Wie kan mij helpen met wat ik heb??

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Wie kan mij helpen met wat ik heb??

Berichtdoor janneke » 04 Aug 2005 20:25

Ik zal me ook even voorstellen. Mijn naam is Janneke Hoogenboom en ben 26 jaar. Ben blij dat ik deze site gevonden heb, want ik heb waarschijnlijk ook dyscalculie. Maar het is nooit echt goed bevestigd. Ik herken wel de punten die er staan,
zoals: rekenprobleem, die is echt heel erg kan wel gewoon rekenen zolang je het niet te moeilijk maakt, bijvoorlbeeld door staartdelingen, keersommen of ga zo maar door en alles moet bij mij tig keer herhaald worden voor dat ik het een keer snap. Ik wrk al vier jaar in een supermarkt achter de kassa en dat heeft veel tijd gekost voor dat het ging zoals het nu gaat. Ik kon absoluut niet terug tellen maar door het veel!!!!! te doen en te herhalen is me dat nu gelukt maar je krijgt dan ook te maken met mensen die meer willen pinnen bijvoorbeeld en zo lang het hele bdragen zijn (bijv 10,00 tot en met 50 euro) dan gaat het goed maar moet het bijvoorbeeld 25,00 zij en het is een bedrag van bijvoorlbeeld 19,36 dan raak ik in de knel dan moet ik het o een papiertje uit rekenen wat het wordt en dan ben ik nog bang dat ik het fout heb wat wel eens gebeurt. Maar het wordt aps echt lastig als een klant gewoon totaal 50,00 euro wil pinnen dan snap ik dat niet en raak ik in de war en vraag ik het vier keer na voor dat ik het intoets. Maar ook oriontatie problemen als we ergens lopen en we komen opeens van de andere kant vandaan ben ik helemaal de kluts kwijt en dan krijg ik als opmerking van m'n man "jij hebt echt een slecht oriontatie vermogen zeg als we ergens lopen dan weet jij niet meer waar we zijn. Kan iemand mij helpen en verklaren wat ik heb want voel me (vooral achter de kassa) niet begrepen en zo alleen. :cry: :cry: :cry:
Ik weet niet zeker of ik discalculie heb, maar herken er wel veel dingen in. Ik hoop via deze site meer duidelijkheid te krijgen.
janneke
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 04 Aug 2005 20:11
Woonplaats: delft

Berichtdoor Renée » 16 Aug 2005 8:43

Dag Janneke, welkom op het forum.

Wat onzettend moedig van je om te werken met een kassa! Ik moet er niet aan denken :shock:. Ik zou er een chaos van maken.
Ondanks je minder goede rekencapaciteiten heb je het toch maar gered! Applause
Ik kan me wel voorstellen dat je er moeite mee hebt als klanten een ander bedrag willen pinnen, maar kun je dan niet gewoon zeggen dat alleen hele bedragen gepind mogen worden? En dat de klant dat alleen kan bovenop het bedrag van de boodschappen? Dan vermijd je problemen:)

Of je ook echt dyscalculie hebt valt alleen te zeggen via een test.
Bij veelgestelde vragen of bij de inhoud op het forum kun je zien waar dat kan en hoe het gaat.
Het is misschien wel fijn als je je problemen een naam kunt geven, maar de testen zijn duur helaas.

Het probeem is vaak dat je tekortkomingen bij jezelf moeilijk accepteert.
Met wat kleine trucjes zoals boven beschreven bijvoorbeeld kom je al een heel eind.
Ik zou wel je man meenemen op lange tochten, of een telefoon meenemen, dat heeft mij ook al vaak gered! :D.
Ik denk dan maar, als ik weer eens fout rijd of loop, dat ik in iedergeval meer van de wereld heb gezien dan mensen die meteen ergens goed naar toe kunnen gaan!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Lonneke » 18 Aug 2005 21:24

Hoi Janneke,

Ik moet er ook absoluut niet aan denken om achter een kassa te gaan zitten!!! Echt heel knap!!

Ik heb het wel een tijdje geleden in mijn hoofd gehaald om een bijbaantje te nemen op een boot als verkoopster van dranken en etenswaren. Ik dacht toen, zolang ik er een rekenmachine bij kan houden bij het afrekenen, dan red ik het wel.

En inderdaad, dat lukte me, met veel moeite en een verhit gezicht van de rekeninspanningen. Echter, aan het einde van elke werkdag, bleek dat er nog allerlei paperassen moesten worden ingevuld m.b.t. tot de kas (begin/eindsaldo/omzet)...kortom rekenen, rekenen, rekenen en dat ging niet goed, ik bleef het proberen, maar had toch steeds hulp nodig, en na twee maanden ben ik ermee gestopt...vanwege mijn dyscalculie.

Ik werk nu nog steeds bij dezelfde organisatie, maar ik doe nu andere werkzaamheden waarbij ik niet hoef te rekenen. En dat gaat prima!

Maar ik heb er echt bewondering voor dat je dat toch hebt gedaan, die kassa...

Groetjes, Lonneke
Lonneke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Nov 2004 21:31

Berichtdoor Liz » 29 Aug 2005 12:15

Hoi Janneke, net als jij heb ik ook achter een kassa gezeten! Uiteraard was dat voordat ik wist dat ik dyscalculie had maar ik had ook enorm veel moeite met terugtellen (daar begreep ik in het begin geen bal van!), bijvragen en afronden. Vaak stond er dan een hele lange rij mensen te wachten en ik kwam er niet uit met rekenen...daar krijg je het *erg* warm van!

Het heeft mij echter wel geholpen op- en aftreksommetjes te leren en minder vaak getallen om te draaien.
Ik was toen al 16 maar sommetjes als 5+3=8 en 7+2=9 had ik nog steeds niet geautomatiseerd. Door het werken achter de kassa heb ik dat wel alsnog geleerd. Ook ging ik minder vaak getallen omdraaien omdat ik op een gegeven moment in de gaten kreeg dat ik steeds bij dezelfde getallen de fout in ging (23 en 32, 54 en 45, 96 en 69, enz.) en er dus op ging letten.

Dus aan de ene kant is het kassawerk erg moeilijk voor mensen met dyscalculie, aan de andere kant misschien ook wel zinvol omdat je systematisch dezelfde (eenvoudige) sommetjes kunt oefenen. Ik heb er in ieder geval onbewust veel baat bij gehad.
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 06 Sep 2005 11:06

Grappig dat je dat zegt....ook bij onze zoon is door de praktijk het rekenen ook iets beter gegaan.

Misschien zegt dit wat over het ontwikkelen van een nieuwe lesmethode bij dyscalculici! Veeeeeel praktijk gerichter dus en minder abstract.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor isabel » 31 Dec 2005 18:03

Hallo

Dan heb je een lichte dyscalculie.

Ik ben aan het twijfelen wat er bij mij aan de hand is.
Ik kan ook niet rekenen en me orienteren maar ik kan me ook heel slecht concentreren.
Bij heel veel dingen heb ik dat.
Daarnaast is wat ik nu lees en hoor ben ik dalijk weer vergeten, dan vind ik echt verschrikkelijk.
Mensen lachen me uit en vinden me dom.
isabel
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 31 Dec 2005 14:08

Berichtdoor alex » 02 Jan 2006 19:37

die mensen die je uitlachen en dom noemen zijn zelf erg dom.:twisted:
ook kan het een vorm van onbegrip zijn. misschien als je je probleem bespreekbaar maakt zal je merken dat men daar over het algemeen wel goed op reageert. overigens is het bijzonder knap om achter de kassa plaats te nemen als je dyscalculie hebt. ik zou er echt een potje van maken, de rijen zullen lang worden voor mijn kassa en mijn baas zal dan arm worden omdat ik waarschijnlijk teveel geld teruggeef :wink: maar er zijn tegenwoordig wel kassa's dat je kan zien wat je terug moet geven, dat maakt de boel wat gemakkelijker! :shock:
Gebruikers-avatar
alex
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 22 Okt 2005 9:51
Woonplaats: IJmuiden

Berichtdoor mariah » 03 Jan 2006 14:21

Zo, dat is pas écht stom om iemand met dyscalculie uit te lachen. Dat verdien je niet, Isabel. Wist je trouwens dat veel mensen met dyscalculie een relatief hoge intelligentie hebben op andere gebieden? Dat is écht zo.

Wat jouw concentratiebetreft: weet je zeker dat je niet een vorm hebt van ADD? Ik heb dat zelf namelijk. AD(H)D gaat vaak samen met één of andere leerstoornis. Dyslexie of dyscalculie, meestal.

Bij mij is het vergeten van dingen die ik hoor of lees erg selectief. Als het echt iets is dat me interesseert, dan houd ik het automatisch vast en hoef ik er niets voor te doen om het te onthouden. Zo heb ik best veel kennis opgedaan. Als iets me niet echt interesseert, moet ik me concentreren om het wél boeiend te vinden. Soms moet dat namelijk wel eens. Maar ik heb, net als jij, ernstige concentratieproblemen.

Mensen kunnen gewoon heel stom reageren. Zo ben ik uitgemaakt voor ziek (zie andere topic). Trek je er niets van aan. Het is de gemakkelijkste weg om iemand uit te lachen of uit te schelden als je de problematiek niet kent. Begrip tonen is voor sommigen erg moeilijk. Zo is het voor mij erg moeilijk om het fenomeen dyslexie te begrijpen, maar dat komt doordat ik een versnelde ontwikkeling op taalgebied heb doorgemaakt. Ik vind het moeilijk te begrijpen dat mensen met dyslexie bepaalde dingen niet kunnen, maar dit geeft mij niet het recht om die mensen te veroordelen etc. Ze kunnen bepaalde dingen niet. Nou, dan niet. Dan rest mij om die dingen te respecteren en te accepteren.

Soms is de oplossing zo enorm simpel...

Ik heb overigens zelf ook achter de kassa gezeten. Ik ben toen ontslagen, omdat ik teveel trammelant veroorzaakte. Dat was bij Albert Heijn. Fijne werkgever. Met kassa's waarop je kon zien wat je moest teruggeven. Snapte ik ook niet.

:roll:
mariah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 Okt 2005 21:12

Berichtdoor marinda » 26 Mei 2006 10:11

ik heb ook achter de kassa gewerkt, meestal gokte ik zo ongeveer wat ze terugkregen, nooit klachten gehad, was een oud systeem in een kleine buurtsuper. :roll:

je je bent zeker niet dom, ik hem ADHD ,Dyscalculie, Dyselectie en een hoorprobleem.
Omhet eerste gezicht denken veel mensen ook dat ik vreselijk dom ben.

Maar als ze me beter leren kennen weten zer dat ik juist heel erg inteligent ben, ik heb alleen een gebruiksaanwijzing.
marinda
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 Mei 2006 9:09
Woonplaats: goes


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron