Klein walhalla

Hier komen berichten uit de media te staan, kunt u stemmen op enquetes en publicaties lezen over dyscalculie en aanverwante onderwerpen.

Moderators: Sébastien, Renée

Klein walhalla

Berichtdoor Sébastien » 25 Apr 2005 21:37

Ik ben vandaag 'even' naar België (Destelbergen- vlakbij Gent) geweest om te kijken wat ze bij SIG hadden.
Vormingsdienst SIG vzw wil de maatschappelijke integratie van personen met een handicap bevorderen.
Daar hebben ze zegmaar een lokaal samengesteld met informatie over allerlei leer/gedragsstoornissen. Je kunt het zo gek niet noemen of ze hebben het: dyslexie, dyscalculie, NLD, dyspraxie, Faalangst en een hoop meer exotische 'stoornissen'.

Maarja ik was natuurlijk vooral geïnteresseerd in ... dyscalculie :)
Op hun website http://www.sig-net.be/ vermelden ze al een aantal leuke dingen, maar dat is slechts een selectie van wat ze hebben. Sommige artikelen (die 'er goed uitzien') kun je daar bestellen, maar verder houden ze talloze mappen bij over grote en kleine artikelen die zijn verschenen. Ook is er een kleine selectie aan videomateriaal (3 stuks) en een aantal cd-roms over dyscalculie. In totaal hebben ze 101 'hits' op de zoekterm dyscalculie.
Eigenlijk is die ruimte (Docudienst genaamd) tot 12:00 geopend, maar omdat ik uit Nederland kwam hadden ze voor mij een uitzondering gemaakt en bleven langer open. (Dit wil niet zeggen dat ze dat vaker zullen doen!). Ik heb me ongeveer 5 uur vermaakt tussen de tijdschriften, boeken, rekentesten, videobanden, folders en wat nog niet al. Maar ik heb me beperkt tot het verkrijgen van een indruk van wat ze allemaal hebben.
Ze hebben een systeem waarbij je wel gedwongen wordt flink te zoeken in mappen, want ze hebben het (nog?) niet geordend op onderwerp.
Je mag zelfs een aantal spullen lenen (gratis) voor een week of 3. Dat is wel handig als je een boek wilt lenen bijvoorbeeld. Maar er zitten ook enkele zaken bij die niet uitgeleend mogen worden. Zelfs zitten er dingen bij waar geen kopiën van gemaakt mogen worden, dus dat is wel jammer.

Ze hebben niet alles, maar mijn indruk was dat ze wel aardig veel hadden. En ben je naar iets specifieks op zoek dan kun je ze beter even emailen, want anders kom je eventueel voor niets...of hebben ze het net uitgeleend...of sta je voor een dichte deur (ze stellen het op prijs als je een afspraak maakt).
En voor specifieke vragen die ze zelf niet kunnen beantwoorden, kunnen ze zelf raad vragen aan Prof. dr. A. Desoete die daar regelmatig schijnt te komen.

Zo dat was mijn België avontuur voor vandaag,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 27 Apr 2005 21:09

allé zulle....!

Hier wil ik ook graag eens naar toe! Goed adres, bedankt.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Nieuws, beeldmateriaal, enquêtes & publicaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten