12-09-2004 Radio RVU over Dyscalculie

Hier komen berichten uit de media te staan, kunt u stemmen op enquetes en publicaties lezen over dyscalculie en aanverwante onderwerpen.

Moderators: Sébastien, Renée

12-09-2004 Radio RVU over Dyscalculie

Berichtdoor Renée » 12 Sep 2004 21:48

In het radio programma van de RVU: Dubbel O wordt op maandag 12 september 04 aandacht besteed aan dyscalculie.
Tussen 11:30 en 12:00 wordt er gesproken met een moeder met zoon, een orthopedagoog en Dhr. Loosbroek over ervaringen met dyscalculie. Misschien mag ik er ook nog in optreden :wink:

Op onderstaande link kun je de uitzending beluisteren. Het bestand is 3 MB.
http://www.dyscalculie.org/nieuws.htm
Laatst gewijzigd door Renée op 20 Sep 2004 8:20, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

radio programma

Berichtdoor Christel » 13 Sep 2004 12:25

Hoi Renee
Ik heb het radioprogramma gehoord. Leuk om jou te horen praten, weer eens wat anders dan allemaal die lettertjes.
Wel interresant om dit onderwerp ook eens via de radio te horen. en de ervaringen van de moeders en kinderen.
Ik vind het jammer dat er vroeger in mijn tijd nog niks bekend was over dyscalculie. Nu moet ik nog vooraan gaan beginnen om te ontdekken of ik officieel dyscalculie zou hebben. IK heb zelf het gevoel zeker van wel.
Maar zoals ze in het programma beweerde moest het toch wel officieel zijn bewezen. Om het een beetje in de hand te houden, zodat niet alles op dyscalculie wordt gegooid.
Groetjes Christel.
Christel
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 27 Aug 2004 22:43
Woonplaats: limburg

Berichtdoor Renée » 13 Sep 2004 12:50

Leuk dat je geluisterd hebt! :)

Ik vind het altijd fijn om te horen dat er nog meer mensen met dezelfde problemen zijn.

Ook was het goed om te horen van Dhr. van Loosbroek, dat er nog niet genoeg bekendheid is. Ik ga er dan ook verder mee aan de slag.
Ook jij en anderen op dit forum werken daaraan mee :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 28 Sep 2004 19:58

Ik heb het ook even geluisterd maar het houdt heel plotseling op, klopt dat? Vond het net interessant...
Idd leuk om te horen en op veel punten heel herkenbaar. Hoewel op andere ook weer niet. Problemen met bijhouden van agenda en klokkijken heb ik eigenlijk niet. Wel ontbreekt bij mij structuur op andere gebieden.
Wat ik me al een tijdje afvraag en wat ik wellicht hier kan neerleggen is dat ik tegenwoordig veel meer vergeet. Vroeger had ik daar geen last van en vertrouwde ik volledig op mijn geheugen. Nu nog wel vaak want ik maak op school bijvoorbeeld nooit aantekeningen (ik doe al twee jaar met hetzelfde schrift en ik ben nog niet op de helft...) want ik onthou alles.
De laatste tijd ontschieten me echter steeds meer dingen. Niet zozeer studiestof, die onthoud ik meestal wel maar kleinere dingen zoals wanneer opdrachten af moeten zijn of beloftes die ik gedaan heb en ook kleinere taken vergeet ik.
Iets waar ik altijd al enorm slecht in ben geweest zijn namen en gezichten onthouden. Aan het einde van het jaar wist ik nog niet bij wie ik allemaal in de klas zat en het komt regelmatig voor dat er iemand op me afkomt van: "hee hoi!" terwijl ik gewoon niet meer kan herinneren wie het is.
Namen en gezichten? Vreselijk dus. Ik probeer mensen dus vaak aan te spreken zonder hun naam te gebruiken. :-)
Maarre wat ik me dus afvroeg, heeft iemand een idee of er een verband bestaat tussen het bovenstaande en dyscalculie?
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 28 Sep 2004 20:26

Ik heb net nog even geluisterd en het hele programma staat erop....

Geheugen problemen is zeker bekend bij dyscalculie, daarom is automatiseren ook zo moeilijk.
Veel mensen ook zonder dyscalculie hebben problemen met het onthouden van namen....:)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 28 Sep 2004 20:52

Vreemd... ik zal het later nog eens proberen dan. Ja dat veel mensen slecht zijn in namen wist ik wel. Vandaar dat ik me ook afvroeg of het iets met dyscalculie te maken had omdat ik andere dingen zoals lesstof wel goed kan onthouden.
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo


Terug naar Nieuws, beeldmateriaal, enquêtes & publicaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron