dyscalculie en ik?

Hier kunt u aankondigingen lezen en vragen stellen bij problemen met het forum

Moderators: Sébastien, Renée

dyscalculie en ik?

Berichtdoor jessup » 26 Mrt 2006 18:40

Hoi,
Mijn naam is Jessica, en ik ben 15 jaar. Ik heb altijd al problemen met rekenen gehad. Ik zit nu in de 4de klas van het VWO, en ik dacht altijd dat ik gewoon niet goed was met getallen, maar toen ik iets hoorde van dyscalculie en er meer over heb gelezen herken ik mezelf er wel in. Zo is het bijvoorbeeld het geval dat als ik een getal over moet schrijven, bijv. 45, dat ik er 54 van maak. Ook heb ik erg veel problemen met het oplezen van getallen, en dan nog niet eens met grote getallen. Uit getallen als 87 kom ik nog wel uit al draai ik ze vaak om, maar 3458 is bijvoorbeeld iets wat ik echt moeilijk vind om te zeggen. Op proefwerken van wiskunde had ik ook vaak een onvoldoende, en dat kwam doordat ik getallen had omgedraaid en zo snapte de leraar niet meer hoe ik er aan kwam. Mijn vader heeft ook altijd rekenproblemen gehad, ik weet niet of het erfelijk is, maar het zou misschien kunnen. Ik wil me graag laten testen op dyscalculie, maar ik kan er haast geen informatie over vinden waar je dat zou kunnen doen. Ik woon in de omgeving van Nijmegen. Ik hoop dat iemand me misschien zou kunnen helpen. alvast bedankt!
Jessica
Gebruikers-avatar
jessup
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Mrt 2006 18:02

testen

Berichtdoor morgaine » 30 Mrt 2006 17:57

Hoi jesica ik ben blij dat je zo vroeg erachter bent wat je hebt.

Bel de balans helpdesk en die weten bij jouw in de buurt een test centrum denk wel even erover na wat dit kost en hoe de vergoeding word geregeld.

Groetjes Morgaine
morgaine
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 Mrt 2006 11:49
Woonplaats: limburg

Berichtdoor jessup » 31 Mrt 2006 9:10

hoi,
Bedankt voor je reactie!
Ik zal eens bellen, ik wil toch wel weten of ik het heb.Ik wil het gewoon zeker weten!Ik ga dus maar even bellen.
Nog bedankt,
Jessica
Jessica
Gebruikers-avatar
jessup
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Mrt 2006 18:02

Re: testen

Berichtdoor Alathariel » 01 Apr 2006 19:42

morgaine schreef:Bel de balans helpdesk en die weten bij jouw in de buurt een test centrum denk wel even erover na wat dit kost en hoe de vergoeding word geregeld.


Kun je hier misschien iets meer over vertellen? Ik ben al sinds augustus/september bezig om een goedkope test te vinden (samen met mijn psycholoog). Mijn verzekering vergoed het namelijk niet, en dan is 500 euro verdomd veel geld. Wat is de balans helpdesk? Wat is hun telefoonnummer? Waar zitten ze?
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor Sébastien » 01 Apr 2006 22:37

Alathariel schreef:Kun je hier misschien iets meer over vertellen? Ik ben al sinds augustus/september bezig om een goedkope test te vinden (samen met mijn psycholoog). Mijn verzekering vergoed het namelijk niet, en dan is 500 euro verdomd veel geld. Wat is de balans helpdesk? Wat is hun telefoonnummer? Waar zitten ze?

http://www.balansdigitaal.nl
Balans is een vereniging voor ouders van kinderen met leer-, ontwikkelings- en gedragstoornissen.

Zij hebben als het goed is concrete adressen over psychologen/orthopedagogen bij jou in de buurt die thuis zijn in de leerstoornis dyscalculie.

Maar ik ben het met je eens dat €500,- veel geld is.
Goedkoper zal het vast niet worden, tenzij je minder precies gaat testen of testen weglaat, maar dat komt de diagnose vast niet ten goede.

Elders op het forum staat ook een stukje over Balans: http://www.dyscalculie.org/forum/viewtopic.php?t=30

Jessup schreef:Mijn vader heeft ook altijd rekenproblemen gehad, ik weet niet of het erfelijk is, maar het zou misschien kunnen. Ik wil me graag laten testen op dyscalculie, maar ik kan er haast geen informatie over vinden waar je dat zou kunnen doen. Ik woon in de omgeving van Nijmegen.

Met bovenstaande kom je in ieder geval verder wat het testen betreft.
Ik heb gister een wetenschappelijk artikel gelezen over een onderzoek naar dyscalculie binnen families. Het blijkt dat in dat onderzoek minimaal 1 ander naaste familielid ook dyscalculie heeft van de onderzochte mensen. De kans dat een ander broertje of zusje het heeft ligt ongeveer tussen de 40% en de 64%. In dat onderzoek had ook 66% van de moeders, 40% van de vaders, dyscalculie.
Laatst gewijzigd door Sébastien op 04 Apr 2006 13:06, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Alathariel » 01 Apr 2006 23:28

Dankjewel :) !
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor jessup » 03 Apr 2006 12:11

ik wist helemaal niet dat het erfelijk kon zijn haha :P het verklaart wel veel!
Jessica
Gebruikers-avatar
jessup
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Mrt 2006 18:02

Berichtdoor Sébastien » 04 Apr 2006 13:01

Jessup schreef:ik wist helemaal niet dat het erfelijk kon zijn haha :P het verklaart wel veel!

Het is goed dat je deze opmerking maakt, maar PAS OP. Als een 'stoornis' in een familie voorkomt, wil dat nog niet per definitie zeggen dat het erfelijk is.

Dat het in families voorkomt, kan vele oorzaken hebben zonder dat het erfelijk is. Zo kun je denken aan stress of angsten. Als je ouders bijvoorbeeld erg angstig zijn, kan dat op de kinderen overslaan. Dus dan komt het vaak in families voor zonder dat het erfelijk is. Zulk soort factoren zul je ook bij dyscalculie moeten nagaan.
Het lijkt er wel op dat er een belangrijke genetische component aanwezig moet zijn, maar hard bewijs moet daar nog geleverd worden.

Renée schreef:Familiair - Erfelijk - Aangeboren
Er is een verschil tussen ziektebeelden die familiair voorkomen en erfelijke ziektebeelden.
In het eerste geval kun je niet aantonen dat het erfelijk is, maar wel vaststellen dat het in een familie vaker voorkomt. Erfelijke ziektes kunnen wel familiair zijn.
Is het erfelijk, dan is ook duidelijk hoe en waarom dat zo is. Je hebt het dan over de genetische code.
Verder kan het nog aangeboren zijn; het ziektebeeld is dan bij de geboorte al aanwezig, maar kan zich later pas uiten.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 29 Aug 2006 8:39

Ik heb je plaatje/avatar kleiner gemaakt...het was te groot voor dit forum :)

Heb je dat zelf getekend?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Welkom op het Dyscalculie Forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron