Onthouden van namen/gezichten..?

Hier kunt u algemene zaken lezen betreffende dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

Onthouden van namen/gezichten..?

Berichtdoor Liz » 21 Jun 2006 22:01

Misschien een vreemde vraag maar ik vraag me af of er een verband bekend is tussen het vermogen om namen en gezichten te onthouden en dyscalculie?

Ik kan me namelijk vaag herinneren dat ik hier eens iets over gelezen heb. Zelf heb ik n.l. ongelooflijk veel moeite met het onthouden van gezichten en namen. De eerste vind ik nog het moeilijkste. Het is vaak zo erg dat ik een personage uit b.v. een film niet herken wanneer die later in het verhaal terugkeert.
In het echte leven loop ik ook vaak mensen voorbij omdat ik ze niet meer herken. Erg vervelend!

Heeft iemand een idee of dit een relatie kan hebben met dyscalculie..??
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Sébastien » 21 Jun 2006 23:05

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, althans ik heb zelf nog geen artikel gelezen die dit verband oppert/suggereert.

Het niet herkennen van gezichten (gezichtsblindheid) kan wel een stoornis op zich zijn, dan heet het 'prosopagnosie'. Wellicht dat je daar ook gradaties in hebt qua ernst...
Op Wikipedia lees ik dat mensen die dit hebben door de rechterhersenhelft wordt veroorzaakt. Als ik even doorredeneer, dan zouden mensen met de visuele vorm van dyscalculie hier last van kunnen hebben. Maarja in hoeverre mijn redenatie hout snijdt weet ik niet :?.

Tuurlijk kan beide ook afzonderlijk voorkomen, de vraag is alleen of er een verband tussen kan zijn.

Het niet kunnen onthouden van namen komt bij heel veel mensen voor. Of het bij mensen met dyscalculie vaker voor komt zou een interessante onderzoeksvraag zijn :)
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Liz » 02 Jul 2006 20:47

Bedankt voor je reactie!
Erg interessant stukje op Wikipedia! Hoewel die afwijking toch een stukje ernstiger is zo te lezen...

Toch lijkt een verband met dyscalculie me niet onwaarschijnlijk. Uit mijn testresultaten bleek destijds dat geen van beide hersenhelften dominant is maar dat ze in balans zijn.
Dit veroorzaakt de problemen bij het rekenen maar vormt misschien ook de oorzaak voor mijn problemen bij het onthouden van namen en gezichten...of, als ik een gezicht wel herken, het plaatsen ervan.

Jammer dat er niet meer over bekend is...misschien komt er nog eens een onderzoek naar...
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 29 Aug 2006 7:58

Ik kan zeer goed gezichten onthouden, maar namen is een probleem.
Ik los dat zo op:
"wat is je/uw naam?" ...dan noemt de persoon zijn voor en achternaam.
ik: "ja je voornaam wist ik wel, ik was je achternaam even kwijt" :lol:

Er is een foefje om namen te onthouden. Je kunt dat oefenen in een groter gezelschap. Neem je voor om van alle personen die je ontmoet, 2 of 3 namen te onthouden. Zodra ze zich voorgesteld hebben bedenk je een ezelsbruggetje bij de persoon met die naam. b.v. Mijnheer de Bruin heeft bruine ogen.
Je kunt voor jezelf grappige ezelsbruggetjes maken. En laat je die nou het beste onthouden!


Trouwens Liz, waar is je afstudeeropdracht? Ik wil het lezen!!!!!!!!! :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Re: Onthouden van namen/gezichten..?

Berichtdoor koru77 » 03 Mrt 2021 15:40

Voor mij is ook inderdaad het onthouden van Namen een groot probleem, daarbij haal ik iedereen door elkaar, zeker wanneer ik in meerdere teams/Projecten moet werken.

Maar gezichten die herken ik wanneer ik ze gerepeteerd heb, dan kan ik ze 10jaar later nog herkennen b.v. personen waarmee je jaren in de bus hebt gezeten, en dan denken ken ik die? Hahaha.


De tips ga ik ter harte nemen.

Mvg,
Maarten.
koru77
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 Apr 2011 7:31


Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron