Testen zinvol voor nu en haar toekomst?

Hier kunt u aankondigingen lezen en vragen stellen bij problemen met het forum

Moderators: Sébastien, Renée

Testen zinvol voor nu en haar toekomst?

Berichtdoor manja » 20 Nov 2007 9:59

Mijn dochter is nu net 10 jaar en tijdens de ouderavond kreeg ik te horen dat ze naar alle waarschijnlijkheid discalculie heeft. Groep 4 heeft ze om haar slechte rekenen over moeten doen en nu in groep 5 lukt het rekenen opnieuw niet, tewijl ze in de nederlandse taal goed is. Nu gaf de juf aan dat testen geen enkele zin had, en aangezien ik zoekende op deze site terecht ben gekomen had ik graag van jullie ervaringsdeskundigen hulp op onderstaande vragen zodat ik zelf mijn standpunt hier in kan bepalen ook naar de school toe.
Heeft testen zin voor haar nu en voor haar toekomst ?
Welke methode kunnen ze haar bieden op de basisschool ?
Wie weet eventueel in goede instantie in Zuid-Limburg die de test kan afnemen ?

Alvast bedankt,
Marian
manja
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Nov 2007 9:36

Berichtdoor Sébastien » 20 Nov 2007 21:19

Heeft testen zin voor haar nu en voor haar toekomst ?
Welke methode kunnen ze haar bieden op de basisschool ?
Wie weet eventueel in goede instantie in Zuid-Limburg die de test kan afnemen ?

Testen is niet zaligmakend, maar het haalt wel een hoop onzekerheid weg. Begrip van anderen is meestal het resultaat, hoewel nog niet iedereen zal willen meewerken aan kinderen met dyscalculie (dat is nu ook nog zo bij dyslexie)

De methode "Pluspunt" blijkt het effectiefst te zijn voor het rekenondewijs, dus daar zullen kinderen met dyscalculie ook baat bij hebben. Een goede tweede is "De wereld in getallen (nieuwe versie)". Bron: Boek: Rekenproblemen en dyscalculie (Ruijssenaars e.a., 2004)

Informeer bij stichting Balans of bij een OBD (onderwijsbegeleidingsdienst) in de buurt voor het afnemen van testen.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor manja » 16 Jun 2009 9:01

Inmiddels is ze getest en er is inderdaad dyscalculie uitgekomen, daarbij ook nog flinke concentratiestoornissen mede doordat ze geen interesse meer heeft voor rekenen omdat dit toch niet lukt.
Nu is zij op haar school de " eerste " met een verklaring. De remedial teacher heeft geen tijd om haar extra aandacht te geven, dus heb ik gezocht naar een andere rt buiten schooltijd, deze heb ik ook gevonden maar de kosten daar schrok ik wel even van 35, euro per uur. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een instantie die me daarbij financieel wil ondersteunen, weet iemand mij daar een weg in te wijzen ?
manja
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Nov 2007 9:36

Berichtdoor marit » 17 Nov 2010 22:22

Ik weet geen instantie die financiele hulp bied.
Volgens onze school is dat er ook (nog) niet.

Volgens mij is een school wel verplicht gepaste hulp te bieden, in de vorm van extra instructie en inderdaad RT tijd.
Ik zou er toch nog eens om vragen.
En eventueel bij de testende instantie je vraag neer leggen.
Veel succes!
Groetjes Martine

Zoon van 9 heeft dyscalculie....
en mama ook!!
Zoon van 6 is in testfase......
marit
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Nov 2010 11:47
Woonplaats: Haarlem

Re: Testen zinvol voor nu en haar toekomst?

Berichtdoor chinregina » 24 Mrt 2016 0:02

Ik vraag me af wat voor test het was. Voor zover ik weet bestaan er nog geen testen voor dyscalculie
chinregina
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 23 Mrt 2016 23:57


Terug naar Welkom op het Dyscalculie Forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron