janne schreef:Om vast te stellen dat iemand dyscalculie heeft worden er verschillende testen afgenomen, oa. een IQ test.
Ik vraag me af wat je uit een IQ test kan te weten komen ivm dyscalculie.
Ik begrijp dat een IQ test niet volstaat om te weten of iemand dyscalculie heeft of niet (anders waren al die andere testen niet nodig), maar misschien kan je adh van een IQ test uitsluiten dat iemand dyscalculie heeft?,
zoals bv in het geval dat iemand een zeer laag IQ heeft.
Iemand met NLD toont een groot verschil tussen het performele en het verbale gedeelte.
Is dat bij iemand met dyscalculie per definitie ook zo? of juist niet? of ...
Het performele en verbale gedeelte wordt nog eens opgesplitst in verschillende onderdelen.
Kun je adh van testresultaten van deze verschillende deeltjes dyscalculie bijvoorbeeld uitsluiten?
vb. er zit een specifiek deel in over rekenen, ik veronderstel dat iemand met dyscalculie daar nooit goed op scoort. Of is dat niet persé zo?
Vertonen de test resultaten van een IQ test bij mensen met dyscalculie een bepaald beeld?
Een IQ test bestaat inderdaad uit een verbale en een performaal gedeelte.
Verbaal IQ: taalvaardigheid, verbaal begrip en kennis, en auditieve informatieverwerking.
Performaal IQ: visuo-ruimtelijke informatieverwerking, handelen, visuele waarneming en probleemoplossen.
A.d.h. van meerdere vragen en taken rolt er een gemiddelde uit voor zowel het Verbale als het Performale IQ. Nu kan het voorkomen dat je een disharmonisch profiel tegenkomt bij 1 van de IQ's. Dit kan een aanwijzing zijn voor een leerstoornis. Bijvoorbeeld als er bij de Verbale intelligentie voor
rekenen significant afwijkt naar beneden en bij
begrijpen significant afwijkt naar boven. Dezelfde redenering gaat op voor het Performale IQ.
A.d.h. van het performale IQ zul je een indicatie krijgen voor bijvoorbeeld NLD of visuo-spatiële dyscalculie. A.d.h. van het Verbale IQ zul je een indicatie krijgen voor de 3 andere vormen van dyscalculie.
Natuurlijk zul je het hele plaatje moeten overzien om een goede uitspraak te kunnen doen.
Om dyscalculie (welke vorm dan ook) vast te stellen zul je echt speciek bepaalde deeltaken/deelvaardigheden moeten toetsen, want daar is een IQ test te grof voor.
Maar ik denk wel dat je op basis van de volledige IQ test ook best leerstoornissen kunt uitsluiten. Als je bijvoorbeeld een heel gelijkmatige score hebt. Maar door (over)compensatie kun je een hoop verbloemen. Gerichte testen zijn denk ik onontbeerlijk als aanvulling.
Renée schreef:Aan de hand van alleen een IQ test is dyscalculie alleen maar vast te stellen als dit IQ lager is dan 70 (<70). (Zoals je zelf ook al suggereerde)
Je bedoelt: hoger neem ik aan?
Als je een IQ hebt dat hoger is dan 70 dan zou je een diagnose dyscalculie mogen stellen. Als het IQ lager is dan 70, dan spreek je eerder van een mentale retardatie. Men heeft afgesproken in die gevallen bij deze mensen niet van dyscalculie te spreken, hoewel je ook met zo'n IQ best dyscalculie kunt hebben.