Onderscheid rekenongevoeligheid t.o.v. dyscalculie?

Hier kunt u algemene zaken lezen betreffende dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

Onderscheid rekenongevoeligheid t.o.v. dyscalculie?

Berichtdoor Sébastien » 08 Jul 2005 22:15

Als iemand niet goed is in de Duitse taal spreken we toch ook niet van ‘dysgermanie’?
Citaat uit: Kinderen die niet leren rekenen.

Dit citaat bracht mij aan het denken. Hoe komt het dat je een voorkeur heb voor talen en niet voor Beta-vakken. Of andersom, hoe komt het dat je goed bent in Beta-vakken en weer niet in talen (hoewel deze laatste groep minder op dit forum te vinden zal zijn :) ).
Wat is het verschil tussen het in aanmerking komen voor een leerstoornis en het stukken minder goed zijn in talen of Beta-vakken in het algemeen?
Neem dyslexie: dan lukt het bijvoorbeeld niet om correct te spellen. Dat is een cruciaal onderdeel om je een taal eigen te maken.
Maar het kan heel goed zijn dat je geen gevoel hebt voor talen (zonder dyslexie te hebben), om toch hele lage cijfers te halen.
Dus in het geval van dysgermanie, zijn de voorwaarden om je een taal eigen te maken aanwezig (je hebt immers geen dys-Nederlands, dys-Frans, dys-Engels, etc.), maar lukt het gewoonweg niet bij Duits, om welke reden dan ook! Dysgermanie kan dus gewoon geen leerstoornis zijn. Maar wat is het dan wel?

Als we dezelfde redenering bij rekenen/wiskunde volgen.
Neem dyscalculie: het lukt bijvoorbeeld maar niet getalbegrip te kweken. Dit is wel een belangrijke basis om je de vaardigheid rekenen toe te eigenen. Als je dit niet hebt, gaat het fout bij wiskunde, maar ook elk ander vak dat te maken heeft met getalbegrip: Economie, Natuurkunde, Scheikunde.
Maar als je rekenvaardigheden prima zijn, dan spreek je ook niet over dys-Economie, dys-Natuurkunde, dys-Scheikunde in het geval je uit zou vallen op één van die vakken.

Blijft over mijn probleem. Als je ver onderpresteert op taal of reken specifieke taken dan heb je dyslexie respectievelijk dyscalculie. Maar waar zit het ‘m in dat je geen dyslexie hebt (en ook geen andere stoornissen) en toch volgens standaard normeringen ver onderpresteert in talen in vergelijking tot Beta-vakken? In mijn bewoordingen: je bent dan niet-taalgevoelig.
Als ik nou dezelfde redenering volg, maar dan voor mensen die ‘niet-rekengevoelig’ of ‘logicagevoelig’ zijn. Wat maakt dan het verschil tussen niet-rekengevoelig en dyscalculie als dezelfde onderprestatie zichtbaar is? Als je beide groepen op grond van resultaten het etiket dyscalculie geeft dan is dit in strijd met ‘niet-taalgevoelig’ en dyslexie.

Goed, ik hoop dat jullie het idee dat ik over wil brengen begrijpen, want het is wel erg cruciaal.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 384
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 09 Jul 2005 9:45

Da's een goeie, Sébastien!

"Dysgermanie" vind ik een"pars pro toto", een deel van het geheel, de talen. Misschien is het wel mogelijk de taal te leren spreken, maar geeft de grammatica problemen, zoals die gebracht wordt, of andersom.
In het brein wordt een deel niet opgenomen. Misschien wel omdat de leraar het niet goed uitlegt of dat de methode niet geschikt is voor deze persoon of omdat hij/zij er geen zin in heeft.

Dyscalculie is het geheel, het rekenen, "totum pro toto" plus een beetje, zoals b.v. spelling, ruimtelijk inzicht en zo.
Links in het brein worden niet of fout gelegd.

Zowel bij dysgermanie als bij dyscalculie komt taal-en reken-gevoeligheid kijken, maar bij dyscalculie gaat het om een afwijking en bij dysgermanie eigenlijk niet. Daar is iets van buitenaf het probleem. Denk ik....:)

Een brein-specialist zou hier misschien een antwoord op kunnen geven?

Als je beide groepen op grond van resultaten het etiket dyscalculie geeft dan is dit in strijd met ‘niet-taalgevoelig’ en dyslexie.

Ik denk dat taal- of rekengevoeligheid uit iets anders voorkomt dan dyslexie en dyscalculie. Het verschil zit 'm in de aanwezigheid van een afwijking (dyslexie en dyscalculie) en andere factoren die van buitenaf komen (dysgermanie). Mooi woord trouwens :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 09 Jul 2005 16:07

Bedankt voor het antwoorden Renée!

Ik heb mijn gedachten nog even wat concreter gemaakt, zodat het (ook voor mezelf) wat duidelijker wordt :)

Stel nu dat je onderstaand rapport hebt, en blijkt uit testen dat je geen dyslexie hebt of andere taalspecifieke leerstoornissen…dan noem ik dat taalongevoeligheid.

#################
# Nederlands ------------ 4
# Engels ----------------- 4
# Frans ------------------ 4
# Duits ------------------- 4
# Wiskunde -------------- 8
# Economie -------------- 8
# Scheikunde ------------ 8
# Natuurkunde ----------- 8
#################

Als we dezelfde redenering opvoeren voor onderstaand rapport, dan heb je ofwel dyscalculie of ben je rekenongevoelig.

#################
# Nederlands ------------ 8
# Engels ----------------- 8
# Frans ------------------ 8
# Duits ------------------- 8
# Wiskunde -------------- 4
# Economie -------------- 4
# Scheikunde ------------ 4
# Natuurkunde ----------- 4
#################

Waar ik bang voor ben, is dat een bepaalde mate van rekenongevoeligheid ook dyscalculie genoemd gaat worden, terwijl een bepaalde mate van taalongevoeligheid geen dyslexie genoemd gaat worden! Als dat namelijk wel gebeurd, ontstaat er ongelijkheid. In ieder geval lijkt het me erg inconsequent!

Ik denk dat als hier een duidelijk onderscheid kan worden gemaakt tussen rekenongevoeligheid en dyscalculie dat de scepsis weg gaat vallen onder het ‘grote publiek’. En dan krijgt dyscalculie pas echt dezelfde status als dyslexie.


Een brein-specialist zou hier misschien een antwoord op kunnen geven?

Yes, I hope so! :D
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 384
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron