een antwoord op mijn vermoedens

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

een antwoord op mijn vermoedens

Berichtdoor raki » 01 Feb 2006 16:22

Vandaag heb ik een antwoord op veel van mijn vermoedens gekregen. Mijn zoon is 6 jaar van in november, en zit in het eerste leerjaar. Hij is altijd al 'anders' geweest dan andere kinderen. Hoog gevoelig, heeft veel diepgang, is een fantastisch kind. Maar al sedert het 3de kleutertje ondervinden we problemen op school. Hij had moeite met puzzelen, met schrijven, met vroege optelsommetjes.
Ik vergelijk altijd met dyslexie en zei aan de juf hem niet op te geven maar met bijzondere zorg te omringen zodat we hem kunnen opvangen.
Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Hebben dan zelf stappen ondernomen, en bij een kinesiste en logopediste terecht gekomen om hem wat te begeleiden met ruimtelijk inzicht, met schrijfhouding, met kleine oefeningen.
Dit jaar is hij toch naar het eerste leerjaar gegaan.
Veel van zijn problemen worden door school aan rijpheid gelinkt. En ok, er zal daar wel iets van waar zijn, maar toch : elke keer dacht ik, er is iets meer aan de hand, maar wat ?
Want taal en lezen gaat vrij vlot (gemiddeld), het is vooral rekenen, splitsen, kloklezen, iets bekijken vanuit verschillende dimensies, ruimtelijke ordening, zijn plaats in de ruimte die voor problemen zorgen.
Hij gaat 2x per week naar de kine, wordt voor rekenen bijgewerkt en dmv eenvoudige trukjes proberen we hem houvast te bieden zodat hij positief ingesteld blijft, en zich niet minder begint te voelen dan andere kinderen.
Voor de rest is hij een gewoon begaafd kind, en uiteraard zouden wij hem graag gewoon lager onderwijs laten volgen, zonder hem over te belasten.

Hoe kunnen we hem in Belgie laten testen. Welke begeleidingsmiddelen van school uit bestaan er om zulke kinderen op te vangen?
Ik herken zoveel uit de verschillende verhalen op jullie website, dat ik hierop echt wel wil doordenken om hem zo goed mogelijk op te vangen.

Alvast bedankt voor jullie reactie !
raki
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Feb 2006 16:02

Berichtdoor Renée » 06 Feb 2006 14:06

Dag Raki, welkom op het forum, leuk dat jij ook hier je verhaal hebt willen doen.

Voor de rest is hij een gewoon begaafd kind, en uiteraard zouden wij hem graag gewoon lager onderwijs laten volgen, zonder hem over te belasten.


Dat lijkt me inderdaad het beste. Ik denk dat een kind met dyscalulie (misschien) zeker op een normale school moet blijven. Tenslotte is dat ook voor kinderen met dyslexie zo het geval.

Hoe kunnen we hem in Belgie laten testen. Welke begeleidingsmiddelen van school uit bestaan er om zulke kinderen op te vangen?


Om jullie zoon te laten testen (in België) zou je wat meer informatie kunnen vragen bij een logopediste of bij de kinesiste.

Veel succes gewenst!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron