dyscalculie en geheugen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

dyscalculie en geheugen

Berichtdoor janne » 22 Jan 2006 8:02

Hoe komt het dat je bv franse woorden makkelijk kan onthouden, en bv maaltafels er niet inkrijgt?

Ik vraag dit omdat er op school twijfel is over de dyscalculie diagnose van onze dochter.

Volgens de logopediste heeft onze dochter een automatiseringsprobleem.
Ze zei ook iets van geheugen dyscalculie.
De leraar begrijpt niet dat ze voor vakken als frans, nederlands en biologie zoveel punten kan halen als er iets mis zou zijn met het geheugen. (maar ze weten niet dat we daar zo hard voor hebben gewerkt)

Ook merkte hij op dat haar IQ test goed is. Er zit wel een verschil ts taal en rekenen, maar hij vindt dit niet spectaculair genoeg.
Maar uit een IQ test haal je toch geen dyscalculie diagnose of wel!?!
Die is juist afgenomen omdat hij goed moest zijn, vooraleer verder te testen.

Onze dochter heeft wel inzicht, ze begrijpt bv vraagstukken, maar maakt vooral fouten bij het rekenen (maaltafels, breuken, percenten, ... en alles dat daarop bouwt)

We zijn speciaal naar een neurolinguiste gegaan voor een diagnose, iemand die ervaring heeft op gebied van dyscalculie.
En nu wordt die diagnose weer in vraag gesteld door CLB en leerkracht wiskunde.
Ik ben geen deskundige, ik weet het niet, maar ik denk dat zo'n diagnose toch niet zomaar wordt gegeven.

Wij zien bepaalde zaken bij onze dochter die volledig in het dyscalculie plaatje passen. Met de diagnose vallen er een aantal stukjes van de puzzel op zijn plaats. Dingen die ze op school niet te zien krijgen.
En nu ...

We weten het echt niet meer hoor. :(
Laatst gewijzigd door janne op 10 Feb 2006 22:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Sébastien » 23 Jan 2006 19:38

Hoe komt het dat je bv franse woorden makkelijk kan onthouden, en bv maaltafels er niet inkrijgt?

Tja, dat is het probleem rond dyscalculie...

Volgens de logopediste heeft onze dochter een automatiseringsprobleem.
Ze zei ook iets van geheugen dyscalculie.
De leraar begrijpt niet dat ze voor vakken als frans, nederlands en biologie zoveel punten kan halen als er iets mis zou zijn met het geheugen.

Ik heb laatst een handleiding van Prof. Butterworth gelezen over een dyscalculie test. Daarin vond ik het volgende wel aannemelijk: dyscalculie, een getalongevoeligheid dat aangeboren is staat op zichzelf. Het kan versterkt worden door andere problemen als geheugenproblemen en concentratieproblemen bijvoorbeeld of afgezwakt worden door een goed geheugen of goede concentratie. Voor het geheugen an sich is geen bewijs gevonden dat het dyscalculie veroorzaakt.

Maar uit een IQ test haal je toch geen dyscalculie diagnose of wel!?!

Nee. Wellicht haal je uit de scores wel de aanwijzing voor het hebben of niet van dyscalculie.

We zijn speciaal naar een neurolinguiste gegaan voor een diagnose, iemand die ervaring heeft op gebied van dyscalculie.
En nu wordt die diagnose weer in vraag gesteld door CLB en leerkracht wiskunde.
Ik ben geen deskundige, ik weet het niet, maar ik denk dat zo'n diagnose toch niet zomaar wordt gegeven.

Als een bevoegd dyscalculie diagnosticus, dyscalculie heeft vastgesteld, zal men het ermee moeten doen lijkt mij. Een leraar is niet bevoegd (en competent) om dit te weerleggen. Laat ze anders maar het tegendeel aantonen bij het CLB.

Tot die tijd zou ik gewoon doorgaan met het begeleiden van uw dochter (als ze daar geen problemen mee heeft)....dat werpt zo te horen veel vruchten af.

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor janne » 23 Jan 2006 22:15

Hallo Sébastien,

Waar kan ik die handleiding van Prof. Butterworth vinden?
Misschien is het wel interessant om door te spelen naar de betreffende leraar van onze dochter.
De leraar wiskunde heeft zelf een eindwerk gemaakt ivm dyscalculie.
Hij kent er dus wel iets van, maar dat maakt hem natuurlijk niet deskundig om een diagnose te stellen.
Misschien moet hij dringend 'bijscholen' wat dyscalculie betreft? :wink:

ps. bedankt weeral voor je antwoord, het geeft wat moed en ruggegraat voor een gesprek met CLB en leraar
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Sébastien » 23 Jan 2006 23:19

Hallo Janne,

De handleiding kun je hier vinden: http://c2kschoolbox.granada-learning.co ... Manual.pdf (Lees in ieder geval de blz. 41 t/m 52). Het is wel Engelstalig, maar gelukkig in niet al te ingewikkelde taal geschreven.

De leraar wiskunde heeft zelf een eindwerk gemaakt ivm dyscalculie.
Hij kent er dus wel iets van, maar dat maakt hem natuurlijk niet deskundig om een diagnose te stellen.

Nou dan heb je in ieder geval geluk, want de meeste wiskundeleraren weten er nog weinig van...
Hij zal dan wel redelijk kunnen aanvoelen of er sprake is van een probleem of niet, maar soms kunnen leerlingen een hoop verbloemen (zoals met de extra hulp en hulpmiddelen als de rekenmachine). Maar het blijft een ingewikkelde materie...
Ook ik leer (als wiskundeleraar) steeds weer nieuwe dingen :roll: :).

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor janne » 23 Jan 2006 23:45

Bedankt.
Het is leesvoer voor morgen, eens zien hoe goed mijn engels is.

De leraar valt eigenlijk best mee hoor, hij is positief ingesteld en geeft zijn leerlingen regelmatig schouderklopjes. Iets dat belangrijk is voor alle kinderen, en zeker voor onze dochter.
Op het moment zit haar motivatie in de ijskast door de situatie.
Ik begrijp de leraar ook wel in die zin dat ze kritisch moeten zijn ivm zo'n dyscalculie verklaring. Ten slotte mogen die lln hulpmiddelen gebruiken, en de andere kinderen niet, en bij die laatste zitten ook kinderen die het moeilijk hebben met wiskunde.

Maar uiteindelijk komt de verklaring van een deskundige, en niet van ons.
En zien we toch wel meer bij onze dochter dan het alleen maar 'het moeilijk hebben met wiskunde'.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor janne » 25 Jan 2006 15:48

Hallo,

Blijkbaar is er geen twijfel meer ivm de diagnose, alleen vragen ze zich nu af of onze dochter al die hulpmiddelen nodig heeft. Er is iemand bij haar in de klas die een veel 'zwaardere' dyscalculie zou hebben, en die krijgt dezelfde hulpmiddelen aangeboden.
Wij kunnen daar geen antwoord op geven.
Volgens de neurolinguiste is dat iets dat de leerkracht zelf moet afwegen.
Ik heb voldoende vertrouwen in de leerkracht om hem te volgen in zijn beslissing, maar ik stel me toch de vraag op welke basis hij zoiets kan beslissen.
IQ test???,rapport??? (je weet toch niet hoeveel een kind voor iets heeft gewerkt, hoeveel ondersteuning hij/zij hierin heeft gekregen,hoe hard dat kind heeft gezwoegd om al die definities in haar hoofd te krijgen, en ze zijn er misschien niet in te krijgen), ...

Je kan dyscalculie niet echt op de weegschaal leggen, of wel?
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Sébastien » 25 Jan 2006 19:23

Hallo Janne,

Fijn dat de twijfel is verdwenen...weer een zorg minder!

alleen vragen ze zich nu af of onze dochter al die hulpmiddelen nodig heeft. Er is iemand bij haar in de klas die een veel 'zwaardere' dyscalculie zou hebben, en die krijgt dezelfde hulpmiddelen aangeboden.

Ik bedacht net de volgende vergelijking: Als een kind een bril draagt met lenzen van -5 en een ander kind draagt een bril met lenzen van -8, dan klopt het dat het kind met -8 nog 'gehandicapter' zal blijken zonder bril dan die van -5. Is het dan een reden om het kind met -5 maar zonder bril te laten werken?
Ik kan me wel voorstellen dat sommige hulpmiddelen een beetje dubbelop kunnen werken: rekenmachine én tafelkaarten bijvoorbeeld. Je kunt kijken of dit soort hulpmiddelen gereduceerd kunnen worden.
Het is immers ook niet per se nodig om én een bril, en een vergrootglas én een microscoop tegelijk te gebruiken :wink:

Ik denk dat een leraar vooral zijn afweging maakt op basis van de cijfers (het rapport), maar ook door hoe een kind spontaan een antwoord op een vraag kan geven...het zullen vooral indrukken zijn.

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor janne » 25 Jan 2006 21:42

euh ... wat zijn tafelkaarten? (ik vermoed kaarten met bv maaltafels er op?)

Ik begrijp wat je wil zeggen.

We zullen nu maar eerst het gesprek met leraar & co afwachten. In de leraar heb ik het volste vertrouwen.
En na het gesprek dat ik vandaag heb gehad met de neurolinguiste ben ik een beetje gerustgesteld.


Bedankt hoor. Het doet altijd deugd dat ik even mijn hart kan luchten.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Renée » 31 Jan 2006 13:56

Hoi Janne, ik ben ook weer terug van weggeweest :)

Er komt schot in de zaak en fijn dat iedereen zo goed meewerkt!

Tafelkaarten zijn kaarten waarop alle tafels staan.
Voorbeeld van een tafelkaart

Rinze van Rossum heeft een nieuwe aanpak bedacht voor het gebruik van de tafelkaart:

Handleiding tafelkaart Word document


De tafelkaart Excel bestand
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 31 Jan 2006 15:29

Ik zat eigenlijk eerder aan een andere soort tafelkaart te denken, die makkelijker is:
http://www.eges.nl/dyslexie/tafelkrt.doc (kwam ik gister tegen)

En op blz 5 van deze link staat op zich wel een leuk idee. Gewoon de hokjes inkleuren die je al kent. Lijkt me wel een goeie motivatie :D.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor raki » 01 Feb 2006 16:29

Janne, door verschillende berichtjes te lezen, merk ik dat je je dochter hebt laten testen door een neurolinguiste.

Is dat één enkele test, of zijn dat meerdere testen ?

Mijn berichtje : "een antwoord op mijn vermoedens", zal je duidelijk maken waarom ik je dit vraag.

Alvast bedankt voor een antwoordje
raki
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Feb 2006 16:02

Berichtdoor janne » 01 Feb 2006 18:41

Hallo Raki,

Eerst was er een IQ test, daarna (op een ander moment) verschillende rekentesten. Bij de testen zelf was ik niet aanwezig, ik kan je niet echt veel over de inhoud vertellen.

Bij het onderwerp "hoe weet ik of mijn dochter dyscalculie heeft" op p 2 heeft Greet 2 adressen gegeven waar je zo'n test in België kan laten doen.
Ik kan nog andere adressen doorgeven, maar moet dat even nakijken.
Maar misschien ben je daar niet echt naar op zoek.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor janne » 01 Feb 2006 18:46

Hallo Raki,

Ik moest even gaan kijken wat je nog meer vroeg.
Ik heb niet zo lang geleden een tekst gedownload van de site Let-op.
Het is een vormingspakket omtrent dyscalculie en gericht aan leerkrachten van 1e tot 4 e leerjaar.
Hier worden ook mogelijke hulpmiddelen voorgesteld.
Als je wil, wil ik het bestand naar je doormailen.
Ik weet niet of ik dat hier zomaar mag opzetten.

Groetjes
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor raki » 01 Feb 2006 19:02

Dag Janne,

Je mag dat bestandje doormailen naar :
rakiza@pandora.be

alvast bedankt !
raki
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Feb 2006 16:02

Berichtdoor raki » 01 Feb 2006 19:12

Janne,
ik ben nog helemaal niet thuis in het surfen op forums, en vind niet direct de adressen terug waar je je kind kan laten testen.
Zou het teveel moeite gevraagd zijn om me hierin wegwijs te maken ?
Ik ben principieel tegen testen om te testen, of een test af te nemen, zonder dat je iets met het resultaat zal doen. MAAR
dit is toch wel echt iets anders, en in mijn ogen noodzakelijk omdat het een antwoord geeft op hele vele sluimerende én pertinente vragen.
Ik ben echt wel van plan om mijn zoontje die test te laten doen.

dank je wel
raki
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Feb 2006 16:02

Volgende

Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten