rtt test

Hier kunt u algemene zaken lezen betreffende dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

rtt test

Berichtdoor v.gormez » 12 Jan 2006 13:57

Hallo,

In het vierde leerjaar krijgen de kinderen een RTT- test. Dit is een heel omvangrijke en voor mijn ventje ook een heel stresserende test geweest.
Een paar weken later kregen we dan de resultaten.

Allemaal heel vage uitleg en codetaal maar het besluit was dat hij percentiel 4 haalde, en dat dit zeer laag was.

Ik heb het er even over gehad met de logopediste maar wegens tijdsgebrek ging dit gesprek niet echt de goede kant uit.

Kunnen jullie opmaken wat zo'n rekentest voor 9 à 10 jarigen inhoudt, en wat dan een gemiddeld percentiel zou kunnen zijn?

Eigenlijk vind ik het gewoon superfrustrerend dat ze ons om de oren slaan met tests en resultaten zonder dat wij, als ouder helemaal snappen waar het over gaat. Het is alsof je een brief krijgt met daarin het vriendelijke verzoek van op voorhand maar al wat te gaan flippen. :?

Tot zover mijn vraagje
groetjes,
vero
v.gormez
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Feb 2005 14:10
Woonplaats: belgie

Berichtdoor Sébastien » 13 Jan 2006 1:55

Ik neem aan dat met RTT: TTR (Tempo Toets Rekenen) bedoeld wordt?

Dat is een rekentoets om te zien in hoeverre rekenfeiten geautomatiseerd zijn of niet. Als de feiten niet geautomatiseerd zijn, ben je dus ofwel aan het raden naar een antwoord, ofwel ben je aan het tellen (met de vingers bijvoorbeeld).
De test betreft vijf kolommen van 40 sommen, met steeds een andere bewerking: plussommen, minsommen, keersommen, deelsommen, gemengde sommen. In totaal dus 200 sommen.
Per kolom mag je maar 1 minuut gebruiken. In totaal duurt het dus 5 minuten.
Kinderen die tellen of gokken vallen hiermee door de mand, omdat ze onvoldoende juiste antwoorden weten te produceren.
De test wordt door menigeen als stressend ervaren, maar dat is ook inherent aan deze opzet.

Nu, wat betekent percentiel 4?
Dit betekent niets anders dan dat 4% van de personen van dezelfde leeftijd (de normgroep) een gelijke of lagere score heeft behaald. 96% van de personen hebben dus hoger gescoord.
Percentiel 4 mag dus, met recht zeer laag genoemd worden. Verder testen lijkt mij noodzakelijk (voor het geval dat niet heeft plaatsgevonden).

Percentiel 50 is het gemiddelde. Er zijn dan even veel personen beter als slechter dan jijzelf (50% lager en 50% hoger).
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

ttr/ rtt test

Berichtdoor v.gormez » 20 Jan 2006 11:40

Ja ach bij ons keren ze de lettertjes blijkbaar om ( TTR/RTT)

Ik wil je bedanken voor de beknopte en zeer duidelijke uitleg. Zoals jij het brengt is het zelfs voor de hand liggend wat "percentiel" eigenlijk inhoudt.

Ja, dit is dus een hele opdoffer zo'n percentieltje van 4, maar we moeten het ermee doen. (bijkomende testen zijn gepland)

Het gekke is dat hijzelf (m'n zoon) er dus van overtuigd is dat hij best wel goed kan rekenen, de laatste tijd!

Gisteren hebben we hem wat bijgestaan tijdens het huiswerk maken en we hebben dus inderdaad gezien dat hij er kompleet met zijn pet naar gooit. En zijn redeneringen om bijvoorbeeld een rekenvoordeel te gebuiken zijn ronduit nonsensikaal en zelfs een beetje grappig.

Het komt erop neer dat hij het technische rekenen (cijferen en vermenigvuldigen, delen) wel min of meer geautomatiseerd heeft maar eens er inzichtelijk rekenen bij komt kijken gaat hij voluit de mist in.


Zucht, wat een opgave. Ik kan mezelf wel wat troosten dat ikzelf ook altijd voluit geknoeit heb met rekenen en dat ik nu als volwassene door de ervaring best wel uit de voeten kan. Laat ons hopen dat dit ook bij hem gebeurd.

Hoeveel logo kan je eigenlijk aanbieden aan je kind als je weet dat hij een leerstoornis (NLD) heeft die levenslang blijft duren. En vooral hoe lang kan je je kind blijven motiveren? Een kind moet toch spelen, zorgeloos in het leven staan en genieten? Hebben je hem teveel laten spelen? heeft hij niet genoeg aan de logo? Zijn we misschien niet streng genoeg?

PFFF.... en dit allemaal door een rekentest...

Dankje wel voor de uitleg en voor de ruimte om te mopperen in dit forum,

veronique.
v.gormez
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Feb 2005 14:10
Woonplaats: belgie

Berichtdoor Sébastien » 23 Jan 2006 19:13

Hoeveel logo kan je eigenlijk aanbieden aan je kind als je weet dat hij een leerstoornis (NLD) heeft die levenslang blijft duren. En vooral hoe lang kan je je kind blijven motiveren? Een kind moet toch spelen, zorgeloos in het leven staan en genieten? Hebben je hem teveel laten spelen? heeft hij niet genoeg aan de logo? Zijn we misschien niet streng genoeg?

Tja, je zult een balans moeten vinden tussen adequate hulp en genoeg 'speeltijd'. Het moet zo min mogelijk overkomen als een verplichting. Algemeen geldt wel dat wanneer je op jonge leeftijd hulp biedt dat je erger voorkomt. Problemen als faalangst, verminderd zelfbeeld kun je tijdig signaleren en voorkomen.
In eerste instantie kan hulp ingezet worden om deficieten te beperken. Vervolgens kun je je concentreren op het versterken van zijn strategiën om met tegenslagen of andere problemen te leren omgaan.

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron