luistertherapie

Verschillende methodes die proberen om vooruitgang te boeken bij leerproblemen

Moderators: Sébastien, Renée

luistertherapie

Berichtdoor teun » 09 Jan 2006 14:07

heeft iemand gehoord van de Tomatis-therapie??Een therapie die je luisterhouding verbetert waardoor mensen met dyslexie en ook dyscalculie beter informatie tot zich nemen en beter lezen of rekenen.Wie heeft deze therapie gedaan of er van gehoord(neg. of pos.)
teun
 

Tomatis-therapie

Berichtdoor Renée » 31 Jan 2006 15:04

Dag teun, nooit gehoord van de Tomatis-therapie.

Ik heb deze informatie gevonden. Vaker toegepast bij autisme


Tomatistherapie
De Tomatismethode maakt gebruik van een "psycho hearing test" waarbij een luistercurve, die gemanipuleerd kan worden, wordt vastgelegd. Deze luistercurve kan aanwijzen waar de problemen van het kind gesitueerd zijn. De stem van de moeder wordt overigens eveneens geanalyseerd. De filosofie is dat de "'sonische evolutieketen" helemaal vanaf het begin wordt gereconstrueerd, dat wil zeggen vanaf 4½ maand in de baarmoeder. De wil tot communicatie ontstaat volgens Tomatis in de baarmoeder. Indien deze communicatiedrang hier niet volledig tot rijping komt of verstoord wordt bij de geboorte of eerste levensjaren, zal het kind zijn selectiviteit sluiten. "Door het zich afweren van de omringende wereld kunnen allerlei ontwikkelings- en leermoeilijkheden ontstaan", aldus Tomatis. In deze theorie speelt selectiviteit dus een rol: het oor is niet in de juiste toestand om een perfecte analyse van de geluidstrillingen te maken. Een kind kan volgens Thomatis zijn selectiviteit sluiten om psychologische redenen.



Bron
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Elles » 13 Sep 2006 21:08

Ik heb vroeger ""kring gesprekken" gehad.
we zaten met ons stoeltjes in een.......kring.
ieder mocht onsterbeurd een verhaaltje vertellen...bijvoorbeeld een verhaaltje wat je megemaakt hebt de ze week.
na het verhaaltje mogen d luisteraars een vraag stellen.
ingertje op steken, word je uit gekozen kan je vraag stellen.
De ander moet goed luisteren en de vraag steller uitpraten.
dan kan je de vraag beantworden.
dan wijs je de volgende vraag steller.

ik weet niet of dit de "thomatis" therapie is.....dat denk ik van niet. (al het het toch stiekem het wel is hoor ik het graag)

deze kring gesprekken zijn heel goed voor leren luisteren, een goed verhaal te vertelen (dat bedoel ik niet te veel detals wat kinderen graag doen) en is goed voor je sociaale vaardig heden.

groetjes elles
"Elles niet TEKENEN maar REKENEN"
stond met rode letters in mijn reken schriftje naast mijn kunstwerkje
Gebruikers-avatar
Elles
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 Sep 2006 22:51
Woonplaats: ergens in midden van nederlandland

Berichtdoor Alathariel » 14 Sep 2006 15:18

Kringgesprekken worden op elke basisschool gedaan. Deden wij ook, elke maandagochtend mocht iedereen vertellen wat ie dat weekend had gedaan.
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor Elles » 16 Sep 2006 22:54

Ok dan weet ik dat ook weer!
Ik heb altijd op speciaal onderwijs gezeten en ik weet niet hoe het gaat op en "gewone" school :wink:
Onze school deed heel veel dingen van de motisorie en andere technieken om kinderen beter te leren.

Bij ons op school was het "toevalig" ook op een maandag :wink:

groetes Elles
"Elles niet TEKENEN maar REKENEN"
stond met rode letters in mijn reken schriftje naast mijn kunstwerkje
Gebruikers-avatar
Elles
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 Sep 2006 22:51
Woonplaats: ergens in midden van nederlandland

Re: luistertherapie

Berichtdoor khushfehmi045 » 11 Dec 2014 8:25

(al het het toch stiekem het wel is hoor ik het graag) deze kring gesprekken zijn heel goed voor leren luisteren, een goed verhaal te vertelen (dat bedoel ik niet te veel detals wat kinderen graag doen) en is goed voor je sociaale vaardig heden. ?
khushfehmi045
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 Dec 2014 6:50


Terug naar Methodes bij leerproblemen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron