Discalculie een ziekte, een aandoening of een leerstoornis?

Hier kunt u algemene zaken lezen betreffende dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

Discalculie een ziekte, een aandoening of een leerstoornis?

Berichtdoor John Wervenbos » 15 Sep 2003 17:35

Discalculie duidt op een leerstoornis op rekenkundig gebied, maar wat ligt er aan ten grondslag? Dat is ook van belang om er mogelijk iets aan of mee te kunnen doen.

In het gastenboek lees ik iets over beelddenken. Uitspraken als: mijn kind bleek meer een 'beelddenker'... Wat wordt hiermee bedoeld en in welk opzicht staat dit in verband met dyscalculie?
Gebruikers-avatar
John Wervenbos
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Sep 2003 21:46
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor jorden » 16 Sep 2003 6:21

John, leg eens uit als je wil welke sommen je nu wel en welke je niet kan maken.
Hoe ga je er mee om? (rekenmachientje op zak?)
jorden
jorden
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Sep 2003 6:16

Berichtdoor John Wervenbos » 16 Sep 2003 18:24

Dag Reneé,

Ik zie dat ik deze topic geopend heb in een verkeerde rubriek. Zal verder antwoorden in de topic die naar de rubriek "Algemeen" is verplaatst.

Vriendelijke groet
Laatst gewijzigd door John Wervenbos op 16 Sep 2003 18:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
John Wervenbos
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Sep 2003 21:46
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor John Wervenbos » 16 Sep 2003 18:31

jorden schreef:John, leg eens uit als je wil welke sommen je nu wel en welke je niet kan maken.
Hoe ga je er mee om? (rekenmachientje op zak?)


Jorden, ik vind je vraag onduidelijk. Neem aan dat dit een grapje is. Zelf ben ik aardig rekenvaardig, maar geen bijzonder rekenwonder. Daar gaat het hier echter helemaal niet om.
Gebruikers-avatar
John Wervenbos
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Sep 2003 21:46
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Renée » 16 Sep 2003 19:06

Hallo Jorden,

Welkom op het forum.

Bedoel je wat je doet als er iets wilt uitgerekend moet worden en je bent een slechte rekenaar of dyscalculie?

Ik ben zelf ook een uitermate slechte rekenaar (geen dyscalculie) maar even snel iets uitrekenen is er niet bij.
Ik heb het het als volgt opgelost. Als ik in de problemen kom met rekenen, "biecht" ik op dat ik het niet kan en dat ik of een rekenmachine nodig heb of dat de persoon het zelf moet uitrekenen. Ik zeg er vervolgens bij dat ik andere dingen wel goed kan. Meestal wordt er even vreemd gekeken, maar algauw wordt er geaccepteerd dat ik niet kan rekenen en wordt het opgelost.
Ook mensen met dyscalculie zouden het zo kunnen oplossen. Het is tenslotte geen probleem als je iets niet kan.
Laatst gewijzigd door Renée op 16 Sep 2003 19:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Renée » 16 Sep 2003 19:08

John Wervenbos schreef:Ik zie dat ik deze topic geopend heb in een verkeerde rubriek. Zal verder antwoorden in de topic die naar de rubriek "Algemeen" is verplaatst.


Geen probleem! Ik vond dat je topic een eigen plaats verdiende :).
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Re: Discalculie een ziekte, een aandoening of een leerstoorn

Berichtdoor Renée » 16 Sep 2003 19:28

Discalculie duidt op een leerstoornis op rekenkundig gebied, maar wat ligt er aan ten grondslag?


Het is vaak een aangeboren erfelijke stoornis, met een neurologische achtergrond. Heel veel verder is men nog niet gekomen.
Een stukje van deze website: http://www.tbraams.nl/dyscalculie.htm
"Een belangrijk verschil met dyslexie is dat rekenstoornissen zelden alleen lijken voor te komen. Vaak is er ook sprake van bijvoorbeeld een taalstoornis, een geheugenstoornis, een rijpingsstoornis, een aandachtsstoornis of een visueel-ruimtelijke stoornis. Een ander verschil is dat bij dyslexie doorgaans een duidelijke plaats in de hersenen aan te wijzen is (m.n. het planum temporale van de linker hersenhelft). Terwijl dat bij rekenstoornissen nog veel ongewisser is. "

In het gastenboek lees ik iets over beelddenken. Uitspraken als: mijn kind bleek meer een 'beelddenker'... Wat wordt hiermee bedoeld en in welk opzicht staat dit in verband met dyscalculie?


http://www.kindinbeeld.nl/
"Beelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen. Beelddenkers zijn visueel, ruimtelijk ingesteld, dat wil zeggen dat alles zich driedimensionaal in hun hoofd afspeelt en dat ze met hun ogen en hun opgedane ervaringen werken".

Zowel bij kinderen met dyscalculie als bij kinderen/volwassenen zonder leerproblemen komen beelddenkers voor. Of er bij de eerste groep meer beelddenkers voorkomen weet ik niet. Het zou wel kunnen omdat een beeld minder abstract is. Maar aan de andere kant zou je je dan ook kunnen afvragen, dat als je cijfers in beelden kunt omzetten het rekenen makkelijker zou kunnen aanleren. Onze zoon is een typische beelddenker. Toch kan hij geen beelden van de getallen maken. Er speelt blijkbaar nog iets anders mee.

Ik ga op zoek naar nog meer informatie over dit onderwerp.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor jorden » 16 Sep 2003 21:18

Nee John ik maakte geen grapje. Ik dacht dat je zelf ook last van discalculie had. Dat even terzijde, na het lezen van wat info ben ik iets verder gekomen. Overigens dacht ik dat er nog geen antwoord op mijn vraag gekomen was omdat ik mijn naam nog steeds zag bij de indexpagina.

Goed, mijn zoon heeft dus enormen problemen gehad met de tafels en heeft ze nog eigenlijk. Hij is nu veertien, zit nu in de tweede klas mavo en kan redelijk goed rekenen. Maar dan wel met een rekenmachine.
Op de vraag (die ik hem net stelde) hoeveel is vijf keer zeven is antwoord hij: ehhh, twee keer zeven is veertien, plus veertien, plus zeven.........ehhh vierendertig?

Als ik hem dan vraag hoeveel tien keer zeven is zegt hij zonder aarzelen zeventig, en als ik naar de helft vraag zegt hij zonder lang na te denken vijfendertig. Hij pakt het dus nog steeds verkeerd aan. Toch heb ik lang met hem lopen oefenen op de tafels en ook op de makkelijkste manier om ze uit te rekenen. Misschien moest ik er nog maar eens wat energie tegenaan gooien om het opnieuw te proberen.
Of zou het geen zin hebben. Is dit nu een vorm van disccalculie wat hij heeft?
jorden
jorden
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Sep 2003 6:16

Berichtdoor Renée » 16 Sep 2003 21:41

Of zou het geen zin hebben. Is dit nu een vorm van disccalculie wat hij heeft?


Hij pakt het wel verkeerd aan....min of meer, want de uitkomst is niet goed, maar hij weet wel hoe je iets uit kunt rekenen. Tafels zijn handiger als je ze van buiten kent.
Vindt uw zoon het moeilijk om iets uit z'n hoofd te leren?

Het feit dat hij met een rekenmachine werkt duidt er wel op dat hij weet hoe hij bepaalde berekeningen moet maken. Ik denk dat hij een slechte rekenaar is. Als je dyscalculie hebt is er sprake van meer dan dat. Het is eigenlijk een heel scala aan problemen.

Mag uw zoon bij proefwerken ook een rekenmachine gebruiken? Zijn er al eerder grote problemen geconstateerd met rekenen?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor jorden » 16 Sep 2003 22:14

Hij mag zijn rekenmachine gebruiken bij proefwerken en in de les.
Zonder dat zou hij bijna iedere som fout maken. Alleen de tafels maken het hem zo moeilijk.
Op de basisschool is al besloten dat hij dat mocht omdat hij anders niet verder mee kon.( Discalculie is dus nog erger meestal....)
Zijn handschrift is ook praktisch onleesbaar.
Beide problemen zijn geprobeerd te verhelpen maar zonder resultaat.
In groep drie zijn deze problemen ontstaan en volgens mij lag het aan een zeer slechte leerkracht.
Toch is hij pas in de brugklas voor het eerst blijven zitten.
Niet vanwege wiskunde maar vanwege frans en geschiedenis.
Dit jaar moet hij beter zijn best gaan doen omdat het nu weer moeilijker wordt.
Of hij moeilijk uit het hoofd leert? Ik dacht van niet. Als ik met hem aardrijkskunde oefende haalde hij meestal zeer goede cijfers.
Ik zal dit jaar beter op zijn cijfers moeten letten om hem te kunnen helpen als het nodig is.
jorden
jorden
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Sep 2003 6:16

Berichtdoor Renée » 17 Sep 2003 19:04

Moeilijk om te zeggen of uw zoon echt een dyscalculie heeft of niet. Met testen kom je daar eigenlijk pas achter.
De lagere school waar uw zoon op gezeten heeft, heeft wel een ernstige rekenzwakte geconstateerd omdat ze daar al begonnen zijn met de rekenmachine.
Tafels kunnen toch ook met de rekenmachine worden berekend? Als er geen inzicht is in het rekenen is het ook vaak moeilijk om ze te onhouden.

Ik heb vaker gehoord dat frans en rekenen iets met elkaar te maken hebben. Ik heb geen idee of dit op enige waarheid stoelt :) Ik moest er aan denken toen u een opmerking over het vak frans maakte.

Er wordt ook wel het volgende gezegd: rekenen is emotie.
Dat klopt aardig volgens mij!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 16 Apr 2004 20:46

Renée schreef:Ik heb vaker gehoord dat frans en rekenen iets met elkaar te maken hebben. Ik heb geen idee of dit op enige waarheid stoelt :)


Zoals ik al eerder aangaf ben ik afgelopen week getest en de psychologe keek verbaasd op toen ik vertelde wel goed in Frans te zijn omdat dit volgens haar een link heeft met wiskunde. Hoe en waarom begrijp ik echter nog steeds niet.

Renée schreef:Er wordt ook wel het volgende gezegd: rekenen is emotie.
Dat klopt aardig volgens mij!


Wat versta je hier precies onder?
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 17 Apr 2004 12:11

Ik had beter kunnen zeggen: rekenen wordt emotie....want dat gebeurt er als je steeds weer tegenslagen hebt, als het steeds weer niet lukt, geen positieve ervaringen krijgt.

Rekenproblemen kunnen ook voorkomen bij emotionele blokkades. Maar dat is weer een ander onderwerp en hoeft niet te betekenen dat diegene dyscalculie heeft.

Misschien zou je nog eens aan de psychologe kunnen vragen hoe het zit met de relatie tussen Frans en wiskunde. Ik ben daar ook erg benieuwd naar. Zoals gezegd ben ik ook een slechte rekenaar, maar met Frans heb / had ik geen enkel probeem. Zowiezo met de talen niet, net als jij.

Zou de psychologe op deze website een stukje kunnen/ willen schrijven of naar mij e-mailen over testen bij dyscalculie? Dat zou geweldig zijn. Extra informatie van een deskundige is altijd zeer welkom.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 17 Apr 2004 17:19

Ik zie haar over twee weken weer tijdens een persoonlijk gesprek over de test. Ik zal haar dan vragen of ze interesse heeft om een stukje te schrijven voor deze site. Ik breng jullie dan uiteraard op de hoogte van haar reactie.
Het zou idd leuk zijn om een mening van een deskundige te horen.

Van dyscalculie bij emotionele blokkades heb ik nog nooit gehoord, hoewel dat wel zou verklaren waarom ik die tekeningen moest maken.
Heb je daar wellicht ook meer informatie over? Ik zou er wel wat meer van willen weten.
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Gast » 17 Apr 2004 17:56

Van dyscalculie bij emotionele blokkades heb ik nog nooit gehoord, hoewel dat wel zou verklaren waarom ik die tekeningen moest maken.

Met emotionele blokkades bedoel ik dat je emotioneel in de knoop kunt raken als er steeds maar weer dingen niet lukken, zoals bij dyscalculie het rekenen. Het is dan mogelijk dat je ook op andere gebieden gaat uitvallen. Wij hebben dat bij onze zoon gezien. Het einde van het liedje was dat hij naar een andere school moest. Het is wel allemaal weer goedgekomen gelukkig :).

Misschien is er getest op hoe het verder met je gaat, niet direct gericht op het rekenen. Over 2 weken zul je meer weten en kan de psychologe je goede adviezen geven over hoe het nu verder moet.

Besef wel dat als je iets niet (goed) kan, dit niet het einde van de wereld is. Er zijn zoveel kwaliteiten in een mens dat het ene het andere prima compenseert. Volgens mij zit dat bij jou wel goed!

_________________
groeten Renée

www.dyscalculie.org
info@dyscalculie.org
Gast
 

Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten