dycalculie en dyslexie

Hier kunt u algemene zaken lezen betreffende dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

dycalculie en dyslexie

Berichtdoor Lieve » 10 Mei 2005 11:34

Hallo,
ik ben Lieve Putteman, ik studeer voor leerkracht lager onderwijs aan de Hogeschool Gent in België. Ik maak een eindwerk in verband met dyscalculie. Ik heb al heel erg ondervonden dat jullie in Nederland veel verder staan wat betreft het onderzoek naar dyscalculie.
In mijn eindwerk maak ik ook een vergelijking tussen dyscalculie en dyslexie. Als jullie toevallig nog gegevens hebben voor dit onderdeel in mijn eindwerk, zou ik het leuk vinden als jullie dit hieronder plaatsen. Ik heb wel een aantal gelijkenissen gevonden, maar niet echt gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Er is blijkbaar nog niet veel onderzoek naar gedaan, ofwel zoek ik niet op de juiste manier...
Ik heb al veel informatie gevonden op deze site. Ik vind het een prachtig initiatief!
Met vriendelijke groeten,
Lieve
Lieve
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 Mei 2005 11:25
Woonplaats: Dendermonde - België

Berichtdoor Renée » 10 Mei 2005 14:41

Beste Lieve, welkom op het forum!

Wat een leuk onderzoek / eindwerk ga je doen! Wij zijn zeer geïnteresseerd naar het resultaat.

Ik vind het wel grappig dat wij altijd denken dat "de Belgen" verder zijn met dyscalculie :)
Ik zal ook nog eens op zoek gaan naar informatie. Misschien heeft Sébastien ook nog wat. U hoort nog van ons :)
Kun je al aangeven welke info je wél al hebt gevonden?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 10 Mei 2005 16:25

Hoi Lieve,

Als je in Gent aan de hogeschool studeert zou ik eens langs gaan in Destelbergen, dat is dan toch vlakbij! http://users.skynet.be/vsig/ (Docudienst) <- daar kun je behoorlijk veel informatie vinden over dyscalculie. Heb je specifieke vragen, dan helpen ze je daar graag.

Verder citeer ik hier enkele bronnen die een verband leggen tussen dyscalculie en dyslexie:

Oppenheim (1886) en Brandenburg (1987) hebben de aandacht gevestigd op de incongruentie tussen 'blindheid' voor woorden en cijfers.
Volgens Kleist (1934?? datum heb ik zelf opgezocht!) staat de getallen-blindheid op één lijn met de woordblindheid. Bij 122 alexie-patiënten vindt hij 71 maal een agnosie (onvermogen tot herkenning bij intact waarnemingsapparaat) voor cijfers. Hij constateerd dat vooral het herkennen van vormen gestoord is, in tegenstelling tot het rekenen en het getalsbegrip.

In Nederland reserveert men de term dyscalculie veelal voor 'specifieke' rekenstoornissen, met name voor stoornissen in het automatiseren (Ruijssenaars, 2004), dit naar analogie met de definitie van dyslexie (gezondheidsraad, 1995).

De prevalentie van gecombineerde reken- en leesstoornissen varieert van 17% tot iets minder dan 50% (Badian, 1983).
De prevalentie van gecombineerde reken- en spellingstoornissen zou op ongeveer 50% liggen (Ostad, 1998).

Er zijn 4 verschijningsvormen van dyscalculie:
1) semantische geheugendyscalculie (lange termijngeheugen)
2) procedurele dyscalculie (korte termijngeheugen)
3) visiospatiële dyscalculie
4) getalkennisdyscalculie

Semantische geheugen dyscalculie
Jongeren met semantische geheugendyscalculie vertonen volgende kenmerken: Ze zijn traag in het rekenen (tijdconsumerende fouten), waarbij eenvoudige sommen (vb. optellen en aftrekken tot twintig en de tafels van vermenigvuldiging) niet geautomatiseerd zijn. Indien de antwoorden uit het geheugen worden gehaald (wanneer ze niet berekend worden) worden er veel substantiële fouten gemaakt. Verder zien we dat de tijd die nodig is om een correct antwoord uit het geheugen te vinden zeer wisselend is. Uit onderzoek blijkt dat dit geheugenprobleem zowel met het werkgeheugen als met het lange termijngeheugen te maken heeft. Het blijkt dat het terugvinden van rekenfeiten uit het lange termijngeheugen, zoals de uitkomst van een bepaalde optelling of vermenigvuldiging, een beroep doet op dezelfde geheugensystemen als het decoderen van woorden en het leesbegrip. Het is dus niet verwonderlijk dat dyscalculie van het verbaalgeheugen type veel voorkomt bij kinderen met dyslexie. De oorzaak van dit type van dyscalculie lijkt te liggen in de linker hemisfeer (net als dyslexie) vooral in de posterieure en prefrontale regionen. Mogelijk is er ook een verband met het functioneren van de subcorticale basale ganglia.


Groetjes,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 10 Mei 2005 20:23

Jij hebt zoveel kennis snel paraat.....ik moet altijd weer zoeken :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Renée » 10 Mei 2005 21:40

Ik heb er ook nog een gevonden:

Er is een relatie tussen dyscalculie en dyslexie, zegt Ruijssenaars (2003). Wat opvalt is dat deze analyse van de problemen van kinderen die volgens de auteurs aan dyscalculie lijden niet verschilt van de typering van de rekenproblemen van zwakke leerlingen, zoals bekend uit vakdidactisch onderzoek(zie bijvoorbeeld van Eerde, 1996 en Treffers, 2002).


bron:Pdf bestand van het artikel: Dyscalculie, zin en onzin: J.E.H. van Luit & A.J.J.M. Ruijssenaars
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 10 Mei 2005 23:21

Jij hebt zoveel kennis snel paraat.....ik moet altijd weer zoeken :D

Ach het is een combinatie van vaardigheden, kennis en metacognitie om dingen te weten (te komen) :D

Hoe was het ook al weer? Ik onthoud dat ik moet weten waar ik het op moet zoeken...ofzoiets :wink:
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 13 Mei 2005 16:44

Dit is een artikel over dyslexie en problemen met rekenen, in het Engels:

bron: Dyslexia and problems with mathematics

Difficulties with numbers and mathematics are far more likely to occur with dyslexics than with general population. There are three reasons why this may be so.
1. Dyslexia is going to affect all kinds of learning that depend on reading, including maths.
2. The dyslexia genotype includes deficits that could have a bearing on maths learning, such as working memory difficulties. In these two cases, dyscalculia would be secondary to other cognitive difficulties.
3. Although numerical abilities are independent of reading, and language skills more generally, people with the dyslexia genotype are more at risk of primary dyscalculia.



Vrije vertaling:
Moeilijkheden met cijfers en wiskunde komen vaker voor bij dyslectici.
Er zijn 3 reden waardoor dit zou kunnen;

1. Dyslexie heeft verschillende soorten problemen met lezen, waaronder ook lezen bij het rekenen.
2. Bij dyslexie zie je dat het werkgeheugen problemen geeft, wat zijn weerslag heeft bij het rekenen.
3. Ondanks dat numerieke capaciteiten onafhankelijk werken van het lezen en taalbekwaamheden in het algemeen, het blijkt dat mensen met dyslexie meer risico hebben op het hebben van een primaire dyscalculie.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Lieve » 17 Mei 2005 14:04

Leuk dat ik al zoveel reacties gekregen heb! Bedankt allemaal!
Ik vrees echter dat jullie niet veel wijzer zullen worden met de informatie die ik in mijn eindwerk heb neergeschreven. Ik heb vooral uitgelegd wat dyscalculie is, hoe je het herkent, waar je als leerkracht heen moet als je vermoedt dat een leerling dyscalculie heeft,... heel praktisch gericht dus. Ik sta normaal gezien vanaf volgend jaar voor de klas en ik vind dat we op school niet zoveel geleerd hebben over leerstoornissen. Daarom heb ik zelf naar informatie gezocht en heb ik er een werk van gemaakt. Ik hoop dat er nog studenten na mij zullen zijn die mijn werk eens doorlezen...
Alvast heel erg bedankt voor jullie informatie!
Lieve
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 Mei 2005 11:25
Woonplaats: Dendermonde - België

Berichtdoor Renée » 17 Mei 2005 22:03

Wij zijn altijd geïnteresseerd in wat anderen over dyscalculie schrijven. Ik zou het leuk vinden om het toch te lezen. Iedereen heeft een andere visie en alleen dat al is vernieuwend:). Ook wat je schrijft over wat de leerkracht zou kunnen doen is belangrijk.

Stuur maar op! :D
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 19 Mei 2005 18:15

Misschien heb je hier wat aan?

Zie de genoemde items onder: Mathematics and Dyslexia halverwege deze site.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Benoemsnelheid voorspelt dyslexie

Berichtdoor Renée » 25 Mei 2005 14:08

wo 25 mei 2005, de Telegraaf

Benoemsnelheid kleuters voorspelt dyslexie
GRONINGEN - Dyslexie is al op jonge leeftijd te voorspellen door bij kleuters de zogenaamde benoemsnelheid te testen. Dat is de snelheid waarmee jonge kinderen onder meer plaatjes en kleuren kunnen benoemen. Wanneer een kleuter een lage benoemsnelheid heeft, is de kans op woordblindheid groter, blijkt uit promotieonderzoek van orthopedagoge M. Eleveld aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De uitkomsten van het onderzoek zijn goed nieuws voor het onderwijs, vindt Eleveld. "Benoemsnelheid is eenvoudig te testen. Het zou een goede zaak zijn als leerkrachten alle kleuters in groep 1 deze testen zouden afnemen. Hierdoor kun je al heel vroeg onderkennen welke kinderen later leesproblemen kunnen krijgen."


Wellicht zou dit ook kunnen bij het benoemen van cijfers en tellen?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron