Onderzoek: oude lesmethodes voor 'rekenzwak' kind
Kinderen die niet goed kunnen rekenen, zouden op school meer baat hebben bij herinvoering van ouderwetse lesmethoden om hun sommetjes op te lossen.
Nijmegen
Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zogenoemde rekenzwakke kinderen kunnen weinig met het moderne onderwijs. Dat gaat ervan uit dat kinderen hun eigen oplossingen bedenken voor de berekeningen.
In het traditionele rekenonderwijs is slechts één methode gangbaar. Dat biedt rekenzwakke kinderen een beter houvast dan de varianten waarin uit meerdere oplossingen kan worden gekozen.
Onhandig
De Nijmeegse pedagoog Timmermans deed onderzoek naar de prestaties van rekenzwakke kinderen. Hij ontdekte dat rekenzwakke kinderen meestal niet vanzelf de handigste oplossing voor een som bedenken. En als ze dat wel doen, hebben ze geen idee waarom ze voor die oplossing hebben gekozen. Meisjes rekenen overigens uit zichzelf beter dan jongens, volgens de Nijmeegse pedagoog.
Ballast
Rekenzwakke kinderen, en met name jongens, raken volgens de promovendus verstrikt in de hoeveelheid mogelijkheden van de heersende, moderne, methode. Ze gebruiken ze volstrekt willekeurig of kiezen toch steeds voor hun favoriete manier, ook als dat niet handig is. De keuzemogelijkheden worden zodoende ballast, die de aandacht te veel afleidt van het eindresultaat: de uitkomst van de som.
Bron: www.rtlnieuws.nl van 18-04-05