Hooggevoeligheid (HSP) en dyscalculie

Hier kunt u algemene zaken lezen betreffende dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

Hooggevoeligheid (HSP) en dyscalculie

Berichtdoor janne » 30 Okt 2007 9:48

Weten jullie meer over mensen met dyscalculie en HSP (=hooggevoeligheid)?

op de site www.hooggevoelig.nl wordt verwezen naar de overeenkomsten ts hooggevoelige kinderen en nieuwetijdskinderen
(zie HSP thema indigo). En bij mogelijke problematieken wordt verwezen naar dyscalculie.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Sébastien » 30 Okt 2007 21:42

Ik denk persoonlijk niet dat HSP iets te maken heeft met het hebben van een leerstoornis als dyslexie of dyscalculie (zoals mogelijke problematiek genoemd op de genoemde site).

Natuurlijk zijn er mensen die beide hebben waardoor deze personen wellicht nog sensitiever worden omdat ze andere zintuigen verder ontwikkelen om andere te compenseren..

Dyscalculie komt bij ongeveer 5% van de mensen voor en HSP zover ik weet bij ongeveer 15% van de mensen (afhankelijk welke definitie je gebruikt uiteraard). Dus op basis van de kansrekening zouden er ongeveer 8 op de 1000 mensen de combinatie hebben van dyscalculie en HSP.

De mensen die ik ken die HSP hebben hebben zover ik weet geen dyscalculie, en andersom, de mensen waarvan ik weet dat ze dyscalculie hebben zijn over het algemeen geen HSP'er. Dit geldt zover ik kan nagaan ook voor mensen met dyslexie die ik ken, al moet ik toegeven dat mijn kennissenkring vast niet representatief is voor de hele bevolking :wink:.

De informatie komt van www.nieuwetijdskinderen.nl/ dus ik vraag me af op welke onderzoeken ze zich baseren?
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor janne » 31 Okt 2007 11:57

Je hebt waarschijnlijk gelijk.

Ik herken wel een aantal kenmerken van HSP bij mijn dochter die dyscalculie heeft, vooral dat snel overprikkeld raken. Daarom mijn vraag.
Nu, ik weet dat ook zonder dat ik er weer een etiketje bij moet plakken.
Het is gewoon eigen aan mijn dochter.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

hallo

Berichtdoor danitsja » 13 Nov 2007 14:15

hallo
ik wilde even zeggen ben er kort geleden achter gekomen dat ik dus dingen voel die anderen ook voelen en heb ook dyscalculie
groetjes danitsja
it,s nice to be important, but it,s important to be nice
danitsja
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 Apr 2006 19:12
Woonplaats: leiden

Berichtdoor janne » 20 Nov 2007 9:09

Het ene sluit het andere ook niet uit.

Ik ben meer gaan opzoeken over HSP maar niet met de gedachte aan mijn dochter. Het deed wel een belletje rinkelen.
Ik herken heel veel kenmerken van HSP bij mijn dochter. (behalve dat buitenzintuiglijke, daar heb ik nog niets van gemerkt)
Hooggevoeligheid is een karaktereigenschap.
Als ik meer ga lezen over HSP plaatst dat bepaalde reacties die we bij onze dochter dagelijks ondervinden in een ander daglicht.

We weten dat ze dyscalculie heeft, maar toch voelen we dat er ook iets anders is. Zij is anders, reageert anders, denkt anders.
Adhd? nee Add? nee NLD? nee ...

Hsp? ik weet het niet, maar het is heel herkenbaar.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49


Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten