concentratie

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

concentratie

Berichtdoor isabel » 07 Jan 2006 21:31


Ik merk dat ik me slecht kan concentreren als er iets wordt verteld.
Met name als dingen lang duren.
Vandaag bijvoorbeeld bij het jeugdjournaal van 19.00 tot 20.00 uur. Dan begin ik halverwege hoofdpijn te krijgen en doe ik nog meer mijn best om het te volgen, maar het opnemen van informatie gaat me niet lukken.
Dan moet ik ook orienteren en alles erom heen volgen.
En dat lukt me niet.
Ik vind dit zo erg.

Wie herkent dit?
isabel
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 31 Dec 2005 14:08

Berichtdoor mariah » 10 Jan 2006 15:01

AD(H)D gaat vrij vaak samen met dyscalculie of dyslexie. Ik heb zelf dyscalculie in combinatie met ADD. En vaak komt ook nog hoogbegaafdheid om de hoek kijken. Dat is iets dat je, zoals ik uit eigen ervaring constateer, ook beter niet kunt hebben. Alles wordt dan tegenstrijdig.

Het is "normaal" dat iemand met dyscalculie of dyslexie ook AD(H)D heeft.

Helaas, maar waar. Ik vind het ook niet leuk, maar er is slechts één oplossing: zelfacceptatie. Probeer eens iets over contemplatieve psychologie te leren. Hierdoor leer je ook beter hoe je met jezelf kunt omgaan.
mariah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 Okt 2005 21:12

Berichtdoor Sébastien » 14 Jan 2006 16:33

Het is "normaal" dat iemand met dyscalculie of dyslexie ook AD(H)D heeft.

Het komt regelmatig voor, dan dyscalculie samengaat met AD(H)D, maar gelukkig heeft niet iedereen daar last van.
Ongeveer 1 op de 4 mensen hebben dyscalculie én ADHD. In hoeverre ADD (los van ADHD) voorkomt bij dyscalculie, weet ik niet; daar ken ik geen cijfers van.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor mariah » 14 Jan 2006 19:30

Sébastien schreef:
Het is "normaal" dat iemand met dyscalculie of dyslexie ook AD(H)D heeft.

Het komt regelmatig voor, dat dyscalculie samengaat met AD(H)D, maar gelukkig heeft niet iedereen daar last van.
Ongeveer 1 op de 4 mensen hebben dyscalculie én ADHD. In hoeverre ADD (los van ADHD) voorkomt bij dyscalculie, weet ik niet; daar ken ik geen cijfers van.


Het schijnt dat ADHD meer bij mannen voorkomt en ADD meer bij vrouwen. Cijfers weet ik niet en die wil ik ook niet weten. De gedachte dat ik die moet bekijken, maakt me al gek. Ik weet in ieder geval dat het geen vreemde combinatie is - de combi dyscalculie of dyslexie vs. AD(H)D.

Maar mannen zouden in theorie dus eerder dyscalculie of dyslexie hebben in combinatie met ADHD en vrouwen zouden theoretisch gezien eerder dyscalculie of dyslexie hebben in combinatie met ADD.

Hoera, ik ben in de prijzen gevallen!

Nou moet ik zeggen dat ADD niet anders is, maar het hindert me lang niet zo als mijn dyscalculie. Dyscalculie vernaggelt mijn hele leven. ADD is nog enigszins acceptabel, hoewel het erg onprettig is als het constant chaos is in je kop. Ik heb geen seconde rust. Maar ik ben liever onrustig dan dat ik ook maar één cijfer moet lezen of opschrijven.
mariah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 Okt 2005 21:12

Berichtdoor Sébastien » 18 Jan 2006 20:35

Het schijnt dat ADHD meer bij mannen voorkomt en ADD meer bij vrouwen.

Maar mannen zouden in theorie dus eerder dyscalculie of dyslexie hebben in combinatie met ADHD en vrouwen zouden theoretisch gezien eerder dyscalculie of dyslexie hebben in combinatie met ADD.

Hmmm, dit is wel een interessante gedachtegang! Dit ga ik wel een keertje uitpluizen :)
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: concentratie

Berichtdoor Renée » 31 Jan 2006 14:36

isabel schreef:
Ik merk dat ik me slecht kan concentreren als er iets wordt verteld.
Met name als dingen lang duren.
Vandaag bijvoorbeeld bij het jeugdjournaal van 19.00 tot 20.00 uur. Dan begin ik halverwege hoofdpijn te krijgen en doe ik nog meer mijn best om het te volgen, maar het opnemen van informatie gaat me niet lukken.
Dan moet ik ook orienteren en alles erom heen volgen.
En dat lukt me niet.
Ik vind dit zo erg.

Wie herkent dit?


Dag Isabel, welkom op het forum.

Als je je slecht kunt concentreren kan dat verschillende oorzaken hebben.
Behalve dat het kan horen bij leerstoornissen, kan het ook voorkomen bij bijvoorbeeld moeilijke periodes in je leven, je niet zo lekker voelen, geestelijk en lichamelijk.
Wat ik begrijp uit je bericht is, dat je er last van hebt.
Probeer eens uit te vogelen waardoor het zou kunnen komen? En wanneer het voorkomt en of je er altijd last van hebt.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron