ben benieuwd

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

ben benieuwd

Berichtdoor guusflater » 20 Nov 2005 15:02

hallo allemaal,

Mijn dochter is 15 en heeft op de lagere school 4 jaar RT gehad, omdat ze moeite had/heeft met rekenen.
In groep 8 was haar uitslag voor de toets voor haar taal VWO advies en voor rekenen haalde ze nog geen LBO niveau.
Zij mocht toch VMBO TL gaan volgen.
In de 1e en 2e klas had ze vreselijke moeite met wiskunde en scheikunde.
Vooral haar gedrag en zelfvertrouwen holde achteruit en na een heel vervelend jaar en weinig begrip van de leraren daar, heeft ze dus wiskunde en natuurkunde laten vallen.

Ze zit nu in de examenklas met 2 extra vakken en staat gemiddeld voor de meeste vakken een 8 of 9.
Maar voor economie haalde ze bij haar eerste toets een 5,3 omdat alle sommen fout waren.
Nu ben ik dus naar school gegaan en heb nogeens met haar leraar wiskunde uit de 2e klas gesproken.

Ik had hem toen al op eventueel dyscalculie gewezen.
Nu gaf hij toe, dat de school haar toen niet goed begeleid heeft en de school zal nu proberen of zij een dyscalculietest kan krijgen via RT.

Hoop dat dit doorgaat,want ze moet nu voor een MBO opleiding gaan inschrijven.

En zij komt ook problemen met geldwisselen en klokkijken tegen, dus ook in het dagelijks leven heeft ze beperkingen.

Ik hou jullie op de hoogte.

groetjes, guusflater
Laatst gewijzigd door guusflater op 22 Apr 2006 9:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
guusflater
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 19 Nov 2005 18:30
Woonplaats: zuid-holland

Berichtdoor Renée » 21 Nov 2005 14:01

Beste Guusflater, welkom op het forum.

Ik hoop dat je dochter de aandacht krijgt die ze verdient. Wel goed dat de school nu inziet dat meer begeleiding nodig is!
Ook hoop ik dat de test door kan gaan dat zou mooi zijn. Wordt de test dan ook via de school betaald?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor guusflater » 21 Nov 2005 19:23

hallo,

Daar ga ik dan wel vanuit.
Ze wordt nu naar de remedial teacher gestuurd. Ook heeft ze al een intelligentie test gehad toen ze in groep 4 zat, dus die is nu niet meer nodig.Daar kwam toen ook wel uit, dat er een gat zat tussen haar taal en wiskunde vaardigheden.

Ik ben wel blij dat ze op school nu toegeven, dat zij geen kind met "vervelende,puberale" trekjes was, maar gewoon een kind met wiskunde problemen en door een verkeerde aanpak, gedragsproblemen.
Dat is toch al heel wat van zo'n leraar.

groetjes guusflater
guusflater
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 19 Nov 2005 18:30
Woonplaats: zuid-holland

Berichtdoor guusflater » 29 Nov 2005 14:23

hallo,

Ben afgelopen week de RT van de lagere school van mijn dochter tegen het lijf gelopen en we hebben het nog even over dyscalculie gehad. Zij vroeg of ik alle informatie die ik bijeen vergaard heb nog even met hen wilde komen bespreken.

ook was ze heel beneiuwd of mijn dochter getest werd en of ik dan het adres vandie persoon wilde geven.

Kijk, de leraren krijgen er toch meer interesse in.

Ik ga er nog maar eens een middagje langs, wie weet helpt het een ander kind.

groetjes, guusflater
guusflater
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 19 Nov 2005 18:30
Woonplaats: zuid-holland

Berichtdoor guusflater » 13 Dec 2005 13:53

Ben gisteren op gesprek geweest bij de RT en die vroeg waarom ik een dyscalculieverklaring wilde, omdat er geen vrijstellingen mee gegeven worden. Je hebt er dus niet echt iets aan.

Ik vertelde dat ik het heel belangrijk vind, dat het vastgesteld wordt, omdat zij dan zelf niet meer in een negatieve spiraal terecht komt van onbegrip.
Ze zal er mee moeten leren leven en er mee om moeten gaan. Het geneest niet, maar als je weet dat iemand bijv. doof is aan het rechteroor, kun je er rekening mee houden en aan zijn linkerkant praten. Hij geneest hiredoor niet, maar het is wel een stuk gemakkelijker en er zullen minder misverstanden komen.

Zij vond mijn beweegredenen van dien aard dat ze mee wilde werken. Hoewel zij het eigenlijk wilde afraden, omdat zo'n verklaring geen recht aanpassingen geeft.
De volgende afspraak staat voor 13 januari en de test wordt op school via de psychologische wegen afgenomen. De test bestaat uit meerdere delen en hoewel ze al een keer getest is toen ze 8 was, wordt alles opnieuw gedaan, want dat is te lang geleden.

Ik ging eigenlijk wel met een goed gevoel van school weg.
Ik hou jullie op de hoogte over de test.

groetjes,
guusflater
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 19 Nov 2005 18:30
Woonplaats: zuid-holland

Berichtdoor guusflater » 15 Jan 2006 15:05

Heb afgelopen vrijdag weer een gesprek gehad met de RT.
Zij vertelde mij dat zij de toelatingstest van mijn dochter nu pas te zien heeft gekregen en ook het psychologisch rapport uit 1998 is nooit aan haar doorgespeeld.
UIt die toelatingstest blijkt, dat het iq door drie onderdelen wordt vastgesteld.

Het weten/ het begrijpen en het toepassen.

Mijn dochter scoorde dus met het weten 131 (verbaal, taal)
het begrijpen 90 (non-verbaal, rekenen)
en het toepassen 88 (ruimtelijk inzicht)

Als er een verschil van 10 of meer is tussen de onderdelen dan kan het kind problemen hebben. Zij vond het dus helemaal niet raar dat mijn dochter problemen heeft.

Nu vraag ik mij af of een dyscalculietest nodig is, omdat met die testuitslag al duidelijk is dat mijn dochter begeleiding nodig heeft, ook bij een vervolgopleiding.

De school stemt wel in met een dyscalculietest, maar zij vergoeden de helft, zodat ze zoveel mogelijk leerlingen kunnen helpen.

Wij moeten zo snel mogelijk beslissen, zodat alles voor de voorjaarvakantie rond is.

Wat zouden jullie doen, wel testen of niet testen?
Graag snel antwoord.

groetjes Guusje
guusflater
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 19 Nov 2005 18:30
Woonplaats: zuid-holland

Berichtdoor Sébastien » 16 Jan 2006 1:08

Hallo Guusflater,

Met het psychologisch rapport in de hand is zo te horen de school erg bereid uw dochter te helpen waar ze kunnen. Dus voorlopig zit dat wel goed lijkt mij, zolang zij op deze middelbare school zit.

Ik denk dat het wel belangrijk is om af te vragen of vervolgopleiding haar zonder dyscalculie-verklaring in de weg kan zitten, of dat zij ook 'genoegen' nemen met dit psychologisch rapport. Of de vervolgopleiding wat kan met een dyscalculie-verklaring is misschien ook nog de vraag?

Maar als je het nu laat uitzoeken, dan scheelt dat dus de helft van de kosten (en over een aantal jaar niet meer als ze van deze school af is), en ik kan me zo voorstellen dat met het psychologisch rapport in handen de kosten ook lager zullen uitvallen; ik kan me zo indenken dat een nieuwe diagnosticus dat niet opnieuw zal testen...ik zou dat even navragen.

Ik kan de keuze niet maken. Ik denk wel dat een bevestiging en erkenning (in zijn algemeenheid) een positieve uitwerking zal hebben op haar verdere loopbaan.

Succes met de keuze,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 31 Jan 2006 13:35

Hoi Guus, Je bent geweldig in de weer geweest met de school. Het heeft wel een goed resultaat gehad!

Sébastien schreef:Maar als je het nu laat uitzoeken, dan scheelt dat dus de helft van de kosten (en over een aantal jaar niet meer als ze van deze school af is), en ik kan me zo voorstellen dat met het psychologisch rapport in handen de kosten ook lager zullen uitvallen; ik kan me zo indenken dat een nieuwe diagnosticus dat niet opnieuw zal testen...ik zou dat even navragen.


Ik ben het eens met Sébastien. Nu de helft vergoed wordt zou ik het zeker doen. Het brengt bij jullie wat meer zekerheid en wie weet heeft het voor verdere opleidingen ook wel zin. Het belangrijkste is nu, denk ik, dat jullie je er prettig bij voelen.
Veel succes!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor guusflater » 22 Apr 2006 10:04

hallo,

Wij zijn naar verschillende scholen geweest en hebben ook voorgelegd wat die eventueel met een dyscalculie verklaring zouden doen. Niets dus.

Mijn dochter en ik hebben besloten om geen test te doen, omdat er niets mee gedaan werd en omdat zij al voor haar examen zit en deze school er niets meer mee kan.
Ze heeft nu een toelatingstoets moeten doen op haar vervolgopleiding en een intakegesprek,waar zij het ook nog even over dyscalculie gehad hebben.

Haar toets was dus weer boven gemiddeld met taal en onder het gemiddelde met rekenen. Wel geeft deze school veel aandacht aan rekenen.
Zij heeft voor een opleiding juridisch medewerker gekozen en dat is voornamelijk taal.

groetjes Guus
guusflater
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 19 Nov 2005 18:30
Woonplaats: zuid-holland

Berichtdoor Renée » 24 Apr 2006 15:11

Dag Guus,

Jullie hebben een weloverwogen beslissing genomen.
Ik wens haar heel veel succes met de opleiding.
Juristen en taal gaan goed samen!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor guusflater » 28 Jun 2007 11:03

hallo,

Zo daar ben ik weer eens.

Mijn dochter heeft nu het eerste jaar van de juridische opleiding achter de rug en ze scoort voor de vakken recht enzo gemiddeld een 8.
Nu zit ze toch weer met de economievakken en daar haalt ze dan vaak net een 5, maar mist hierdoor haar studiepunten.

Nu ga ik mij toch weer afvragen zouden wij toch nog een dyscalculietest doen, omdat dan de school toch iets meer informatie heeft.

Ook valt het dan niet op dat ze zo vershillend scoort, dan weten ze een reden.

Waar kun je een dysalculietest doen en hoeveel kost het?

groetjes Guus
guusflater
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 19 Nov 2005 18:30
Woonplaats: zuid-holland

Berichtdoor Sébastien » 28 Jun 2007 15:36

Waar kun je een dysalculietest doen en hoeveel kost het?

http://www.dyscalculie.org/forum/viewto ... =1897#1897 :)
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor guusflater » 28 Jun 2007 15:49

hartstikke bedankt!!
guusflater
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 19 Nov 2005 18:30
Woonplaats: zuid-holland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron