We zouden eerst op school onderzoek kunnen doen. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken, volgens jou?
Belangrijk is het om na te gaan wat je als school voor ogen hebt.
Wil je rekenproblemen in het algemeen aanpakken, zonder dat er sprake is van dyscalculie dan kun je met een genormeerde rekentoets (zie mijn menu bij nummer 5 -> op papier) gewoonweg aantonen of er bij een een leerling sprake is van een achterstand. Probleem bij het aantonen van achterstand is dat je nog niet weet wat de oorzaak is. Kennisgebrek, motivatie, opdracht verkeerd begrepen, lage intelligentie, dyscalculie, etc. kan een oorzaak zijn. Met die groep uitvallers kun je dan aan de slag gaan.
Ik zou beginnen met een afgebakende keuze te maken. Kies 1 vaardigheid die jullie als school belangrijk vinden en experimenteer daar een jaar mee. Vervolgens kun je evalueren of je een ander testinstrument moet gebruiken of andere begeleiding moet inzetten, enz. En als alles bevalt kun je er natuurlijk mee doorgaan en het testen uitbreiden of efficienter inrichten.
Je kunt bijvoorbeeld denken aan het onderzoeken van de technische rekenvaardigheden van leerlingen of misschien ligt de nadruk meer op het realistische rekenen, temporekenen, ruimtelijk inzicht, of... , of...
Als je specifiek naar dyscalculie wilt kijken (=signaleren), kun je gebruik maken van mijn voorgestelde conclusies uit mijn eigen
Pilotonderzoek.
Het helpen van leerlingen met rekenproblemen (anders dan dyscalculie) vereist wel een andere aanpak (in mijn visie) dan bij leerlingen met dyscalculie, maar het helpen/begeleiden is weer een hoofdstuk apart. Eerst wil je weten wat je in 'huis' hebt, zodat je vervolgens een plan van aanpak kunt gaan opstellen.