Hallo

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Hallo

Berichtdoor *ginou* » 25 Dec 2004 22:09

Hallo iedereen,

Ik zal mij ook maar even voorstellen.
Ik ben een meisje van 18 jaar en ben er eigenlijk pas sinds vandaag achter gekomen dat er ook een benaming bestaat voor mijn 'dom zijn in rekenen' :? .
Ik heb al vanaf de basisschool (groep 3) problemen met rekenen gehad.
In groep 3 heb ik ook een gedeelte van de basis van het rekenen gemist doordat ik hele slechte ogen had en dus eigenlijk een bril nodig had maar niemand dat wist, ikzelf gaf dat ook niet aan.
De leraren op school dachten dus ook dat ik hierdoor een achterstand had gekregen in het rekenen en daardoor slechter meekwam dan de andere kinderen in de klas.
Ik heb veel bijles gehad op de basisschool maar erg veel heeft het niet geholpen.
Ik haalde alleen maar onvoldoendes, voelde me dom, durfde niks in de klas te zeggen omdat ik bang was voor een dom antwoord op een simpele vraag.
Volgens mijn vader had iedereen wel een zwakke kant ergens in en zou het wel goed komen op de middelbare school.

Op de middelbare school werd het alleen maar een nog grotere ramp.
Ik ging naar een havo/mavo brug klas maar aan het einde van het jaar werd het toch wel duidelijk dat ik te weinig punten had voor de havo en dus naar de mavo moest.
Ik heb toen 3 jaar lang grote problemen gehad met wiskunde, natuurkunde, scheikunde.
Ik haalde misschien in 1 jaar tijd 2x een voldoende voor een proefwerk van deze vakken en mijn ouders deden erg hun best ergens bijles voor mij te vinden.
Jammer genoeg wilde niemand mij hierin helpen, en heb ik het 3de jaar van mijn mavo afgesloten met een 3 op mijn rapport. :(
De leraren van deze vakken hielpen mij hierin ook totaal niet, en er werd mij vaak gevraagd of ik ubehaupt wel geleerd had voor het proefwerk? (ik zat uren met mijn vader thuis te oefenen thuis zodat ik ook maar een béétje iets snapte van de stof :( )
Ook heb ik wel eens opmerkingen gehad op mijn proefwerken waardoor ik me nog stommer voelde en dacht 'waarom kan ik dit nu gewoon niet?'
Er stond dan iets van 'een hond had dit nog beter gemaakt' of 'je krijgt een 1 omdat je je naam goed geschreven hebt en voor de moeite' :(.
Nou weet ik ook wel dat een leraar dit zeker niet tegen een leerling hoort te zeggen (toch? :? ) en zijn mijn ouders ook al een aantal keren kwaad naar school geweest)

Ik had in het 4de jaar extra een pakket gekozen zonder enig vak waarin wiskunde of andere rekenmethodes in voorkwamen, en ben gewoon geslaagd voor mijn mavo gelukkig :)

Nu op mijn vervolg opleiding (spw) heb ik gelukkig niks van wiskunde of rekenen nodig, en daar ben ik heel blij om!
De reden dat ik hier op deze site terecht kwam was omdat er vorige week bij mij in de klas een presentatie werd gehouden over dyslectie.)schrijf ik het goed zo :roll: )
Hierin kwam ook heel even het onderwerp dyscalculie aanbod, maar jammer genoeg maar heel kort.
Ik vond me er heel erg in terug, en vroeg mij af waarom ik hierop nooit getest ben geweest op basis of middelbare school.
Vandaar dat ik op deze site ben terecht gekomen, en vroeg mij af waar en hoe dat zit met testen?
Kunnen deze ook nog afgenomen worden bij 'volwassenen'? (ben pas 18, voel me nou nog niet echt volwassen :P)

hopelijk krijg ik wat meer duidelijkheid hier of het echt discalculie is of gewoon dom en slecht in rekenen :?
*ginou*
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 25 Dec 2004 21:34
Woonplaats: Limburg!

Berichtdoor Renée » 28 Dec 2004 11:54

Hallo Ginou, welkom op het forum.

Heel langzaam aan zullen er wel wat dingen veranderen t.a.v. dyscalulie. Het besef dat het net als dyslexie een probleem is dat op zich niets met de intelligentie te maken heeft.
Natuurlijk betekent iets wat je niet goed kan niet dat je dom bent, dat is zowiezo een foute instelling van iedereen die dat beweert. Ik hoop dat weinig leerkrachten die instelling hebben.......
Fijn dat je een opleiding gevonden hebt die bij je past en waar je weinig of geen rekenen bij nodig hebt!

Er zijn nog geen specifieke testen voor dyscalculie, maar uit de bestaande testen kan wel de conclusie getrokken worden of iemand wel of geen dyscalculie heeft. Ook zijn deze mogelijk voor volwassenen en "jong volwassenen". :)
Kijk hier maar eens voor wat meer uitgebreidere informatie: Testen

Laat maar eens horen hoe het allemaal verder gaat.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten