even voorstellen:mascha

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

even voorstellen:mascha

Berichtdoor mascha » 29 Nov 2005 22:47

hallo ik ben mascha moeder van Teun,Merlijn,Sophie en Jasmijn.Mijn zoon zit nu in groep 4 voor de tweede keer.De problemen begonnen in groep 3,cijfers waren als magie voor hem,zei zijn juf.Tegen het einde van het schooljaar werd het rekenprogramma los gelaten omdat hij met al de vakken vast liep en tot niets meer kwam.Hij bloeide op en zijn andere vakken schoten omhoog,de druk was er vanaf.Het rekenen kost hem heel veel energie waar hij ook heel moe van wordt.Hij maakt op school een heel vermoeide indruk,behalve als hij gaat gymen , toneelspelen of voetballen.Eind vorig jaar werd het voor mij duidelijk dat er iets met dat rekenen aan de hand was na alle extra aandacht op school met rt-ers kon hij niet automatiseren onder de 20.Op internet Dyscalculie gevonden en dit mee naar school genomen.Hij is nu begin dit jaar getest en scoort heel laag op de reken en ruimtelijke onderdelen.Gelukkig op de rest prima maar ik heb er nu een heel slecht gevoel over dat hij dit jaar moet overdoen.Hij is al de oudste van zijn klas en heeft al twee jaar al zijn energie in het rekenen gestopt.Nu laat school het rekenprogramma los en moet hij de dingen waar hij geen problemen mee heeft weer over doen.En hij zit volgend jaar zonder zijn vriendjes(zit op jenaplan groep 4 en 5 bij elkaar)Hij voelt zich al dom dat hij niet kan rekenen en nu ook nog zitten blijven.Ik vraag me af of dit niet anders kan.
mascha
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Nov 2005 21:48
Woonplaats: groningen

Berichtdoor Sébastien » 30 Nov 2005 22:11

Hallo Mascha,

Ik begrijp het dilemma. Je moet je inderdaad afvragen of het jaar opnieuw doen een grote verbetering op rekenvaardigheid teweeg zal brengen. Als hij getest is op dyscalculie en een dyscalculieverklaring heeft dan kan het wellicht zinnig zijn om hem een rekenmachine te laten gebruiken.
Als het rekenen zelf echt niet gaat zul je compenserende maatregelen moeten nemen. Als je een kind andere manieren biedt om toch tot een antwoord te komen dan lijkt mij dat beter dan zittenblijven. Als er op de meerderheid van de vakken een zwakte is dan is zittenblijven natuurlijk wel een optie.

Onderstaande tekst gaat over zittenblijven in relatie tot dyslexie. Dezelfde redenering gaat op voor dyscalculie.

Zitten blijven
Een oplossing voor kinderen met dyslexie

In Nederland brengt tussen de 10 en 20% van de kinderen een of twee jaar extra in het basisonderwijs door. En dat is al tientallen jaren zo. Over het nut van zittenblijven lopen de meningen uiteen.
Zittenblijven en het leerproces Het leerproces van kinderen vertoont weleens sprongetjes, maar die lijken sterk afhankelijk van de omgeving. Een tekort aan aanbod en uitdaging leidt tot vertraging. Intensieve stimulering geeft - zij het binnen grenzen- een versnelling te zien. Er zijn geen overtuigende theorieen over voorspelbare en algemeen geldende leersprongen. Leren is een doorgaand proces, ook al breekt er soms tijdens het leren opeens inzicht door of lukt iets vanaf een bepaald moment beter dan daarvoor. Maar de moeizame stappen die eraan vooraf gaan zijn minstens even belangrijk als het moment van vooruitgang zelf. In een doorgaan proces heeft het in principe geen zin om hetzelfde over te doen. Je kunt het vergelijken met het lopen over een pad: wanneer je een stuk van het pad opnieuw aflegt, ben je nog altijd even ver. In de eerste plaats heeft extra oefening alleen zin als het onderliggende fundament goed is. Herhalen van wat niet lukt, levert alleen maar extra problemen op en leidt op z'n minst tot teleurstelling en frustaties. In de tweede plaats hebben extra maatregelen alleen zin als ze gericht zijn op het probleem en als ook de rest van de ontwikkeling kan doorgaan. Kortom: herhaling kan belangrijk zijn als herhalen past in de opbouw van een doorgaand leerproces. Het mag niet ten koste gaan van de rest van de ontwikkeling. Dit betekent ook dat per kind zal verschillen of zittenblijven een waardevolle aanpak is. Een jaar extra in groep twee blijven lijkt alleen zinvol als de hele ontwikkeling vertraagd is, en als een kind in werkhouding nog niet helemaal gericht is op schoolse taken. Voor kinderen met een verhoogde kans op dyslexie is het overdoen van groep twee geen goede oplossing. Verschillende taalspelletjes in groep twee zijn gericht op het ontdekken van verschillen tussen klanken, op het rijmen en het nauwkeurig luisteren naar woorden. Slaat dit niet aan en lukt extra stimulering niet , dan is het leren lezen en spellen , bijvoorbeeld door bijzondere aandacht voor het leren van de klankopbouw van woorden. We spreken dan ook wel van de auditieve kant van het lezen en spellen. Cruciaal is dat leerkrachten de signalen herkennen en serieus nemen . Vroegtijdige signalering en inzet van extra zorg kunnen de problemen aanzienlijk beperken. Een jaartje extra 'kleuteren'lost dyslexie niet op. Komt het lezen en spellen niet goed op gang, dan heeft afwachten nooit zin. Nodig zijn een actief volgende aanpak, extra oefening, stimulering van het klankaspect van de taal, gebruik van geheugensteuntjes om nieuwe afspraken te kunnen onthouden, en in het algemeen : kleinere tussenstappen, maar geen pure herhaling van wat al fout ging. Leerkrachten doen er goed aan bij twijfel niet te aarzelen met het vragen om extra hulp en advies van det schoolbegeleider. De problemen van kinderen met dyslexie zijn al in in de eerste maanden overduidelijk merkbaar. Signalen van ouders mogen daarbij nooit worden genegeerd. Groep vier, vijf en zes Een van de kenmerken van kinderen met dyslexie is dat hun kennis van willekeurige afspraken niet geautomatiseerd raakt. Ontbreekt dat fundament , dan ontstaat er een wankele constructie. In die zin lijkt het verdedigbaar dat zittenblijven een oplossing kan zijn om dat fundament steviger te maken. Alleen als men niet herhaalt wat al mislukte en geen vakken laat overdoen waar geen problemen mee waren. Zittenbljven in de zin van 'alles 'laten' overdoen past niet in de moeizaam voortgaande leerontwikkeling van kinderen met dyslexie en is daarvoor dus geen oplossing. Het onderzoek naar het effect van zittenblijven en van het toch overgaan met hulp bevestigt dat idee. Kinderen met een specifiek probleem ( zoals Dyslexie) hebben specifieke hulp nodig: geen grof geschut , maar maatwerk. Gewoon zittenblijven is een vorm van negeren en een onderdeel van een negatieve spiraal. Erkenning van het probleem , blijvende gerichte begeleiding, openheid en het niet overbelasten van de draagkracht van een kind zijn belangrijke ingredienten van een verantwoorde aanpak, waarin zittenblijven heel soms een plaats heeft.



-Belans folder mei 1998 ()
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

orde in de chaos

Berichtdoor mascha » 06 Dec 2005 19:45

Bedankt Sébastien voor de tekst over zitten blijven uit Balans.Het kwam net op tijd voor het gesrek wat ik over Teun op school had.Het heeft mij zeker gesterkt in het idee wat ik al had.De school is meegegaan in het idee dat Teun weer werk van groep 5 gaat doen behalve dan het rekenen.Ik was helemaal enthausiast maar dat ik het aan Teun vertelde was hij wel enthausiast om met zijn vrienden mee te gaan,maar wist niet hoe hij al zijn werk af moet krijgen.Hij zei vaak pijn in zijn hoofd te hebben omdat hij niet weet of hij zijn werk wel af krijgt.Blijkt nu dat hij wel 3 keer in de week met rt ers gaat rekenen en haast geen tijd heeft voor andere dingen.De afspraak met school is dat ik nu twee keer in de week met Teun samen zijn werk ga doornemen en zijn werk bespreek.Positieve feedback op zijn werk en kijk wat hij nog moet doen.Ook moet denk ik het werk van rekenen verminderen hij heeft al zoveel extra belasting.Ik hoop dat voor Teun wat orde komt in de chaos.
mascha
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Nov 2005 21:48
Woonplaats: groningen

Berichtdoor Sébastien » 13 Dec 2005 23:02

Goed dat de school ontvankelijk is voor 'goeie' ideeën. :D
Het lijkt me ook goed dat de RT-ers veel tijd in hem willen investeren, maar er moet wel een balans gevonden worden tussen de geïnvesteerde tijd en de belasting voor het kind. Teveel is ook niet goed.

Misschien kun je de RT-ers wijzen op onderstaande link. Als ze er serieus tijd en geld voor over hebben is dit zeker het overwegen waard.
http://www.dyscalculie.org/forum/viewto ... ?p=676#676

Eventueel nog een programma'tje om zelf te oefenen, maar bij hardnekkige problemen zal het misschien niet zoveel uithalen:
http://sebastien.brunekreef.com/dyscalc ... skunde.zip
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron