Logopedie en dyscalculie

Hier kunt u algemene zaken lezen betreffende dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

Logopedie en dyscalculie

Berichtdoor F.. » 18 Okt 2009 14:28

Hey

Als studente logopedie kom ik vaak in aanraking met de leerstoornis dyscalculie. Op zich geen probleem, dat is zelfs goed, het zou pas erg zijn mochten logopedisten niets leren over dyscalculie.

Als studente met dyscalculie voel ik me vaak onbegrepen.
Snap je het verband? Ik leer over symptomen en test- en behandelingsmethoden samen met alle medestudenten logopedie, maar zij begrijpen niet dat er misschien wel iemand tussenzit die ook die problemen heeft. Ik vind het vreselijk moeilijk om uit te leggen, maar ik voel me onbegrepen door de docenten - een groot deel is zelf logopedist van opleiding - en vooral door de medelogopedisten in spe. Er wordt gesproken over kinderen met stoornissen, dus kinderen die niet zijn zoals "normale" kinderen, en zo'n kinderen hebben het moeilijk op school enz... Het is een wij-zij situatie. Wij zijn de "normale" studenten en zij zijn de kinderen met leerproblemen, terwijl dat die 'zij' evengoed 'wij' kan zijn.
Kom ik hier eigenlijk wel verstaanbaar over?

Nu zie je dus hoe moeilijk ik het vind om uit te leggen aan anderen hoe ik me daarbij voel. Ik voel mij een rare tussen de normalen, en toch ben ik ook een van de normalen. Niemand verwacht dat je als persoon met een leerstoornis logopedie gaat studeren, en dat is het jammerlijke aan de hele zaak. Ik ben juist diegene die zeker weet hoe het voelt om "anders" te zijn, om "de domme" te zijn. Maar zelfs in een opleiding met zoveel aandacht voor die problemen, wordt er niet bij stil gestaan dat er misschien ook wel eentje tussen kan zitten die die problemen wel degelijk heeft.

Ik maakt deze topic aan enerzijds om mijn frustraties op dat vlak te uiten, maar anderzijds ook om te vragen wat jullie daarvan vinden.

Alvast bedankt!


Groetjes
F..
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 22 Sep 2009 17:18

Berichtdoor daane » 22 Okt 2009 19:14

Ik vind dat je je goed uit hierzo! Misschien is het een idee om een soort bespreking voor de klas te maken over dyscalculie en hopelijk snappen ze je dan beter!
Weet wel als de "hulpverleners" en dan zijn jullie in spé..... al zo een houding aannemen van wij zijn slim en die kids zijn de domme, dan zal je nooit wat berijken........ ik bedoel jou daar niet mee hoor, maar wat ik lees denken je mede studenten er wel zo over!
Ik heb tegen mijn zoon gezegd dat zijn ADHD zijn kracht is, dat hij sneller dan wie dan ook beslissingen kan nemen, waarmee je misschien wel een leven kan redden.... misschien wel een idee om het boek van Thom Hartmann te lezen ADHD de complete hulpgids voor kinderen en volwassenen.......... niet omdat het over adhd gaat, maar wel over hoe je van iets negatiefs je kracht kan maken, hoe je dit soort dingen echt positief moet benaderen....... zo een kind voelt zichzelf al anders zat!

Ik heb zelf ook adhd en ik weet heel goed hoe je je voelt, ik voelde me soms zo wereld vreemd tussen al mn studie genoten...... maar toen ik een soort boekenbespreking over mn adhd hebt gegeven in de klas toen, dachten ze echt heel anders over me en keken op een andere manier naar mensen die in hun ogen "anders" waren.........

Zo kon jij me nu nog wel volgen...... kan erg van de hak op de tak springen!!! Maar probeer er over te praten en uitleg over te geven op een leuke sprankelende manier, dan willen ze echt wel luisteren!!!

Succes Daane
Wanneer een probleem je pad kruist,
Verander dan je richting, maar niet je bestemming.
daane
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Okt 2009 7:47

Berichtdoor Sébastien » 24 Okt 2009 23:00

Hoi F..,

ik snap goed wat je bedoelt, maar als je bedenkt dat (grofweg) 1 op de 10 mensen wel dyslectisch of dyscalculisch is, dan moeten we ze overal in de samenleving tegenkomen. Natuurlijk ga je geen wiskunde studeren als je dyscalculie hebt of Nederlands als je dyslectisch bent over het algemeen, maar een dyslectische wiskundeleraar of een dyscalculische geschiedenisdocent is geen bijzondere combinatie meer.

Tijdens mijn studie voor remedial teacher was er ook een medestudent die dyslectisch was. Ze had het wel zwaar met het schrijven van verslagen en sommige werden ook afgekeurd op basis van de spelling, maar met een studiemaatje die je werk doorleest haal je wel gewoon een voldoende.
Tijdens deze studie waren er echter een hoop medestudenten die vreesden voor de rekenmodule...
Ik bedoel maar, iedereen heeft wel ergens een zwakke plek. Maar door dingen bespreekbaar te maken kunnen mensen rekening met je houden en een opleiding zoals jij die volgt lijkt me bij uitstek een opleiding waar het begrip er wel is over het algemeen!

Ik ben niet supertalig, dus snap ik heel goed waar dyslectische kinderen mee kampen. Ik kan me goed in hun problemen verplaatsen. Veel dingen kan ik inmiddels zelf oplossen, maar als hun probleem te taalspecifiek is dan verwijs ik dat kind gewoon door. Dan is er ook geen man overboord...
Jij zult dat voordeel hebben bij dyscalculische kinderen.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast