Geen ezelsbruggetje maar een mogelijke hulp

Ezelsbruggetjes voor rekenen, klokkijken, enz.

Moderators: Sébastien, Renée

Geen ezelsbruggetje maar een mogelijke hulp

Berichtdoor the.unknown » 04 Mei 2009 17:50

Op het gevaar af voor spammer te worden versleten, ga ik zo dadelijk een link met jullie delen. Maar eerst ga ik me even voorstellen.

Ik ben een prille twintigster uit België. Ik heb altijd moeite met getallen gehad (had standaard eenenvijftig procent op mijn rapport voor wiskunde), kan niet snel tellen, nauwelijks ruimtelijk inzicht (balsporten zowel als autorijden vind ik zo goed als angstaanjagend), enzovoort. Op 'n dag tijdens mijn middelbare opleiding besloot ik op te zoeken of cijfers omdraaien normaal is, en toen kwam ik bij het woordje dyscalculie.
Gisteren heb ik me er even in verdiept. Ik heb het halve forum gelezen en ook redelijk wat websites. Ik had het gebrek aan (ruimtelijk) inzicht nog niet gelinkt aan het geknoei met cijfers, maar ik voel me veiliger nu ik weet dat die twee samenhoren.

Sinds ik eurobiljetten track, heb ik veel minder moeite met cijfers. Het concept is simpel en leuk: vindt iemand anders jouw eurobiljetten terug? Je maakt gebruik van cijfercodes die op elk biljet gedrukt staan (je typt ze over) en weet meteen of iemand anders dit biljet vóór jou heeft ingegeven.
Wat ik wil zeggen: door die ellenlange cijfercodes over te tikken ben ik veel beter geworden met getallen. Ik heb geen angst meer om het verkeerde telefoonnummer in te toetsen, zie in één oogopslag wanneer de bus vertrekt, internetbankieren bezorgt me veel minder stress, enz. Mijn truc voor het invoeren is met mijn vingernagel de cijfers die nog moeten komen, te bedekken. Dus als er A123456789 staat, typ ik A1, de rest dek ik af en schuif telkens één tekentje op. (ik kan intussen al met groepjes van drie cijfers tegelijk werken :D).

Oh jee, dit klinkt zelfs mij als een hoop gezeur in de oren, maar wie weet heeft iemand hier wat aan :lol:
the.unknown
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Mei 2009 8:52

Berichtdoor Evelien » 07 Okt 2009 18:29

Hoi,

Ja dat merk ik ook. Als je veel oefent met getallen zoals een spelletje yathzee... Dan word je vanzelf beter!
Natuurlijk word je nooit de beste in rekenen maar je kan het wel trainen.

Groetjes Evelien
Evelien
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 Okt 2009 12:22


Terug naar Ezelsbruggetjes

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten