Bril als hulpmiddel?

Hier kunt u algemene zaken lezen betreffende dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

Bril als hulpmiddel?

Berichtdoor Anneke Hagens » 11 Dec 2005 13:50

Bij onze dochter speelt het probleem van dyscalculie al vanaf groep 4. Zij heeft een apart programma gevolgd op de basisschool met extra R.T. Met name in groep 7 en 8 zagen wij een positieve ontwikkeling m.b.t. haar zelfvertrouwen en de resultaten op school en de acceptatie van het probleem. Haar schooladvies was VMBOt, ze zit nu in de brugklas en het gaat niet goed. Haar motivatie is minimaal, ze gaat er niet voor, doet wel plichtsgetrouw wat ze moet doen. (Ze heeft het wel erg naar haar zin op school.) Het blijkt nu dat ze onder het niveau presteert dat van haar verwacht kan worden, niet alleen met wiskunde, maar met alle vakken behalve tekenen en muziek.
Op school levert ze proefwerken soms half ingevuld in, ze slaat opdrachten over, leest niet( goed) wat ze doen moet en doet het dus dan fout.
Toevallig kwam ik er vandaag achter dat ze de kleine lettertjes in een tijdschrift niet kon lezen, korte woorden gingen wel, de lange woorden raadde ze fout. Aangezien ik weet dat een bril als hulpmiddel wel bij dyslexie gebruikt wordt vraag ik me af of er meer onder jullie zijn die het bovenstaande herkennen. Ik ga in ieder geval met haar naar de opticien toe.
Ben benieuwd naar reacties.
Anneke
Anneke Hagens
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 Dec 2005 13:35

Berichtdoor Sébastien » 13 Dec 2005 22:40

Hallo Anneke,

Een bril zul je in veel gevallen nodig hebben of je nu wel of geen leerprobleem hebt. Het zou goed kunnen dat een leerprobleem (of leerstoornis) schuil gaat achter een achterliggend probleem: een oogafwijking.

Als het gaat om een hulpmiddel van een bril denk ik aan een bril met gekleurde glazen die ingezet wordt bij sommige vormen van dyslexie. Dit middel wordt door menig dyslexiedeskundige betwist: dyslexie is niet (altijd) iets 'visueels'.

Bij dyscalculie is veel minder onderzoek gedaan. Mijn idee is dat het bij sommige dyscalculie typen een positief effect kan hebben.
Dr. Verhagen heeft wel bij een groep dyscalculici vastgesteld dat er oogafwijkingen bestaan, maar of het leerprobleem minder is geworden met een corrigerende bril zou ik niet weten.
http://www.dyscalculie.org/forum/viewto ... ?p=434#434 (Zie Zintuigen -> Oogonderzoek)

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Anneke Hagens » 14 Dec 2005 12:44

Hallo Sébastien, dank voor je snelle reactie. We zijn door de opticien ( dat was natuurlijk erg snel te regelen) doorverwezen naar de orthoptist. Voorlopig is er in ieder geval een afwijking van plus 1 geconstateerd. Komt er verder iets uit, wat de opticien wel verwacht dan schrijf ik het hier weer ter informatie.
Groet, Anneke
Anneke Hagens
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 Dec 2005 13:35


Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast