Hoe weet ik of mijn dochter dyscalculie heeft?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Berichtdoor janne » 11 Okt 2005 21:45

Superdesupergoed nieuws !!!! :D :D :D :D
Ik ben echt blij voor jullie.

Je hebt gelijk wat dat opschrijven betreft. Ik weet ook altijd wat ik allemaal wil zeggen, tot ik er sta. :oops:
Toch ga ik ook wat voorzichtig zijn met het lijstje.

Ik voel me schuldig dat we niet eerder doorhadden dat ze echt wel met een leerprobleem zat, dat ik nu moet opletten om niet alles daarop af te schuiven.
Ik hoop dat de test daar ook wat duidelijkheid inbrengt, of is dat niet zo :?:

:) Gisteren zei ze dat het eigenlijk wel leuk is op school. Dat is zo ongeveer 6 jaar geleden :!: :!: :!:
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:51, in totaal 2 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor jacky » 11 Okt 2005 23:08

hoi janne

ja ik had dat ook dat schuldig voelen. en had ook de neiging om alles daar op af te schuiven. :oops:
en dat moet je inderdaad niet doen daar is niemand bijgebaat.
en ja uit die test komt ook eruit wat ze wel en niet kan denk ik tenminste.
en je gevoel volgen is ook heel belangrijk
en dat ze het wel leuk vind op school is alleen maar mee genomen toch. :P
groetjes jacky
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor janne » 14 Okt 2005 19:29

Vandaag heeft onze dochter haar eerste rapport gekregen en het is een supergoed rapport :!: :!: :!: Ik ben echt apetrots op haar. :D :D :D
Laatst gewijzigd door janne op 18 Okt 2005 9:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Renée » 16 Okt 2005 11:52

Hoi Jacky,

Geweldig! Ik ben erg blij voor jullie! Zo zie je maar weer dat "vechten" helpt en dat er zeker naar geluisterd wordt. Ik hoop dat de dyscalculieverklaring meer rust geeft en dat Rianne zich goed kan ontwikkelen verder.
Jacky, jij hebt een zeker een prijs gewonnen. Jij hebt met je kracht veel bereikt. Bij deze!



Afbeelding
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor janne » 18 Okt 2005 21:31

Vandaag was op school een vergadering met alle ouders van kinderen met leerstoornissen.
We hebben oa gepraat met de juffrouw van Nederlands. Die vertelde dat taalvaardigheden bij onze dochter meer dan oké zijn, maar op werkwoordspelling (heb hier op het forum ondertussen gevonden hoe dat in Nederland wordt benoemd) valt ze uit. En dat is iets wat ze wel meer ziet bij kinderen met dyscalculie. Dus er is blijkbaar wel degelijk een verband!
Volgens de leerkracht is het overduidelijk dat onze dochter dyscalculie heeft, en ze begrijpt niet dat dit niet eerder is opgemerkt in de lagere school.


Gisteravond heeft onze dochter héél hard gehuild. :cry:
Ze vindt zichzelf dom. Dat wiskunde niet lukt lijkt ze nog te aanvaarden, maar omdat ze blijkbaar ook problemen ondervindt in andere vakken (aardrijkskunde-kaartlezen/geschiedenis-tijdlijnen/muziek-maten en noten/nederlands-regeltjes spraakkunst), vakken waar ze verder best goed in is, wordt het haar allemaal te veel.
Ze zei letterlijk: "Ik wil niet gehandicapt zijn"
'Gehandicapt' is een heel beladen woord. Ik weet niet of je iemand met een leerstoornis omschrijft als iemand die gehandicapt is. Ik zie het eerder als een beetje anders zijn dan de meeste mensen.
Niet/moeilijk kunnen rekenen natuurlijk wel een handicap, iets wat het je moeilijk kan maken.

Hoe kunnen we haar hierin best helpen?
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:52, in totaal 3 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Renée » 19 Okt 2005 12:18

Hoi Janne,

Wat een verdriet :(
Wel heel begrijpelijk hoor!
Het is nu belangrijk om alle aandacht te richten op wat ze wel kan. Er komt op den duur een acceptatie van jezelf en dingen die je niet kunt. Maar zorg dan voor compensatie, dus zorg dat je je ontwikkelt in datgene waar je goed in bent.

Als je alle verhalen hier op het forum leest zie je dat velen dezelfde weg zijn gegaan; een soort fases waar je doorheen moet.
Het is lastig als je niet kunt rekenen en de daarmee verwante vakken, of, liever gezegd delen van die vakken, minder goed kunt. Er is echter een rekenmachine! Die kan al veel zorgen wegnemen. Leer goed met de rekenmachine omgaan, is er iemand die kan helpen?

Misschien is het wat om alle vakken of onderdelen van de vakken op een rijtje te zetten, met de problemen erbij. Dan kijken met de betreffende leerkracht hoe die het beste op te lossen zijn.
Soms met de rekenmachine, meer tijd, extra uitleg of remedial teaching.

Op dit moment kan het me voorstellen dat het allemaal heel moeilijk is. Geef het maar de tijd. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt, ik heb dezelfde ervaringen met onze zoon.....
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor jacky » 19 Okt 2005 22:00

hoi janne

ik kan me jouw verdriet goed voor stellen. ik had en heb dat ook nog steeds. :cry:
het schijnt dat rianne zich nu pas realiseert wat het betekent om dyscalculie te hebben. :?
ze is toch anders als andere kinderen. nu ze weet dat ze "het" heeft is ze er toch dieper over na gaan denken ze was erg stil de laatste week. :( gisteren vertelde ze me dat ze het gevoel heeft om gehandicapt te zijn. dus je dochter is niet de enigste die er zo over denkt.
ze vind het heel fijn dat haar probleem nu een naam heeft maar toch zegt ze ik draag dit nu wel een leven lang met me mee.
ik heb nu toch een stempel erop gedrukt gekregen. :oops:
ze weet ook helemaal niet wat ze verder nu moet in het vervolg onderwijs ze twijfelt heel erg. :?:
we gaan nu met haar decaan praten kijken of hij haar hierin kan adviseren.
maar al met al heel herkenbaar dus voor mij. :)
misschien wil je dochter ook praten met iemand die het heeft rianne zei al dat als ze dat wil ze altijd kan vragen ze verschillen zich maar 3 jaar in leeftijd geloof ik.
kinderen praten toch anders met elkaar als volwassenen. :wink:
eventueel kan het ook via msn of zo .
hoop dat je eruit komt.
maar het is niet leuk
succes groetjes jacky
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor janne » 20 Okt 2005 22:06

Hallo Renée en Jacky,
bedankt.

Ik vind het een heel lief :) voorstel van Rianne en jou, Jacky, om onze dochters met elkaar te laten babbelen.
Ik weet niet of ze daar nood aan heeft, ik zal het er met haar eens over hebben.
Ze weet bv wel dat ik op internet met mensen praat over dyscalculie en zo, maar ze heeft hier zelf nog niets gelezen. Ik weet niet of ze het wil weten wat ik hier allemaal vertel.
Op school hebben ze haar een forumadres gegeven, maar daar vond ze precies niet wat ze had gedacht.

Renée schreef " Misschien is het wat om alle vakken of onderdelen van de vakken op een rijtje te zetten, met de problemen erbij. Dan kijken met de betreffende leerkracht hoe die het beste op te lossen zijn.
Soms met de rekenmachine, meer tijd, extra uitleg of remedial teaching."

Als we de uitslag van de test hebben, zouden we ook een duidelijker beeld krijgen wat er allemaal anders verloopt bij onze dochter.
Indien nodig worden de andere leerkrachten dan ook betrokken. Het kan dan bv zijn dat ze ook voor die vakken meer tijd krijgt, of een vraag kan laten verduidelijken/anders vragen, ...
Dat is wat we dinsdag toch te horen hebben gekregen. Maar we moeten de resultaten van de test afwachten.
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor janne » 23 Okt 2005 18:48

Hallo Jacky,

Onze dochter wil graag met Rianne praten.
Via MSN is een goed idee.
We moeten dan maar eens gegevens uitwisselen?!?

Groetjes
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor jacky » 23 Okt 2005 23:33

hoi janne
ik vind het leuk dat je dochter met rianne wil prate :) zo kunnen ze met elkaar erover praten zonder dat wij erbij zijn en dan zeggen ze toch weer andere dingen dan als wij erbij zijn als je op rian haar naam klikt zij staat ook bij dit forum dan zie je haar msn adres staan en dan kan je dochter haar toevoegen.
ik zal het tegen haar zeggen.

heb met haar er over gesproken en zij zou het heel leuk vinden om met iemand te praten die waarschijnlijk het zelfde probleem heeft als haar kunnen ze ervaringen uitwisselen en trucjes :P
groetjes jacky
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor jacky » 23 Okt 2005 23:37

en janne mijn msn staat op dezelfde manier er ook :) op op de naam jacky klikken voor als je dat tenminste wil.
je kunt me ook e-mailen.
groetjes jacky
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor janne » 03 Nov 2005 22:48

Gisteren hadden we eindelijk onze afspraak voor de test.

Eerst hebben we samen een gesprek gehad.
Daarna heeft de neurolinguiste een IQ test (WISC) afgenomen.
De IQ test was goed (een goed gemiddelde), zowel het verbale deel als het performele. Je zag wel een dip in het rekengedeelte en een sprongetje omhoog waar het over woordkennis ging.
De mevrouw die de test heeft afgenomen gaat nu in overleg met de logopediste waar onze dochter wekelijks gaat.
Als de logopediste voldoende zicht heeft op wat er fout gaat met rekenen, wordt op basis daarvan al dan niet een dyscalculieverklaring opgemaakt.
Heeft de logopediste onvoldoende zicht, komt onze dochter op de (lange)wachtlijst voor de dyscalculietest bij de neurolinguiste.
Het is dus nog afwachten.

De neurolinguiste merkt op dat onze dochter een echte hekel heeft aan alles dat met wiskunde heeft te maken. Zozeer dat ze er zelfs op blokkeert terwijl ze de oplossing soms toch weet.

Er is haar nog maar eens op het hart gedrukt dat ze NIET DOM is. Dat ze even slim is als andere kinderen van haar leeftijd en supergoed is in woordkennis.

Ondertussen heb ik vernomen dat er bij de kinderen van de broers en zus van mijn grootmoeder (langs moederszijde) ook dyscalculie voorkomt.
Dan moet het toch echt wel erfelijk zijn?!?
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Renée » 09 Nov 2005 13:41

Hoi Janne,

Fijn dat alles zo goed vordert met de onderzoeken.
Krijgt je dochter ook meer rekentraining van de logopediste?
Heel goed dat benadrukt wordt dat je dochter niet dom is.....faalangst krijgen lijkt me geen goed idee!

Familiair - Erfelijk - Aangeboren
Er is een verschil tussen ziektebeelden die familiair voorkomen en erfelijke ziektebeelden.
In het eerste geval kun je niet aantonen dat het erfelijk is, maar wel vaststellen dat het in een familie vaker voorkomt. Erfelijke ziektes kunnen wel familiair zijn.
Is het erfelijk, dan is ook duidelijk hoe en waarom dat zo is. Je hebt het dan over de genetische code.
Verder kan het nog aangeboren zijn; het ziektebeeld is dan bij de geboorte al aanwezig, maar kan zich later pas uiten.


Hier staat wat meer beschreven over erfelijkheid.

Ik denk zelf dat het wel erfelijk is......maar dat is pas echt waar na onderzoek. In onze familie zijn onze zoon en ik de twee enigen. Gelukkig!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor janne » 11 Nov 2005 8:40

Hallo Renée,

Dat is blijkbaar een deeltje van jullie site dat ik nog niet had ontdekt!

Ik heb ook het (groene) bericht van Sita gelezen en merk dat ook zij op zoek was (is) naar een 'lijstje' met dyscalculie kenmerken.
Ik ben er nog steeds naar op zoek, maar ik begrijp dat er zeer veel variaties zijn in de manier waarop dyscalculie zich uit. ?
Dat maakt het er niet zo eenvoudig op.

De logopediste gaat een tempotoets afnemen, en in combinatie met de reeds eerder afgenomen testen zouden we snel een antwoord kunnen krijgen op heel veel vragen.
De logopediste gaat hiervoor in overleg met de neurolinguiste.
Onze dochter krijgt sinds september 2004 wekelijks extra ondersteuning voor rekenen en wiskunde. Of het wordt uitgebreid weet ik nog niet.
Op school wordt ze in ieder geval verder begeleid ook al hebben we nog geen officiële verklaring.
Ik heb van de leerlingenbegeleidster ook een pak informatie gekregen over dyscalculie en een hoop tips ivm studiebegeleiding.

Ivm die begeleiding, ik ben eerder toevallig uitgenodigd op een info avond over 'leuker leren'. :?: :?: :?:
Het was super interessant en ik denk dat kinderen met een leerstoornis er ook vast iets aan kunnen hebben :!:
Onze dochter heeft oa moeite met planning, teksten schematiseren, is ook vrij chaotisch en weinig zelfstandig.
Je kreeg een heleboel tips hoe je als ouder je kind kan begeleiden om zelfstandig en gemotiveerd aan zijn/haar huistaken te beginnen en het vol te houden. En hoe je het studeren kan aanpakken en het zelfs leuk kan maken. :P
En ook wat je als ouder beter niet kan doen :oops:
Er werd ook verteld dat mensen 3 leerstijlen hebben waarvan er één dominant is. Je kan een visueel, een auditief of kinesthetisch dominante leerstijl hebben. Dit bepaalt hoe je dingen leert en onthoudt. Dit geeft een stuk inzicht over welke leerstijl het best bij jouw past.
Een heel leuk deel is het stuk over mindmapping.

De avond werd gegeven door een mevrouw Hilde Jaspaert, en ze heeft samen met Paul Maes een doe boek geschreven gericht aan jongeren ts 11 en 15 jaar.
Ik heb het boek alvast besteld.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Renée » 16 Nov 2005 12:07

Prima informatie!
Weet je hoe het boek heet en het isbn nummer? dan kunnen we dat vermelden. Goede boeken en informatie kunnen we natuurlijk goed gebruiken.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

VorigeVolgende

Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron