Wisselgeld teruggeven, of controleren

Ezelsbruggetjes voor rekenen, klokkijken, enz.

Moderators: Sébastien, Renée

Wisselgeld teruggeven, of controleren

Berichtdoor Evelien » 07 Okt 2009 18:06

Hallo,

Ik heb moeite met het terugrekenen van geld en hoeveel ik dan zou moeten terug krijgen enzo…
Maar op een gegeven moment moest ik dit toch leren! Ik ging stagelopen en moest het wisselgeld teruggeven van de betalingen die er gedaan werden. Alleen ik moest het helemaal uit het hoofd doen! Een ramp natuurlijk voor iemand die daar niets van snapt… Maar gelukkig ik heb een manier gevonden om geld terug te kunnen geven.
Dit is denk ik handig voor mensen die iets moeten wisselen of die willen checken of ze het juiste bedrag wel hebben gekregen.

Nu heb ik mij dit op de volgende manier aangeleerd:
Een klant moet € 2,35 betalen en geeft een briefje van € 5,00.
O jee… denk je misschien, maar dat had ik in het begin ook!
In plaats van dat je nu van €5,00 naar beneden telt naar die €2,35. Tel ik het er juist bij op, veel gemakkelijker zul je merken.
Dus:
Klant: € 5,00
Te betalen: € 2,35

2,35 + 0,05 = 2,40
+ 0,10 = 2,50
+ 0,50 = 3,00
+ 2,00 = 5,00

Het is op deze manier erg gemakkelijk ik tel het steeds erbij op. Ik houd het getal in mijn hoofd wat er betaalt moet worden en tel gewoon naar boven totdat ik op het getal uitkom dat de klant mij zonet gegeven heeft.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!
En anders wil ik het gerust nog eens uitleggen. :D
Groetjes Evelien
Evelien
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 Okt 2009 12:22

Berichtdoor Willemieke » 05 Nov 2009 0:11

Hoi Evelien!

Klopt helemaal!!! haha, het helpt mij ook om erbij op te tellen! En dan heel veel oefenen maar! :D Controleren is vaak ook heel moeilijk maar als je de tijd ervoor neemt komt het helemaal goed:D

Succes!!! Werk je er nog steeds?
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

herkennbaar

Berichtdoor hannah » 09 Nov 2009 18:19

hallo,

zo heb ik het ook gedaan ik heb het op een of andeere manier het mij zo aangewend. Toch merk ik dat ik de tijd er niet voor neem om als ik geld terug krijg het te gaan checken. Ook omdat ik bang ben dat ik dan overkom alsof ik degene die achter de kassa staat niet vertrouw.

liefs
Je hebt 3 soorten mensen, mensen die kunnen tellen en mensen die niet kunnen tellen. ´´wink´´
Gebruikers-avatar
hannah
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 27 Sep 2009 13:55
Woonplaats: Groningen

Reactie

Berichtdoor Evelien » 19 Dec 2009 13:24

Hoi!

Sorry voor mijn late reactie!
Ik werk nog niet, maar loop stage (waar ik ook vaak moet afrekenen).
Mijn manier werkt nog steeds voor mij. En als ik er al niet uitkom haal ik de rekenmachine te voorschijn op de computer!

Groetjes Evelien
Evelien
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 Okt 2009 12:22

Re: Wisselgeld teruggeven, of controleren

Berichtdoor 016hnoor » 13 Mrt 2015 10:17

Nu heb ik mij dit op de volgende manier aangeleerd:
Een klant moet € 2,35 betalen en geeft een briefje van € 5,00.
O jee… denk je misschien, maar dat had ik in het begin ook!











____________________________________________________________________________________________

We provide guarantee to pass learnalanguage - learn english gmat with online exam training learnalanguage - learn norwegian itil and you can also get best quality rosettastone mcat along with The Polyglot Club mcat for your guaranteed success.
016hnoor
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 Mrt 2015 10:04


Terug naar Ezelsbruggetjes

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten