Hoe noem je iemand met dyscalculie?

Hier kunt u algemene zaken lezen betreffende dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

Hoe noem je iemand met dyscalculie?

Berichtdoor Sébastien » 01 Mrt 2005 16:26

De vraag hoe je iemand noemt die dyscalculie heeft hield me al geruime tijd bezig. De docente Nederlands/RT'er aan wie ik het vroeg zei me dat ze 'dyscalculici' genoemd worden. Op dit forum kwam ik ook het woord dyscalculant/dyscalculanten tegen voorgesteld door Renée. Dit bracht mij op het idee om deze vraag voor te leggen aan taal(des)kundigen, nl. van het Taalunieversum.

VRAAG
Mensen met dyslexie zijn dyslectisch en noemen we dyslectici.

Hoe zit dit voor dyscalculie?
Ik heb zelf al dyscalculici en dyscalculanten 'gehoord'.


ANTWOORD
Onze voorkeur gaat uit naar 'dyscalculici'. Aangezien deze vorm niet erg bekend is, is het waarschijnlijk nog beter om de omschrijving 'mensen/kinderen met dyscalculie' te gebruiken.

TOELICHTING
Het achtervoegsel '-ant' komt voor in onder meer 'adoptant', 'collectant' en 'debutant'. Het hecht zich voornamelijk aan woorden waarmee ook een werkwoord op '-eren' wordt gevormd. Het zelfstandig naamwoord op '-ant' heeft meestal de betekenis 'hij die de handeling uitvoert die door het werkwoord wordt uitgedrukt'. Dus: een collectant collecteert en een debutant debuteert. Dit maakt de vorm 'dyscalculant' iets minder voor de hand liggend ('iemand die dyscalculeert'?).

'Dyscalculicus' loopt in de pas met 'afaticus' en 'dyslecticus', en met woorden als 'academicus' en 'chemicus'. Het achtervoegsel '-us' drukt uit: 'hij die zich bezighoudt met X of X als eigenschap heeft'. Dat past beter: een dyscalculicus heeft de eigenschap dat hij dyscalculie heeft. Bovendien hebben woorden op '-us' de eigenschap dat er bijna altijd bijvoeglijke naamwoorden op '-isch' naast bestaan. We treffen 'dyscalculisch' inderdaad vijftien keer aan op internet.

Overigens komt 'dyscalculicus' helemaal niet voor op internet als we via Google ernaar zoeken, net zomin als 'dyscalculant'. De meervouden 'dyscalculici' en 'dyscalculanten' komen respectievelijk twee en één keer voor. Dat wijst erop dat de term voor velen onbekend en daardoor ook onduidelijk zal zijn. Daarom is 'mensen/kinderen met dyscalculie' onzes inziens de beste mogelijkheid.
--------
'Taaladvies' van het Taalunieversum is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse Taalunie, de Taaltelefoon en het Genootschap Onze Taal.


De conclusie lijkt mij dus:
Dyscalculie: een rekenstoornis
Dyscalculicus: iemand die dyscalculie heeft
Dyscalculici: meerdere mensen die dyscalculie hebben
Dyscalculisch: bijvoegelijk naamwoord van dyscalculicus

Aangezien wij allen op dit forum bekend zijn met de term dyscalculie lijkt het mij omslachtig om steeds te zeggen: 'mensen met dyscalculie' als je ook 'dyscalculici' kunt zeggen. Voor mensen die nog niet bekend zijn met de term dyscalculie lijkt het me inderdaad handiger om te spreken van mensen met dyscalculie.

Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 02 Mrt 2005 16:49

Super vraag! :lol:

Leuk dat je dat uitgezocht hebt.

DYSCALCULICI zal het worden.

En wat betreft de uitspraak: d y sc a l C Ú l i c i
[diskalKUliesie]
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor lies » 15 Apr 2006 16:02

Mischien een hele domme vraag,maar spreek je die u nou uit als UU zoals in duur of als U zoals in bult.Even voor de duidelijkheid (althans voor mij dan).Liesie is wel grappig zo noemen ze me ook weleens hahaha.
Trouwens je krijgt ernstig verbaasde blikken als je het woord dyscalculie noemt.Het spreekt ook niet lekker uit moet ik zeggen.Mischien moet je het bekakt zeggen,dan klinkt het een stuk beter probeer maar.
Groetjes Liesie
lies
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 Apr 2006 22:22
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Sébastien » 20 Apr 2006 16:07

Mischien een hele domme vraag,maar spreek je die u nou uit als UU zoals in duur of als U zoals in bult.

Domme vragen bestaan niet hoor :).
Ik zou het gewoon uitspreken als UU, zoals in duur.
Anders zou het met twee 'ellen' gespeld worden: dyscalcullici, en dat is het ook niet.

Trouwens je krijgt ernstig verbaasde blikken als je het woord dyscalculie noemt.

Ja ik ken het fenomeen! Zelfs veel mensen waarvan je zou verwachten dat ze het woord kennen, kennen het niet. Maarja ik zeg er altijd bij dat het een rekenstoornis is en de tegenhanger van dyslexie is en dan begrijpen ze het opeens wel :D.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 24 Apr 2006 15:14

Nog een uitspraak advies:
DYScalculie .....dus de nadruk op DYS.
[DISkalkuulie] ----> zo spreek je het uit :D
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe noem je iemand met dyscalculie?

Berichtdoor veer » 29 Okt 2015 20:25

Ik noem mezelf altijd 'dyscalculist' of zeg dat ik een 'dyscalculistisch brein' heb :lol: :oops:
veer
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 29 Okt 2015 20:22

Re: Hoe noem je iemand met dyscalculie?

Berichtdoor soulkeeper1234 » 29 Jan 2016 7:53

Leuk dat je dat uitgezocht hebt.
ทีเด็ดบอลชุด
soulkeeper1234
 


Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast