IQ test en dyscalculie

Hier kunt u algemene zaken lezen betreffende dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

IQ test en dyscalculie

Berichtdoor janne » 17 Nov 2005 22:38

Waarschijnlijk staat het antwoord op deze vraag al ergens, maar omdat ik het niet direct vind, vraag ik het toch maar.

Om vast te stellen dat iemand dyscalculie heeft worden er verschillende testen afgenomen, oa. een IQ test.
Ik vraag me af wat je uit een IQ test kan te weten komen ivm dyscalculie.

Ik begrijp dat een IQ test niet volstaat om te weten of iemand dyscalculie heeft of niet (anders waren al die andere testen niet nodig), maar misschien kan je adh van een IQ test uitsluiten dat iemand dyscalculie heeft?,
zoals bv in het geval dat iemand een zeer laag IQ heeft.

Iemand met NLD toont een groot verschil tussen het performele en het verbale gedeelte.
Is dat bij iemand met dyscalculie per definitie ook zo? of juist niet? of ...

Het performele en verbale gedeelte wordt nog eens opgesplitst in verschillende onderdelen.
Kun je adh van testresultaten van deze verschillende deeltjes dyscalculie bijvoorbeeld uitsluiten?
vb. er zit een specifiek deel in over rekenen, ik veronderstel dat iemand met dyscalculie daar nooit goed op scoort. Of is dat niet persé zo?

Vertonen de test resultaten van een IQ test bij mensen met dyscalculie een bepaald beeld?
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Renée » 18 Nov 2005 11:11

Hoi Janne,


Om vast te stellen dat iemand dyscalculie heeft worden er verschillende testen afgenomen, oa. een IQ test.
Ik vraag me af wat je uit een IQ test kan te weten komen ivm dyscalculie.

(Ik ga het antwoord in stukjes hakken anders krijg je een te lang bericht.)

IQ, de definitie:
Intelligentie Quotiënt; uitkomst van bij een kind afgenomen intelligentietest. Het gemiddelde van de verbale en performale intelligentie. De bekendste test in Nederland is de WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children).


Aan de hand van alleen een IQ test is dyscalculie alleen maar vast te stellen als dit IQ lager is dan 70 (<70) (Zoals je zelf ook al suggereerde), heeft de dyscalculie een andere oorzaak.
Er is dus meer onderzoek nodig om te wten te komen wat er precies aan de hand is.
Dit kan best wel ingewikkeld zijn als er ook sprake is van dyslexie of andere stoornissen zoals NLD.
Ik vraag dit even na aan een deskundige.


Op de website van Juf Elisabeth staat het volgende:

Waar eindigt het probleem en begint de stoornis?

Rekenen is een moeilijk vak. Cijfers zijn abstract en je kunt niet een directe koppeling maken met een gevoel, een kleur, o.i.d. Maar wanneer kan men nu spreken van een rekenprobleem en wanneer van een rekenstoornis?

In de Diagnostical and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th edition (DSM IV) staat de volgende omschrijving bij het begrip rekenstoornis:

“Bij een rekenstoornis ligt de rekenkundige begaafdheid, gemeten met een individueel afgenomen gestandaardiseerde test, aanzienlijk onder het verwachte niveau dat hoort bij de leeftijd, de gemeten intelligentie en de bij de leeftijd passende opleiding van de betrokkenen. De stoornis heeft een significante invloed op de schoolresultaten of de dagelijkse bezigheden, waarvoor rekenen vereist is. Als er een zintuiglijk defect aanwezig is, zijn de rekenproblemen echter dermate ernstiger dan de rekenproblemen die daar gewoonlijk bij horen.”

Hiermee wordt dus aangegeven dat dyscalculie een permanent karakter heeft. Het is een neuro-psychologisch verschijnsel en kan verklaard worden vanuit het ontwikkelingspsychologisch oogpunt.

Het woord stoornis geeft dus al aan dat het ernstig is, en dat het van blijvende aard is. In het woord rekenprobleem zit al, dat het een probleem is en een probleem kan eventueel worden opgelost.

Men benadert een leerprobleem vanuit het leerpsychologisch oogpunt. Het kan dan gaan over onontwikkeld getalbegrip en onontwikkelde reken- en probleemoplossende vaardigheden. Een rekenprobleem kan verdwijnen wanneer er een toenemend inzicht ontstaat bij de rekenaar.

Een rekenprobleem kan dan ook ontstaan doordat er geen goed, of onvoldoende toereikend onderwijs is gegeven aan een leerling.

Verschillende mensen houden zich bezig met dyscalculie, en dat geeft ook dat er verschillende meningen zijn t.a.v. dyscalculie.

Ik sluit mij erbij aan dat niet bij iedereen, of niet in elk geval gesproken kan worden van dyscalculie. Rekenen is namelijk een moeilijk vak. Een kind met een laag IQ, zal dan zeer aannemelijk al meer moeite hebben met rekenen, omdat het een bepaald abstractieniveau en inzicht vraagt. In het geval van een laag IQ kan men niet spreken van dyscalculie.

Bij de discrepantiestroming gaat men er vanuit dat er gesproken kan worden van dyscalculie bij een IQ van 120 of hoger.

Met deze stroming ben ik het ten dele eens, alleen niet dat ze uitgaan van een IQ van 120, want hiermee sluit je dus kinderen / mensen uit die HAVO doen of een HBO denkniveau hebben. Dit is een behoorlijk hoog denkniveau en ook voor deze groep is het niet normaal, wanneer ze dergelijk ernstige rekenproblemen hebben dat ze niet simpele sommetjes, onder de 10 b.v., kunnen optellen.


In "Dyscalculie, zin en onzin" van Wied Ruijssenaars staat ook wat meer informatie over het iq.
Laatst gewijzigd door Renée op 21 Nov 2005 14:04, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Renée » 18 Nov 2005 11:28

Iemand met NLD toont een groot verschil tussen het performele en het verbale gedeelte.
Is dat bij iemand met dyscalculie per definitie ook zo? of juist niet? of ...


Eerst maar weer eens definities:

Het intelligentieprofiel is opgebouwd uit twee delen: het verbale en het performale gedeelte.
Het verbale gedeelte zegt onder andere iets over de verbale kwaliteiten, de kennis van woordbetekenissen en de algemene ontwikkeling.
Het performale gedeelte meet ondermeer het ruimtelijke inzicht, tempo, planning en vooruitzien.


Ik denk dat hier alleen een deskundige antwoord op kan geven.
Misschien is het wel zo:
Zowel iemand met NLD en dyscalculie of iemand met alleen dyscalculie kunnen dezelfde discrepantie hebben bij beide delen.
NLD en Dyscalculie hebben echter specifieke kenmerken waarbij het onderscheid duidelijk wordt.
Ik ga dit vragen aan een deskundige.

Het performele en verbale gedeelte wordt nog eens opgesplitst in verschillende onderdelen.
Kun je adh van testresultaten van deze verschillende deeltjes dyscalculie bijvoorbeeld uitsluiten?
vb. er zit een specifiek deel in over rekenen, ik veronderstel dat iemand met dyscalculie daar nooit goed op scoort. Of is dat niet persé zo?

Vertonen de test resultaten van een IQ test bij mensen met dyscalculie een bepaald beeld?


Ik denk het wel, maar hoe, waarom,waar, wie ...geen idee. Deze vragen wordt ook meegenomen.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Re: IQ test en dyscalculie

Berichtdoor Sébastien » 18 Nov 2005 13:10

janne schreef:Om vast te stellen dat iemand dyscalculie heeft worden er verschillende testen afgenomen, oa. een IQ test.
Ik vraag me af wat je uit een IQ test kan te weten komen ivm dyscalculie.

Ik begrijp dat een IQ test niet volstaat om te weten of iemand dyscalculie heeft of niet (anders waren al die andere testen niet nodig), maar misschien kan je adh van een IQ test uitsluiten dat iemand dyscalculie heeft?,
zoals bv in het geval dat iemand een zeer laag IQ heeft.

Iemand met NLD toont een groot verschil tussen het performele en het verbale gedeelte.
Is dat bij iemand met dyscalculie per definitie ook zo? of juist niet? of ...

Het performele en verbale gedeelte wordt nog eens opgesplitst in verschillende onderdelen.
Kun je adh van testresultaten van deze verschillende deeltjes dyscalculie bijvoorbeeld uitsluiten?
vb. er zit een specifiek deel in over rekenen, ik veronderstel dat iemand met dyscalculie daar nooit goed op scoort. Of is dat niet persé zo?

Vertonen de test resultaten van een IQ test bij mensen met dyscalculie een bepaald beeld?

Een IQ test bestaat inderdaad uit een verbale en een performaal gedeelte.
Verbaal IQ: taalvaardigheid, verbaal begrip en kennis, en auditieve informatieverwerking.
Performaal IQ: visuo-ruimtelijke informatieverwerking, handelen, visuele waarneming en probleemoplossen.

A.d.h. van meerdere vragen en taken rolt er een gemiddelde uit voor zowel het Verbale als het Performale IQ. Nu kan het voorkomen dat je een disharmonisch profiel tegenkomt bij 1 van de IQ's. Dit kan een aanwijzing zijn voor een leerstoornis. Bijvoorbeeld als er bij de Verbale intelligentie voor rekenen significant afwijkt naar beneden en bij begrijpen significant afwijkt naar boven. Dezelfde redenering gaat op voor het Performale IQ.
A.d.h. van het performale IQ zul je een indicatie krijgen voor bijvoorbeeld NLD of visuo-spatiële dyscalculie. A.d.h. van het Verbale IQ zul je een indicatie krijgen voor de 3 andere vormen van dyscalculie.
Natuurlijk zul je het hele plaatje moeten overzien om een goede uitspraak te kunnen doen.

Om dyscalculie (welke vorm dan ook) vast te stellen zul je echt speciek bepaalde deeltaken/deelvaardigheden moeten toetsen, want daar is een IQ test te grof voor.

Maar ik denk wel dat je op basis van de volledige IQ test ook best leerstoornissen kunt uitsluiten. Als je bijvoorbeeld een heel gelijkmatige score hebt. Maar door (over)compensatie kun je een hoop verbloemen. Gerichte testen zijn denk ik onontbeerlijk als aanvulling.

Renée schreef:Aan de hand van alleen een IQ test is dyscalculie alleen maar vast te stellen als dit IQ lager is dan 70 (<70). (Zoals je zelf ook al suggereerde)

Je bedoelt: hoger neem ik aan?
Als je een IQ hebt dat hoger is dan 70 dan zou je een diagnose dyscalculie mogen stellen. Als het IQ lager is dan 70, dan spreek je eerder van een mentale retardatie. Men heeft afgesproken in die gevallen bij deze mensen niet van dyscalculie te spreken, hoewel je ook met zo'n IQ best dyscalculie kunt hebben.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor janne » 18 Nov 2005 13:48

Alvast bedankt voor de uitgebreide antwoorden.
Ik ga alles eens rustig doorlezen om te zien of ik alles goed begrijp en een antwoord vind op hetgeen ik wilde weten.

Groetjes
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Renée » 21 Nov 2005 14:05

Je bedoelt: hoger neem ik aan?
Als je een IQ hebt dat hoger is dan 70 dan zou je een diagnose dyscalculie mogen stellen. Als het IQ lager is dan 70, dan spreek je eerder van een mentale retardatie. Men heeft afgesproken in die gevallen bij deze mensen niet van dyscalculie te spreken, hoewel je ook met zo'n IQ best dyscalculie kunt hebben.


Ik had de zin niet goed afgemaakt, vandaar de verwarring :) Heb ik hersteld.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Re: IQ test en dyscalculie

Berichtdoor waleeedijaz » 09 Mrt 2016 6:44

Met deze stroming ben ik het ten dele eens, alleen niet dat ze uitgaan van een IQ van 120, want hiermee sluit je dus kinderen / mensen uit die HAVO doen of een HBO denkniveau hebben. Dit is een behoorlijk hoog denkniveau en ook voor deze groep is het niet normaal, wanneer ze dergelijk ernstige rekenproblemen hebben dat ze niet simpele sommetjes, onder de 10 b.v., kunnen optellen.





thetimeposts.com
go now
go coupon
waleeedijaz
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 09 Mrt 2016 6:41


Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast