vragen om de wasmand naar boven/beneden te halen, ik vergat het gewoon. Ik heb moeite met het onthouden van dingen die tegen me gezegt worden, echter als ik dingen lees dan krijg ik het vaak niet meer uit mijn hoofd (fotografisch geheugen).
Ik heb vorig jaar een IQ test bij Mensa gedaan. Uit de 'reguliere' test kwam een IQ van 128. De numerieke aanleg test was echter beneden gemiddeld (zag er dan ook uit als chinees).
We werken bij ons op het werk met 8-cijferige product codes. Geen enkel probleem, als je ze maar cijfer voor cijfer door de telefoon zegt tegen me, en niet per 2.
Ik wil graag alsnog een HBO opleiding gaan doen, maar is het verstandig om me van te voren te laten testen?
Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee, ik vertrouw er gewoon op dat de kassiere WEL kan rekenen, en ik zeg tegen collega's dat ze niet zo snel de getallen moeten opnoemen. Ik ben echter wel bang dat dit tijdens een opleiding toch een probleem zou kunnen worden.

Wil verder noge ven kwijt dat ik deze site en forum een geweldig initiatief vind.

groetjes, Yvette
yvette
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 20 Feb 2006 20:52
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Renée » 23 Feb 2006 15:49

Ik wil graag alsnog een HBO opleiding gaan doen, maar is het verstandig om me van te voren te laten testen?
Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee, ik vertrouw er gewoon op dat de kassiere WEL kan rekenen, en ik zeg tegen collega's dat ze niet zo snel de getallen moeten opnoemen. Ik ben echter wel bang dat dit tijdens een opleiding toch een probleem zou kunnen worden.

Wil verder noge ven kwijt dat ik deze site en forum een geweldig initiatief vind.


Beste Yvette,

Welkom op het forum.

Dank je wel voor je compliment :D !

Of je je wil laten testen of niet hangt af van de vervolgopleiding die je wil gaan doen. In hoeverre zitten daar "gereken" bij. En hoe moeilijk is dat. Gelukkig kun je goed met de rekenmachine overweg en als dat verder geen problemen oplevert zou je die opleiding gewoon kunnen doen. Je kunt dan het beste even contact met de opleiding opnemen en vragen hoe het zit met het rekenniveau.
Volgens mij red jij je heel aardig! Ook dat je gewoon voor je probleem uitkomt is prima.
Veel succes!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron