http://www.het-antwoord.nl/index.php?screen=onderzoek_dyscalculie
Dyscalculie onderzoek
Het onderzoek naar dyscalculie bestaat uit een aantal onderdelen:
intelligentie-onderzoek: dit deel van het onderzoek bekijkt of er binnen de intelligentie factoren aan te wijzen zijn die het rekenproces negatief kunnen beïnvloeden. Kinderen met rekenproblemen hebben veelal visueel - ruimtelijke problemen. Hierdoor hebben kinderen meer moeite met het plaatsen van cijfers in de getallenlijn. Maar ook andere intelligentie factoren kunnen invloed hebben, bijvoorbeeld het logisch redeneren.
capaciteiten-onderzoek: bij dit deel van het onderzoek worden de rekenvaardigheden in kaart gebracht. Er wordt onderzocht tot op welk niveau het kind de rekenvaardigheden beheerst. Dit deel is erg belangrijk om punten aan te geven voor de begeleiding van de rekenproblemen, kinderen met rekenproblemen hebben vaak moeite met het correct uitvoeren van de rekenprocessen. Ze missen het inzicht en hebben een zeer beperkt getalbegrip.
neuropsychologisch onderzoek: Bij veel leerproblemen blijkt dat de processen met betrekking tot de leertaak niet vanzelf uitgevoerd worden. Er is een tekort aan automatisering. Kinderen met een tekort aan automatiseren rekenen vaak traag en maken vrij veel rekenfouten. Ook de aandacht - en concentratiefactor speelt samen met de verwerking van de informatie een belangrijke rol binnen dit deel van het onderzoek.
Het is belangrijk om te weten dat bij kinderen met rekenproblemen vaak sprake is van meerdere problemen tegelijk. Vaak zorgt één probleem voor een ander probleem: een gebrekkig getalbegrip leidt vaak tot problemen met de automatisering.