Liz, 22 jaar studente

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Berichtdoor Renée » 06 Mei 2004 7:41

Ja graag, dank je :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 15 Jun 2004 15:38

Net te horen gekregen dat ik geen alternatieve toets krijg voor statistiek omdat ik op de havo een voldoende had voor mijn examen (ja, een 5.5 afgerond naar een 6...). Daarbij vinden ze dat ik, omdat ik taalkundig wel op een goed niveau zit, 'wel meer kan laten zien dan dit'.
Kort gezegd komt het erop neer dat ze dus niet kunnen bevatten dat ik dit rekenwerk niet kan en ik mag het nu dus alsnog voor de 3e keer gaan doen. Ik weet het echt niet meer.... :(
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 17 Jun 2004 7:40

Hoi Liz,

Het is verschrikkelijk druk hier, vandaar een laat antwoord.

Ik vind het maar moeilijk te begrijpen dat er geen onderscheid gemaakt kan worden tussen reken- en taalkwaliteiten. Dat je niet kunt rekenen heeft niets met je andere kwaliteiten te maken.
Heb je de school het rapport van de psychologe laten zien? Misschien dat het dan wat duidelijker voor ze wordt........
Bedenk wel dat dyscalculie niet dezelfde bekendheid heeft als dyslexie en dat er nog veel onduidelijkheden over bestaan.
Veel en geduldig uitleggen helpt uiteindelijk wel denk ik.
Een 5,5 halen voor statistiek is helemaal niet slecht....dat zou ik niet eens kunnen halen :shock:
Ik wens je veel succes met de derde poging en hoop dat "derde keer goede keer" en "driemaal is scheepsrecht" iets goeds voor je doet!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 17 Jun 2004 10:34

Hoi Reneé,
Ja, ze hebben het rapport bekeken. Ze hebben zelfs nog een aanvullend rapport ontvangen maar kennelijk helpt dat niet.
Het was geen statistiek hoor, dat ik op de middelbare school heb gehad. Nee, als dat zo was dan was ik idd ook dolblij geweest met een 5.5
het was wiskunde A en ik heb geen idee meer wat voor punt ik precies voor mijn examen heb gehaald maar ik weet wel dat ik het hele jaar 3-en en 4-en gehaald heb en dat het examen toen enorm meeviel. Kennelijk word ik daar nu op afgerekend.
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 04 Jul 2004 12:56

Niet opgeven hoor...blijf vechten voor jezelf....Ik weet dat dat niet gemakkelijk is naar de scholen toe.
Je komt er wel :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 03 Sep 2004 13:49

Ik heb mijn statistiek toets gehaald!!!
Na lang heen- en weer gemail en eindeloos overleg en gezeur heb ik uiteindelijk toch een aangepaste toets gekregen.
Ik vond het erg vreemd toen ik die toets aan het maken was. Er lag een speciale toets klaar met mijn naam erop en toen werd het hele 'dyscalculie' toch wel ineens heel erg echt. Het was vreemd en bijzonder om een uitzondering te zijn. Het gevoel dat er eindelijk erkenning was, was toch wel het grootst. De alternatieve toets maakte het officieel: ik ben anders, ik kan niet hetzelfde op rekengebied als de rest. Die constatering (en belangrijker, de erkenning daarvan!) was een enorme opluchting.

De goden leken me op de dag van het tentamen minder goed gezind. Mijn hele vakantie had ik gewijd aan het leren van de materie en op de betreffende dag stapte ik na een korte nacht zo'n twee uur van tevoren in de trein. Bedoeling was om even rustig binnen te komen, wakker te worden en onder het genot van een kop koffie nog even de stof door te nemen. De trein strandde echter in Helmond, een dikke tien minuten voor mijn eindbestemming, Eindhoven.
Ik maakte me geen zorgen, ik had immers ruim de tijd dus ik kon gewoon de volgende trein nemen.
Die arriveerde echter pas om 10.45u, terwijl het gevreesde tentamen om 11.00u begon.
Om 10.57u kwam ik in Eindhoven aan en natuurlijk was er nergens een bus of taxi te bekennen om me tot aan school te brengen. De paniek was groot, want te laat= geen toegang tot het tentamen.
In pure wanhoop heb ik toen een auto aangehouden op straat en de bestuurster gesmeekt me naar school te brengen.
Ze was erg lief en bracht me meteen, ook al lag dat niet op haar route.
Een paar minuten te laat kwam ik hijgend binnenstormen. De surveillant was gelukkig in een goede bui dus ik mocht nog naar binnen.
Eenmaal uitgehijgd viel het me op dat het tentamen stukken minder moeilijk was dan ik had verwacht.
Had ik me daar nu al die weken druk om gemaakt?

Gelukkig heeft mijn docent dus nog op tijd ingezien hoe de vork in de steel zat en een alternatieve toets samengesteld met aanzienlijk makkelijkere opgaven en meer theorie.
Ik kwam hem vandaag tegen in de gang en in het voorbijgaan klopte hij me op mijn schouder en zei; "Gefeliciteerd!"
"Waarmee?" vroeg ik en toen; "Heb ik het gehaald??"
De last die van me afviel toen hij knikte was enorm.
Kennelijk had hij ook al gehoord van mijn overlevingstocht naar school op de ochtend van het tentamen. Ik vraag me af hoe dat hem ter ore is gekomen.

Maar in ieder geval houdt dit dus in dat ik inmiddels aan het derde jaar van mijn studie ben begonnen met elke intentie die met succes af te ronden. Verdere opstakels met betrekking tot mijn dyscalculie moeten dan ook overkomen kunnen worden lijkt me... :D
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 05 Sep 2004 21:51

wooooohoooo Liz! fantastisch meid! Ik vind het super hoe je het allemaal voor elkaar krijgt! Die erkenning is geweldig...een duim op voor je school. Duim op Applause
Veel succes in je derde jaar :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Christel » 27 Sep 2004 23:08

Hoi Liz.
Ik had een mooi verhaal voor jou geschreven. Met een vraag naar jou toe. Maar per ongeluk bij Renee geplaatst. Ik ben nog niet zo heel goed op de computer. Zou je dit even voor me willen bekijken. en als je wil een reactie graag.
Sorry voor het gedoe.
Groetjes Christel

Hier volgt het verhaal van christel:
Geplaatst: Ma Sep 27, 2004 10:32 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Hoi Liz
Ik heb een vraag aan jou, misschien kun jij me advies geven omdat jij al een test hebt laten doen. en de weg hierin misschien een beetje weet.
Ik wil waarschijnlijk een keer een test laten doen om duidelijkheid te krijgen en evt. stappen te kunnen ondernemen. Maar ik ben nog op de weg daar naar toe. Ik wil eerst eens met iemand erover praten. Omdat ik nog niet zolang weet dat dyscalculie bestaat en ik dat misschien zou kunnen hebben. Ik heb altijd alleen met mijn rekenprobleem rondgelopen.
In mijn schooltijd was hierover nog niets bekend. Nu ben ik mijn familie hierover aan het informeren en erover aan het praten. Dat praten hierover doet me goed. Daarom wil ik er met een profesioneel iemand over praten. Maar weet niet waar ik naar toe moet. Ik werk en heb niets meer met school te maken.
Ik woon bij jou in de buurt en daarom wilde ik eens vragen hoe jij dat hebt gedaan. Is er een instantie waar ik naar toe kan bij ons in de buurt.
Als jij misschien ideeen voor me hebt hoor ik dit graag.

Groetjes Christel
Christel
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 27 Aug 2004 22:43
Woonplaats: limburg

Berichtdoor Renée » 28 Sep 2004 16:27

Geen probleem Christel! Het is toch nog op de goede plaats gekomen :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 19 Okt 2004 19:37

Kreeg net weer een mailtje van iemand die vroeg of ik haar vergeten was...
Ja dus.
Dit soort mailtjes krijg ik steeds vaker, net als dat ik op school steeds vaker hoor dat ik iets vergeten ben in te leveren of dat er een stukje van mijn verslag ontbreekt. Als ik dan in mijn agenda kijk staat het er óf niet in, óf wel maar zo onlogisch dat ik het over het hoofd heb gezien.
Kleine dingetjes vergeet ik steeds, terwijl ik daar vroeger nooit last van had (niet dat ik me kan herinneren haha).
Ik word hier erg moe van en leg steeds de link met dyscalculie. Maar in hoeverre dit van toepassing is weet ik niet. En ik kan moeilijk steeds aankomen: "ja ik ben het weer vergeten maar ja, dat ligt aan de dyscalculie..."
Heeft iemand hier ideeën over??

Ik werk trouwens in een callcenter en draai daar ook steeds vaker getallen om. Als mensen hun telefoonnummer opnoemen dan doen ze dat vaak in groepjes van tien- of honderdtallen.
Bijvoorbeeld bij 54 typ ik soms 45 en als iemand het in honderdtallen gaat opnoemen moet ik al helemaal moeite doen om het nog te volgen.
350, uitgesproken als driehonderdvijftig, kun je immers ook schrijven als 3-150 of 300-50. Erg verwarrend dus...
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 20 Okt 2004 8:44

Hoi Liz,

Heel moeilijk om te weten of het aan de dyscalculie ligt of niet. Er zijn verschillende mogelijkheden waarom je dingen (gaat) vergeten.
Het kan aan de leeftijd liggen :shock: Bij jou nog niet aan de orde!!
Het kan zijn dat je erg veel te doen hebt en je hoofd vol zit met andere zaken.
Het korte termijn geheugen is bij dyscalculie vaker zwak te noemen. Net als structuurloosheid.
Misschien dat dit laatste een rol bij jou speelt. Je geeft het al een beetje aan door te zeggen dat je dingen onlogisch opschrijft. Misschien moet je wat bewuster dingen gaan opschrijven en daarna bij jezelf nagaan of het ook nog begrijpelijk is als je het later nogmaals leest.

Cijfers omdraaien is ook iets wat bij dyscalculie kan horen. Ook met cijfers moet je heel bewust en langzaam omgaan. Je kunt de mensen ook vragen om voor de duidelijkheid de cijfers één voor één op te noemen. Zo vermijd je de honderdtallen of andere manieren om een lang getal (zoals een telefoonnummer) uit te spreken.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 16 Nov 2004 21:23

Zo, lang niet hier geweest en het is druk geworden zag ik! Nog even iets wat al langer in mijn hoofd zit en wat ik graag nog wilde delen hier.
Hoe meer ik me van de dyscalculie bewust word, hoe meer ik merk waar het zich zoal in uit.
Ik weet dat dat een wazige zin is dus ik zal m even toelichten. Toen ik net wist dat ik dyscalculie had ben ik informatie gaan verzamelen en toen las ik o.a. dat mensen met dyslexie en dyscalculie vaak een rommelig of ongeordend huis hebben omdat het logisch redeneren zwak is.
Ik weet nog dat ik dacht, 'wat een onzin, mijn huis is behoorlijk netjes'. Toch ben ik erachter dat het wel waar is. Alles zit weliswaar in kastjes en lades maar de indeling van die kastjes en lades is chaos! In mijn koelkast zit bijvoorbeeld geen enkel systeem, evenals de kastjes waar het eten ligt. Dit geldt ook voor de kleding kast en de kasten in de woonkamer. Ik doe wel eens een poging om orde aan te brengen maar dat lukt meestal maar heel even.

En waarbij ik het ook duidelijk merkte: surprise maken!
Ik was een surprise aan het maken waarvoor ik eerst een patroon wilde tekenen, dan dit vouwen en in elkaar plakken. Bij het tekenen had ik dus het probleem dat ik het inzicht mis om te zien wat waar komt als je het vouwt en ik dus niet wist waar de plakrandjes moesten komen enzo. Dus maar veel gegumd, uitgeprobeerd en tussendoor bijgeknipt. :-)
Daarna moest er stof en koord gekocht worden. Omdat ik niet kon inschatten hoeveel ik nodig had, kwam ik thuis met veel te veel stof en veel te weinig koord. :-)

Ik kan er wel om lachen, het is alleen voor het eerst dat ik de link met dyscalculie leg.
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

herkenning

Berichtdoor Christel » 16 Nov 2004 23:50

Hoi Liz,
Dit vind ik wel weer leuk om te lezen. over dat ongeordendheid. Ik heb hier al eens iets over geschreven. over mijn chaotische toestanden.
Ik heb dus wel vaker last van een rommelig huis. Waar ik mezelf kapot aan erger. en mijn man ondertussen ook. Ik probeer al zolang hier wat aan te doen. maar op een of andere manier heb ik geen gevoel voor struktuur, en kom ik er niet uit. Het is natuurlijk geen excuus maar het lucht me wel op als ik anderen hierover hoor.Ik vraag me steeds vaker af of het iets met dyscalcullie te maken heeft. dan zou het wel iets beter te begrijpen zijn voor mij. Waarom me dit niet lukt.
Groetjes Christel.
Christel
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 27 Aug 2004 22:43
Woonplaats: limburg

Berichtdoor Liz » 28 Dec 2004 22:32

Sorry voor mijn late reactie!
Ik snap wat je bedoelt, dat je structuur mist in je huis. Zoals ik al aangaf ligt bij mij alles wel netjes in lades en kasten maar de indeling van die lades is vreselijk. Er zit geen enkele orde of logica in.
Net als jij vraag ik me bij steeds meer dingen af of het met de dyscalculie te maken heeft. Ik weet alleen niet hoe daar achter te komen is...
Dit verhaal van een rommelig huis had ik toevallig al eens ergens gehoord dus ik weet redelijk zeker dat het daarmee te maken heeft. Maar er zijn nog zoveel andere dingen die nog geen plek hebben.
Heb jij misschien behalve dit nog andere opvallendheden waarvan je je afvraagt of het bij dyscalculie hoort?
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 29 Dec 2004 12:52

Hoi Liz, leuk je weer te zien posten :)

Chaos is vaak wel een kenmerk behorende bij dyscalculie, maar ook uitzonderingen bevestigen de regel. Onze zoon bijvoorbeeld is super netjes....het kan verkeren!

Orde scheppen in je leefomgeving is wel handig om tenminste die chaos te verhelpen.
Het zou fijn zijn om ook chaos met cijfers in het hoofd te kunnen ordenen op die manier......
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

VorigeVolgende

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron