Dyscalculie: een mode diagnose?

Hier komen berichten uit de media te staan, kunt u stemmen op enquetes en publicaties lezen over dyscalculie en aanverwante onderwerpen.

Moderators: Sébastien, Renée

Is dyscalculie een mode diagnose?

Ja
0
Geen stemmen
Nee
12
75%
Soms
4
25%
 
Aantal stemmen : 16

Dyscalculie: een mode diagnose?

Berichtdoor Renée » 25 Apr 2004 8:19

Is dyscalculie een mode diagnose?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 25 Apr 2004 11:36

Goede stelling. Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit. Je zou kunnen uitgaan van het principe dat elk aanbod zijn eigen vraag creërt. Zolang dyscalculie niet bekend was, meldde zich ook niemand en als dat wel gebeurde werd het niet serieus genomen. Nu het langzaam wat bekendheid begint te krijgen, moet de definitie en de zwaarte ervan nog duidelijk worden denk ik. Mensen die voor het eerst met het begrip in aanmerking komen denken misschien "ik kan ook niet rekenen, ik heb dat ook!" waardoor het idd een modeverschijnsel wordt. Daarbij komt dat iedereen die daadwerkelijk deze stoornis heeft, zich massaal gaat melden wat voor een soort van 'dyscalculie golf' zorgt. Ik ben echter in de veronderstelling dat dit zich vanzelf recht zal trekken naarmate het meer bekendheid krijgt en dezelfde status als dyslexie krijgt.
Dus om die reden ga ik nu 'soms' stemmen maar dat betekent natuurlijk niet dat ik het probleem bagatelliseer of het goedkeur als dit gebeurt. :-)
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 26 Apr 2004 15:07

Precies, heel goed verwoord. Duim op
Omgekeerd is het ook zo dat als een probleem geen naam heeft het toch echt wel kan voorkomen. Het herkenbaar maken van een leerprobleem kan mensen helpen hun zelfvertrouwen terug te krijgen en er iets aan te doen en/of te accepteren. Een gevoel van eigenwaarde zonder je "dom" te voelen is super belangrijk voor je ontwikkeling. En daar gaat het toch allemaal om :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

zeker weten?

Berichtdoor riet » 11 Mrt 2005 15:52

Door de aandacht die het nu langzaam aan in de media krijgt denk ik toch dat mijn zoon van 12 nu diyscalculie zou kunnen hebben.
Wij zitten nu in de fase van wel aangemeld zijn en op de wachtlijst staan. Op school denken ze dat er toch wat anders speelt bij onze zoon.
Toen hij door de schoolbegeleidingsdienst werd getest al ruim 11/2 jaar geleden heccen wij het ook al aangekaart. Toen had ik nog het idee dat zij de deskundigen zijn. Maar nu denk ik dat ik de beste deskundige van mijn zoon ben. Dus gaan we toch verder.
Het is voor zijn zelfvertrouwen denk ik alleen maar goed te weten dat het niet aan hem ligt, en dat hij er daarom ook niets aan kan doen. Nu we wachten nog maar even af
Riet
riet
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 03 Feb 2005 13:35

Berichtdoor Renée » 12 Mrt 2005 0:06

Dag Riet, welkom op het forum,

Ik vind dat u gelijk heeft. Ouders kunnen heel goed beoordelen of er iets aan de hand is met hun kind. Ik vind het ook altijd erg vervelend als dat afgedaan wordt met overbezorgdheid.

Jullie steunen jullie zoon fantastisch en dat is erg belangrijk.
Ik hoop dat de testen meer duidelijkheid geven in het leerprobleem van uw zoon en vandaaruit een plan kunt opstellen waarmee hij goed uit de voeten kan.

Veel succes!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor janne » 15 Feb 2006 14:03

Ik ben een beetje geschrokken van een reactie van een leerkracht van de lagere school waar onze oudste tot vorig jaar schoolliep.
Ze zei tegen een ouder dat de school niet meedeed aan al die dycalculietjes, dyslectietjes en andere tralala.
Het maakt voor mij wel een en ander duidelijk waarom er bv nooit gevolg gegeven is aan onze vraag of onze dochter geen extra hulp nodig had voor rekenen, en of 'dit' wel nog gewoon was, enz.
Eerst horen we uit de mond van een leerkracht van diezelfde school dat hij nog nooit eerder van dyscalculie heeft gehoord, en nu dit.
Wij hebben het woord dyscalculie nooit gebruikt want we wisten het zelf niet.
Welk labeltje je er nu ook opplakt of juist niet, het is belangrijk dat een kind wordt geholpen met zijn probleem en dat het begeleid wordt.
Tegenwoordig is iedereen vol over inclusief onderwijs, een kind met bv het syndroom van Down moet naar een gewone lagere school kunnen gaan.
En er worden vanzelfsprekend allerlei hulpmiddelen voorzien.
Maar een normaal begaafd kind met rekenproblemen mag niet begeleid en geholpen worden? Omdat het niet zichtbaar is???

Waarschijnlijk is dyscalculie voor deze school inderdaad een modewoord.

Onze dochter is doodongelukkig geweest, en het feit dat ze, op de school waar ze nu gaat, erkenning krijgt van haar probleem en dat ze begeleid wordt maakt echt een wereld van verschil!
Eindelijk niet meer dom, lui, ...
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Renée » 20 Feb 2006 9:56

Hoi Janne, Vreselijk vind ik dit! Ik vraag me af waarom je dan leerkracht bent geworden! Het is nu eenmaal zo dat kinderen niet allemaal even goed kunnen leren en sommige leerproblemen hebben nu eenmaal een naam.....

Ik ben het met de leerkracht het in zoverre eens dat je moet proberen om een kind niet meteen in een bepaald hokje te duwen. Maar als bewezen is, bijvoorbeeld met een test, dat het kind problemen heeft, moet je dat accepteren en het kind verder proberen te helpen.

Luie kinderen bestaan volgens mij niet. Het zit nu eenmaal in kinderen om vooruit te willen! Er is altijd een reden waarom een kind langzaam is of iets niet goed kan. Domme kinderen ken ik ook al niet.....

Ik ben blij dat ze nu weer gelukkig is en dat die school en leerkracht wel begrip toont.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Nieuws, beeldmateriaal, enquêtes & publicaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron