Voorstellen

Hier kunt u aankondigingen lezen en vragen stellen bij problemen met het forum

Moderators: Sébastien, Renée

Voorstellen

Berichtdoor ruudjE » 26 Aug 2009 9:16

Hallo mensen van het dyscalculie forum,
Ik ben ruudjE en ik ben 17 jaar.

Ik kwam deze website tegen na wat google’n over dyscalculie.
Ik heb zelf ook dyscalculie. Op de basisschool was ik getest nadat de leraren zagen dat ik het op reken niveau heel slecht deed ten opzichten van andere vakken waar het gewoon normaal deed. uit de test die volgende is uitgekomen dat ik dyscalculie had. Ik moest hiervoor naar speciaal onderwijs en heb dit ook uitgezeten. Helaas had ik echter de pech dat ze mij laag hadden ingeschat. De school was van mening dat VMBO-Basis net voor mij te doen zou zijn. Uiteindelijk heb ik d.m.v. doorzettingsvermogen toch laten zien dat ik wel VMBO-kader aankon. Alleen met wiskunde / rekenen ging het door de school jaren heen toch steeds slechter. Omdat ik zelf al moeite had met de basis van rekenen (tafels, staartdeling, breuken etc.) snap je dat deze opstapelingen het alleen maar moeilijker maken.

Het basis rekenen snap ik maar gedeeltelijk en dat kan soms erg pijn doen. Ook kwam het vaak voor dat ik mij blind staarde naar mijn proefwerk blaadje waar dan rekenen of wiskundige vragen opstonden. Ik moest ook hier veel moeite moest doen om de sommen te kunnen beantwoorden.
Ook geld voor mij de vloek van de onvoldoendes. Ik kan leren wat ik wil maar het worden altijd onvoldoendes. Toen der tijd allemaal 5 a 6en.

Soms kan ik wel door de grond zakken als mensen mij basisreken vragen stellen. ik vroeg mij ook af of mensen hier bekend mee zijn. Ik heb zelf last van korte en lange termijn geheugen problemen als het tot cijfers aankomt. Zo kan ik zelfs maar voor een paar minuten iets onthouden en ben ik het ook zo weer kwijt. data, nummers etc. zijn dus moeilijk voor mij te onthouden. Ik volg nu een MBO opleiding. hierna wil ik graag een HBO opleiding doen maar ik vrees een beetje dat het rekenen mij terughoud. Ik wou dit even kwijt en het lucht ook even op om het hier neer te zetten.

Met vriendelijke groet,
ruudjE
ruudjE
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 24 Aug 2009 21:02

Berichtdoor hannah » 29 Sep 2009 19:59

Hallo,

ik ben Hannah en ook ik heb dyscalculie. ik ben 19 jaar en zit in het laaste jaar van mijn opleiding verzorgende. in eerste instantie ben ik de opleiding gaan doen om kraamverpleegkundige te worden in het ziekenhuis, maar door mijn dyscalculie word dit helaas moeilijk. in het eerste jaar van de opleiding kwam ik er eigelijk achter (veel te laat).
Al vanaf groep 3 kreeg ik blijles in reken en wiskunde. Op het VMBO heb ik wel mijn examen in wiskunde gedaan, maar zonder zo'n ontzettend lieve voorzeggende wiskunde leraar had ik het niet gehaald. Ik heb me suf gepiekers, want wat was er mis met mij? mensen vertelden mij dat ik meer inzet moest tonen en beter mijn best moet doen. Destijds had ik een buurman waar ik heen moest om mijn wiskunde huiswerk te maken. Hij was altijd wiskunde leraar geweest, maar ook hij kon mijn niks bij brengen. Hij zij dat het kwam door de nieuwe methodes.
Toen ik op het MBO in het eerste jaar, kregen we een rekentoets. Het was gewoon met plus en min en delen door, en het mocht met de rekenmachine! Ik heb deze toets 3 keer moeten herhalen.
Ik ging zoeken op internet naar iets met een rekenstoornis, want van dyscalculie had ik nog noooit gehoord! Toen ik dus het fenomeen dyscalculie van internet kenden heb ik dit aangegegeven op school. Zij verteden mij dat ik mij hiervoor kon laten tesetn
Na dit gedaan te hebben was het dus inderdaad zo!! ik heb het!! Toen storte mijn wereld in... Dag kraamverpleegkundige dag toekomst. Ik wil niet met oude mensen werken!!
Het gekke is na al mijn ervaringen in de zorg wil ik niets anders meer!
Het belachelijke is wel dat je er dus blijkbaar zelf achter moet komen. Want op mijn school weten ze nog steeds niet wat ze er mee aan moeten!

liefs Hannah
Gebruikers-avatar
hannah
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 27 Sep 2009 13:55
Woonplaats: Groningen


Terug naar Welkom op het Dyscalculie Forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron