Discalculie duidt op een leerstoornis op rekenkundig gebied, maar wat ligt er aan ten grondslag?
Het is vaak een aangeboren erfelijke stoornis, met een neurologische achtergrond. Heel veel verder is men nog niet gekomen.
Een stukje van deze website:
http://www.tbraams.nl/dyscalculie.htm"Een belangrijk verschil met dyslexie is dat rekenstoornissen zelden alleen lijken voor te komen. Vaak is er ook sprake van bijvoorbeeld een taalstoornis, een geheugenstoornis, een rijpingsstoornis, een aandachtsstoornis of een visueel-ruimtelijke stoornis. Een ander verschil is dat bij dyslexie doorgaans een duidelijke plaats in de hersenen aan te wijzen is (m.n. het planum temporale van de linker hersenhelft). Terwijl dat bij rekenstoornissen nog veel ongewisser is. "
In het gastenboek lees ik iets over beelddenken. Uitspraken als: mijn kind bleek meer een 'beelddenker'... Wat wordt hiermee bedoeld en in welk opzicht staat dit in verband met dyscalculie?
http://www.kindinbeeld.nl/
"Beelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen. Beelddenkers zijn visueel, ruimtelijk ingesteld, dat wil zeggen dat alles zich driedimensionaal in hun hoofd afspeelt en dat ze met hun ogen en hun opgedane ervaringen werken".
Zowel bij kinderen met dyscalculie als bij kinderen/volwassenen zonder leerproblemen komen beelddenkers voor. Of er bij de eerste groep meer beelddenkers voorkomen weet ik niet. Het zou wel kunnen omdat een beeld minder abstract is. Maar aan de andere kant zou je je dan ook kunnen afvragen, dat als je cijfers in beelden kunt omzetten het rekenen makkelijker zou kunnen aanleren. Onze zoon is een typische beelddenker. Toch kan hij geen beelden van de getallen maken. Er speelt blijkbaar nog iets anders mee.
Ik ga op zoek naar nog meer informatie over dit onderwerp.