Discalculie een ziekte, een aandoening of een leerstoornis?

Hier kunt u algemene zaken lezen betreffende dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

OOPS

Berichtdoor Renée » 17 Apr 2004 17:58

oops die gast ben ik....ik was even gast op mijn eigen forum :lol:
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 18 Apr 2004 11:45

Besef wel dat als je iets niet (goed) kan, dit niet het einde van de wereld is. Er zijn zoveel kwaliteiten in een mens dat het ene het andere prima compenseert. Volgens mij zit dat bij jou wel goed!


Hehe thanx :wink:
Aardig van je om dat te zeggen. Ik maak me daar in principe ook niet zo'n zorgen om want er zijn idd dingen die ik wel kan. Helaas is het wel zo dat docenten hardop twijfelden aan mijn niveau omdat ik dit rekenonderdeel niet kan. In de eerste instantie schudde ik dat zo weer van me af, maar na de 25e keer 'het is toch niet moeilijk' en de zoveelste teleurstelling ga je wel eens aan jezelf twijfelen. Mijn fout is idd dat ik het vaak helemaal op mezelf betrek en niet alleen op dat onderdeeltje.
Afgezien van die tekeningen heb ik weinig gemerkt aan de test waardoor ik vermoedde dat er meer getest werd dan alleen rekenvaardigheid enzo.

Als je het wilt vertellen; hoe gaat het nu met jouw zoon, wat doet hij en hoe gaat hij en anderen om met dyscalculie? En wanneer en op welke wijze is het bij hem ontdekt?
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 19 Apr 2004 16:10

Met onze zoon gaat het goed, zolang hij maar niet hoeft te rekenen :shock:

Het is ondekt in groep 5 van de basisschool. Erg laat dus. Er werd steeds maar weer gezegd dat hij alleen maar een slechte rekenaar was. Toen hij in groep 5 ook op andere vakken ging uitvallen is hij uitgebreid getest. Toen vielen voor ons wat puzzelstukjes in elkaar.
Het kloklezen, ruimtelijk inzicht, slecht geheugen.

Op de gewone basisschool konden ze de problemen niet meer aan en is onze zoon naar een LOM school gegaan.
Na eindeloos proberen en oefenen, hebben we uiteindelijk een punt gezet achter het rekenen. Gewoon tegen de toenmalige juf gezegd dat de energie maar beter in andere vakken gstopt moest worden. Het gekke was dat onze zoon zich vanaf die tijd beter en sterker ging voelen.

Hij is inmiddels bijna 18 jaar en zit nu in het tweede jaar van een ict opleiding en is helemaal gek van computers. Blijkbaar wordt er een ander hersendeel gebruikt voor computerkunde dan voor rekenen. We praten nog steeds met alle leraren over zijn dyscalculie en leggen uit wat het is en wat het voor onze zoon betekent. Hij zelf heeft er relatief weinig last van dat hij niet kan rekenen. Wij hebben ook altijd tegen hem gezegd dat hij andere kwaliteiten heeft en die moet benutten. Dat hij niet kan rekenen is dan ook pech :)

Hier heb ik nog wat informatie geschreven:
http://www.dyscalculie.org/info.htm
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 19 Apr 2004 19:34

Mmm groep 5 laat? Wat dacht je van tweede klas HBO? ;-)
Maar het is ook afhankelijk van waar hij vast loopt en hoe eerder hoe beter...
Bij mij kwam er ook uit dat ik juist goed was in coderen dus kennelijk is dat weer heel anders dan dat rekenen.
Wat goed dat je zoon ondanks die moeilijkheden zo goed terecht is gekomen en nu iets doet dat hij leuk vindt en kan!
Stuit je nu op veel onbegrip of valt dat mee?
Het irriteert mij dat veel mensen te pas en te onpas met de term 'dyscalculie' gaan gooien als ze het horen. "Oh dat heb ik ook, ik kan ook slecht rekenen" zeggen ze dan.
Hoe leg jij uit wat het inhoudt?
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 21 Apr 2004 11:13

Stuit je nu op veel onbegrip of valt dat mee?
Het irriteert mij dat veel mensen te pas en te onpas met de term 'dyscalculie' gaan gooien als ze het horen. "Oh dat heb ik ook, ik kan ook slecht rekenen" zeggen ze dan.
Hoe leg jij uit wat het inhoudt?


We stuiten eigenlijk nooit op onbegrip, wel op onwetendheid. Maar zodra er uitgelegd wordt wat dyscalculie inhoudt gaat dat beter.

Ik leg wel degelijk uit dat er een groot verschil is tussen slecht kunnen rekenen en dyscalculie. Dyscalculie bestaat uit een pakket van problemen, dus niet alleen slecht kunnen rekenen.
En dat je niet overal een etiketje op hoeft te plakken :) Een slechte lezer hoeft ook niet meteen dyslexie te hebben. Ik vind het jammer dat dat te snel gebeurd.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 22 Apr 2004 19:13

Ik tref zeker de verkeerde mensen dan. De meeste mensen die ik tot nu toe gesproken heb erover waren erg skeptisch. Maar het zal idd ook onwetendheid zijn. Ik vroeg vandaag in de bieb naar een boek over dyscalculie. Die vrouw deed net of ze het snapte maar ik zag gewoon aan d'r dat ze geen idee had wat het was. LOL
Weet jij trouwens of er een stichting oid bestaat voor dyscalculie? Ik heb ernaar gezocht maar niets kunnen vinden.
Dat gooien met de term dyscalculie slaat idd nergens op. Als ik iedereen dyslectisch ga noemen die slecht kan spellen... dan komt zowat half Nederland in aanmerking, zeker als het om werkwoord spelling gaat. Misschien moet ik dat als argument gaan gebruiken. :-)
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 22 Apr 2004 21:08

.....eg well :lol:

geen stichting bij mij bekend, maar wie weet in de toekomst......
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

info test.

Berichtdoor Christel » 26 Sep 2004 22:27

Hoi Renee
Ik vraag me af als ik een test wil laten doen waar moet ik dan beginnen. Vaak wordt op school een start gemaakt, maar omdat ik al zo oud ben dat ik geen school meer bezoek. Waar kan ik dan het beste naar toe gaan. Ik zou graag dit met iemand bespreken voordat ik meteen zo'n test ga doen. Ik heb er nog even tijd voor nodig. voordat ik hieraan toe ben.
Heb jij hierin misschien advies voor mij.
Ik moet eerst zelf nog aan het idee wennen en er nog met mijn omgeving over praten. Hier ben ik trouwens al voorzichtig mee begonnen. En dit heeft me goed gedaan.
Groetjes Christel.
Christel
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 27 Aug 2004 22:43
Woonplaats: limburg

Berichtdoor Renée » 27 Sep 2004 10:13

Hoi Christel,

Je bent goed op weg :)

Je zou eens op onderstaand adres kunnen informeren naar de mogelijkheden bij jou in de buurt. Je kunt dan altijd nog zelf beslissen of je nog een test wil doen. Ook zou je op een willekeurige school kunnen vragen naar de mogelijkheden, misschien hebben zij wel ervaring of adressen waar je je meer kan oriënteren. Als het op onderstaadn adres niet lukt

Heeft u vragen of problemen met betrekking tot leer-, ontwikkelings- en gedragsstoornissen en wilt u hierover met iemand praten, of heeft u vragen omtrent hulpverleners e.d. in uw directe omgeving, bel dan naar de:

Advies- en Informatielijn Balans (AIL)
((0900) 202 00 65
(€ 0,25/minuut)
Dit nummer is bereikbaar op:

Werkdagen van 9.30 - 13.00 uur
Donderdagavond van 18.00 - 20.00 uur
Inhoudelijke vragen met betrekking tot leer-, ontwikkelings- en gedragsstoornissen kunt u op dit moment nog uitsluitend telefonisch stellen!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Annemieke » 23 Nov 2004 16:56

Misschien dat de link tussen Frans en rekenen te verklaren is door de informatie die op het forum staat over rekenen en noten lezen. De grammatica van de werkwoordsvormen is in het Frans zeer uitgebreid en berust op 'afspraken'.
Annemieke
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 12 Nov 2004 12:28
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Renée » 23 Nov 2004 20:26

Ja....en dat die nu net moeilijk zijn om te onthouden bij dyscalculie. En zoals je elders ook al aangaf is automatiseren erg moeilijk.

'Afspraakjes' worden overigens niet vergeten merk ik hier thuis :D .
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Katrien » 06 Dec 2004 22:10

Hoe ontstaat dyscalculie? de dokter die me getest heeft zo een theorie dat het bij mijn geboorte gekomen is; ik heb te lang 'vast' gezeten en zuurstof tekort gehad.... is nooit bewezen natuurlijk.... ik weet het niet hoor.
Gebruikers-avatar
Katrien
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 Dec 2004 21:20
Woonplaats: Essen

Berichtdoor Renée » 07 Dec 2004 10:44

Katrien schreef:Hoe ontstaat dyscalculie? de dokter die me getest heeft zo een theorie dat het bij mijn geboorte gekomen is; ik heb te lang 'vast' gezeten en zuurstof tekort gehad.... is nooit bewezen natuurlijk.... ik weet het niet hoor.


Tsja...de heren doctoren en professoren zijn daar nog niet uit.
Er zijn verschillende oorzaken voor dyscalculie en andere problemen, waaronder zuurstof tekort bij de geboorte.
Misschien dat een deskundige er wat meer over kan zeggen en hier op het forum wat meer uitleg kan geven. Ik ga het proberen.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Medische informatie

Berichtdoor Sébastien » 20 Feb 2005 16:51

Bij het zien van deze topic dacht ik gelijk aan een proefschrift dat ik gelezen heb van dr. H.J.A. Verhagen. Het proefschrift heet: Dyslexie en Dyscalculie en is al in 1968 uitgebracht! Ik heb dit proefschrift gevonden aan de EFA (Educatieve Faculteit Amsterdam). Ik heb geprobeerd enkele interessante onderdelen over te typen van dit proefschrift. Wil je echter meer achtergrondkennis hebben dan zul je het toch echt zelf moeten lezen. Om de resultaten van dyscalculie in perspectief te plaatsen heb ik ook de resultaten van dyslexie overgenomen. Tevens ben ik zelf niet erg thuis in de wereld van medische termen, vandaar dat ik tussen vierkante haken [ ] enkele definities voor mezelf en voor jullie alvast heb opgezocht in de Dikke van Dale.

[graviditeit = zwangerschap]
[asphyxie / asfyxie = verstikking]
[partus = bevalling]
[encephalitis = hersenontsteking]
[meningitis = ontsteking van hersen- en ruggenmergsvliezen]
[adenoïde = betrekking hebbend op klierweefsel]
[pharynx / farynx = keelholte]
[tonsillen = amandelen]
[septum = (kraak)benige of vliezige scheidingswand]
[astigmatisme = het onduidelijk-zien, veroorzaakt door ongelijjke breking van hoornvlies of lens]
[amblyopie = lui oog]
[fusie = het samenvallen, o.a. van gezichtswaarwording bij het binoculair zien]
-------------------------------------------------------------------------------------
Dan volgt hier een deel van het proefschrift van dr. H.J.A. Verhagen.

Wij onderzochten 32 dyslectische kinderen (28 jongens en 4 meisjes), 14 kinderen met dyscalculie (9 jongens en 5 meisjes) en 36 kinderen met mengvormen (28 jongens en 8 meisjes), die langer dan één jaar op de L.O.M. school waren en duidelijke afwijkingen vertoonden.

A Anamnese

Bij de 32 kinderen met een dyslexie vonden wij:
- 12 maal stoornissen in de graviditeit
- 8 maal een pathologische partus (waarvan 4 praematuur)
- 4 maal een asphyxie bij de geboorte
- 5 maal een vertraagde functie-ontwikkeling (volgens de gegevens over groeicurve)
- 10 maal een vertraagde spraakontwikkeling
- 7 maal schedeltrauma als kleuter
- 22 maal leermoeilijkheden in de familie

Bij de 14 kinderen met dyscalculie vonden wij:
- 6 maal stoornissen in de graviditeit
- 7 maal een pathologische partus
- 4 maal een aspyxie bij de geboorte
- 0 maal een vertraagde functie ontwikkeling
- 1 maal een vertraagde spraakontwikkeling
- 2 maal schedeltrauma als kleuter
- 10 maal leermoeilijkheden in de familie

Bij de 36 kinderen met dyslexie en dyscalculie vonden wij:
- 8 maal stoornissen in de graviditeit
- 8 maal een pathologische partus (waarvan 4 praematuur)
- 6 maal een aspyxie bij de geboorte
- 5 maal een vertraagde functie ontwikkeling
- 4 maal schedeltrauma als kleuter
- 1 maal een encephalitis als kleuter
- 2 maal een meningitis als kleuter
- 24 maal leermoeilijkheden in de famillie

B Zintuigen

Otologisch onderzoek

Bij de 32 dyslectische kinderen werd bij het onderzoek van de oren gevonden:
- 7 maal een ingetrokken trommelvlies aan beide oren
- 1 maal een verlittekend trommelvlies beiderzijds
- 2 maal een ingetrokken trommelvlies aan één oor
- 1 maal een verlittekend trommelvlies aan één oor
- Bij het onderzoek van de neus werd driemaal een septumdeviatie gevonden
- Bij het onderzoek van de pharynx werd viermaal vergroot adenoïd gevonden

Bij de 14 kinderen met een dyscalculie werd bij het onderzoek van de oren gevonden:
- 4 maal een ingetrokken trommelvlies aan beide oren
- 2 maal een ingetrokken trommelvlies aan één oor
- Bij het onderzoek van de neus werden in deze groep geen afwijkingen gevonden
- Bij het onderzoek van de pharynx werd eenmaal pus in de nasopharynx aangetroffen

Bij de 36 kinderen met gecombineerde taal- en rekenstoornissen werd bij het onderzoek van de oren gevonden:
- 7 maal een ingetrokken trommelvlies aan beide oren
- 1 maal een verlittekend trommelvlies beiderzijds
- 2 maal een ingetrokken trommelvlies aan één oor
- 2 maal een verlittekend trommelvlies aan één oor
- Bij het onderzoek van de neus werd driemaal een septumdeviatie gevonden
- Bij het onderzoek van de pharynx werden de volgende afwijkingen getroffen:
o 2 maal pus in de nasopharynx
o 1 maal een vergroot adenoïd
o 1 maal vergrote tonsillen

Audiologisch onderzoek

Bij de 82 onderzochte kinderen werden slechts tweemaal audiologische afwijkingen gevonden. (…). Van de verschillenden mogelijkheden, die een rol spelen bij het ontstaan van dyslexie of dyscalculie kunnen wij, wat ons materiaal betreft gehoorsdefecten uitsluiten.

Oogonderzoek

Bij de 32 kinderen met dyslexie werden de volgende oogafwijkingen gevonden:
- 3 maal een myopie (1 maal ODS – 7½, 2 maal ODS – 1½)
- 7 maal een hypermetropie (variërend van + ½ tot + 1)
- 2 maal een hypermetropie (variërend van + ½ tot + 2), gecombineerd met astigmatisme en amblyopie
- 2 maal een astigmatisme (ODS c + ½; ODS c + 1)
- 1 maal scheelzien (ODS + 2), scheelzienshoek 41°
- 1 maal een slechte fusie

Bij de 14 kinderen met een dyscalculie:
- 1 maal een myopie (ODS – ½)
- 6 maal een hypermetropie (variërend van + ½ tot + ¾)
- 1 maal een hypermetropie (+ ½), gecombineerd met een sterke hyperphorie en exophorie

Bij de 36 kinderen met een dyslexie en dyscalculie:
- 2 maal een myopie (ODS – 1¼ en ODS – 1½)
- 1 maal een myopie met astigmatisme (OD – ¾, OS – ½ c – ½)
- 10 maal een hypermetropie (variërend van ½ tot + 2)
- 7 maal een hypermetropie (variërend van + ½ tot + 3), gecombineerd met astigmatisme en amblyopie
- 1 maal een astigmatisme (ODS c + 1)
- 3 maal een lichte amblyopie
- 6 maal een slechte fusie

Wij krijgen de indruk, dat deze kinderen met leermoeilijkheden niet meer oogafwijkingen vertonen dan het gemiddelde schoolkind tussen zes en twaalf jaar.

C Intern onderzoek
[sla ik over, wegens niet al te interessante informatie]

D Neurologisch onderzoek

Bij het neurologisch onderzoek van de 32 dyslectische kinderen werd bij 21 kinderen een lichte stoornis in de motoriek gevonden
Van de 14 kinderen met dyscalculie vertoonden 12 kinderen bovengenoemde lichte motorische stoornissen.
Van de 36 kinderen met dyslexie en dyscalculie bleken bij het neurologisch onderzoek 19 kinderen lichte motorische stoornissen te vertonen.
Choreatiforme bewegingsonrust werd bij kinderen met dyslexie, een dyscalculie en een combinatie van beide, respectievelijk in 10 van de 32, 10 van de 14 en 10 van de 36 gevallen gevonden.

Onderzoek naar links-rechtsvoorkeur van de hand, voet, oog en oor.
(…). Wanneer wij de dominantie beoordelen, gelet op hand, voet, oog en oor, dan blijkt 42% van de kinderen nog geen dominantie verworven te hebben. – Letten wij alleen op de voorkeurshand en voorkeursvoet dan bleek 27% nog geen dominantie te hebben; voor de combinatie hand-oog was dit 53%.

Röntgen onderzoek van de schedel
Alle Röngenfoto’s vertoonden een normaal beeld: normale naden, normale schedelvorm, normale sella.
-------------------------------------------------------------------------------------

Met vriendelijke groet,
Sébastien
Laatst gewijzigd door Sébastien op 21 Feb 2005 16:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 21 Feb 2005 16:04

Beste Sébastien,

Hartelijk dank voor je uitstekende toevoeging.
Heeft Verhagen dit ook in een grafiek uitgezet en er consequenties aan verbonden?

Zodra ik de kans krijg zal ik dit onderzoek zeker lezen.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron