Gebruik van de rekenmachine

Hier kunt u algemene zaken lezen betreffende dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

Gebruik van de rekenmachine

Berichtdoor Renée » 09 Jan 2005 15:16

Pas als echt door een test is geconstateerd dat er sprake is van dyscalculie en als er een dyscalculie-verklaring is afgegeven, is het mogelijk om dit bij de school bespreekbaar te maken.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Johan » 31 Mei 2005 8:52

helaas geeft deze test geen garantie. bij de opleiding (luchtvaart techniek) waar ik werkzaam ben mogen wij geen extra tijd geven aan leerlingen die dit hebben tijdens het maken van proefwerk of examen. dit geld ook voor leerlingen die dyslexie hebben. dit is een eis die het IVW(ministerie: Inspectie van Verkeer en Waterstaat dienst luchtvaart) aan de opleiding heeft gesteld. wij willen wel maar mogen niet .
Johan
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 31 Mei 2005 8:38
Woonplaats: maastricht

Berichtdoor Renée » 31 Mei 2005 13:22

Beste Johan, welkom op het forum!

Tja, dit is best een moeilijk onderwerp.
Aan de ene kant vind ik dat iedereen alle kansen moet krijgen. Aan de andere kant is het niet meer dan realistisch dat je moet leven met de beperkingen, of liever met je kwaliteiten die je hebt.
Het is nou eenmaal niet zo handig om wiskunde leraar te willen worden met dyscalculie of schrijfster met dyslexie.

Ik denk dat er in de wereld van de luchtvaarttechniek nog al wat gerekend (ook snel uit het hoofd?) moet worden en stukken/cijfers nauwkeurig gelezen moeten worden.

Ik kan me die eis van het IVW dus ergens wel voorstellen. Er zijn zoveel andere mogelijkheden om je in de techniek te ontplooien, met dyscalculie en dyslexie.

Die test en verklaring geeft inderdaad geen garantie....het is meer een hulpmiddel. Scholen hoeven zich er niet aan te houden, het is vrijwillig.
Ik vind het wel anders voor lagere scholen en middelbare scholen. Daar moet wel rekening gehouden worden met beperkingen die niets met de intelligentie te maken hebben.

Wat is wijsheid........
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Re: Gebruik van de rekenmachine

Berichtdoor Annatjuh19 » 08 Mei 2006 22:53

Renée schreef:Pas als echt door een test is geconstateerd dat er sprake is van dyscalculie en als er een dyscalculie-verklaring is afgegeven, is het mogelijk om dit bij de school bespreekbaar te maken.


Nee dat heb ik niet gehad...Ik ben ooit getest op de basisschool door een schoolpsycholoog, daarvan kreeg ik ook een verklaring die een paar jaar daarna geldig was...
Maar die heb ik nu dus niet meer, nu doe ik Secretarieel medewerkster waar ik heel veel rekenen krijg...wat trouwens supergoed gaat...Maar ik mag gewoon extra tijd krijgen en een rekenmachine gebruiken, ik had op mijn school geen verklaring nodig...ik heb het gewoon...
Annatjuh19
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 Mei 2006 21:59

Berichtdoor Renée » 09 Mei 2006 11:34

Bij jou op school hebben ze het heel goed gedaan en veel zorg besteed aan kinderen met een rekenprobleem. Je bent wat dat betreft echt een uitzondering! Hulde aan de school!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron