16-04-2005 Wiskunde verplicht voor Pabo studenten

Hier komen berichten uit de media te staan, kunt u stemmen op enquetes en publicaties lezen over dyscalculie en aanverwante onderwerpen.

Moderators: Sébastien, Renée

16-04-2005 Wiskunde verplicht voor Pabo studenten

Berichtdoor Renée » 16 Apr 2005 8:58

Artikel in de Gelderlander 16 april 2005

Afbeelding

Wiskunde verplicht voor de pabo. 15-04-2005

De HBO-raad doet een dringend beroep op minister van der Hoeven van OCW om wiskunde als verplicht vak in het profiel cultuur en maatschappij (C&M) op te nemen. Zonder wiskunde in de vooropleiding ontbreekt een belangrijke basis voor goed rekenonderwijs voor leraren in het basisonderwijs. Daarom is de HBO-raad van mening dat wiskunde tot het basispakket behoort voor de toegang tot het hoger onderwijs.

Bij de invulling van het havo-profiel C&M heeft de minister niet in willen gaan op het uitdrukkelijke verzoek van de HBO-raad om wiskunde als verplicht profielvak op te nemen. Voor alle andere profielen is wiskunde wel een verplicht vak. De HBO-raad is van mening dat voor de instroom in de pabo wiskunde als verplicht vak noodzakelijk is. Ook de visitatiecommissies hebben gewezen op het belang van rekenonderwijs aan de lerarenopleiding basisonderwijs. Voldoende wiskundeonderwijs voor beginnende studenten is essentieel voor de versterking van de kwaliteit van afgestudeerde basisschoolleraren. Zonder wiskunde in de vooropleiding is selectie onvermijdelijk.

Bron: HBO-raad
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 16 Apr 2005 12:21

Apart dat dit artikel nu pas in de Gelderlander staat...
Ik had zo'n artikel met dezelfde strekking een paar weken geleden ook in De Telegraaf gelezen, maar de krant was al weggegooid voordat ik er een kopietje van kon maken :(

Bij de invulling van het havo-profiel C&M heeft de minister niet in willen gaan op het uitdrukkelijke verzoek van de HBO-raad om wiskunde als verplicht profielvak op te nemen.

Misschien denkt minister van der Hoeven hetzelfde als ik: "ik ben er voor dat het in het profiel zit, maar wat doe ik met de dyscalculici?"

Volgens mij zou je het heel goed verplicht moeten kunnen stellen en een 'ander' curriculum voorleggen aan degenen die een dyscalculie-verklaring hebben.
Wat mij betreft hoeft de minister dan alleen nog goed na te denken of het gewenst is dat mensen met zo'n curriculum een PABO opleiding gaan volgen...
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 18 Apr 2005 19:58

Er was zeker nog een gaatje vrij op die pagina van de Gelderlander .... :shock:

:lol:
Wat mij betreft hoeft de minister dan alleen nog goed na te denken of het gewenst is dat mensen met zo'n curriculum een PABO opleiding gaan volgen...


Ja :).......of nee eigenlijk.....
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Nieuws, beeldmateriaal, enquêtes & publicaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron