ook maar even voorstellen...

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

ook maar even voorstellen...

Berichtdoor Sophie » 23 Nov 2004 14:26

Beste Allemaal en vooral Annemiek, wiens verhaal ik net ademloos heb gelezen!

Ik ben Sophie, 30 jaar, en werk als jurist. Wat klinken jullie verhalen allemaal herkenbaar. Voor zover ik mij kan herinneren merkte ik het in de derde klas van de lagere school. Ik was van de Vrije School overgestapt naar een gewone basisschool en had meteen veel moeite met rekenen. Ik dacht dat het eraan lag dat op de Vrije School in eerste instantie (althans destijds) niet echt de nadruk lag op rekenen en taal, maar meer op Engels (?) en tekenen en andere creatieve dingen en dat ik daardoor een achterstand had opgelopen met rekenen. In de zesde klas van de basisschool kreeg ik een Mavo-advies. Mijn ouders hebben toen gelukkig ingegrepen en mij bij een VWO school een toelatingstest laten doen, die ik gelukkig haalde. Rekenen bleef echter een enorm probleem. Vooral sommen met een verhaaltje, daar kwam ik echt niet uit! De wiskundeleraar had ook echt helemaal geen begrip en deed alsof ik gewoon heel dom was, daar werd ik echt behoorlijk onzeker van. Ook vakken als scheikunde, natuurkunde en biologie vond ik lastig. Uiteindelijk kon ik wiskunde laten vallen na de vierde klas, ik was dolblij met een 4! Daardoor kon ik tenminste over! Wel hield ik economie in mijn pakket, maar ook daar bleef ik moeite mee houden. Ik ben gelukkig wel geslaagd (met een 5 voor economie). Na mijn studie ben ik rechten gaan studeren en die studie heb ik succesvol afgerond. Na mijn studie heb ik een aantal keer een psychlogische test/assesment gedaan en bij al die testen scoorde ik extreem laag. Bij een baan heb ik in een gesprek na de test gepraat over de uitslag van de test en toen hebben ze me alsnog aangenomen omdat ik ze kennelijk toch heb kunnen overtuigen van mijn kunnen, maar leuk was het niet, want ik kreeg echt heel erg het idee dat ik me moest verdedigen voor die slechte score terwijl ik zelf ook echt niet snapte waarom ik zo slecht uit die test kwam. Die getallenreeksen waar ik echt nog heel erg op geoefend had snapte ik gewoon echt niet! Naast al die rekenkundige dingen, heb ik ook altijd problemen gehad met het verschil tussen rechts en links, klokkijken, kaartlezen en ik heb echt een enorm slecht geheugen. Ik heb na die ene baan trouwens ook alleen nog maar gesolliciteerd op banen, waarbij geen assement nodig was, want ik dacht dat ik dan bij voorbaat kansloos zou zijn. Ik wil me heel graag laten testen en het klinkt misschien raar maar ik zou opgelucht zijn als de diagnose zou luiden dat ik dyscalculie heb, omdat dan eindelijk duidelijk is waarom ik toch altijd zoveel moeite heb met die cijfers! Kan iemand mij misschien helpen aan een goed testadres in Den Haag???

Met groet,

Sophie






Jeetje wat herkenbaar allemaal...ik denk dat ik ook dys
Sophie
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 Nov 2004 14:01
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Renée » 23 Nov 2004 19:47

Hallo Sophie,

Weer een bijzonder verhaal van doorzettingskracht! Dat je aangenomen bent hing dus eerder af van je persoonlijkheid en deskundigheid op juridisch gebied dan van de rekenkundige kant. Wat bedoel je precies met assessment in dit verband?

Steeds ook weer hetzelfde verhaal...als je niet kunt rekenen word je lager ingeschat dan je eigenlijke capaciteiten. De spreuk: Domme mensen associëren 'slim' met 'rekenen' blijf ik een goede vinden :)


Op dit telefoonnummer: 0900 - 202 00 65 zou je meer info kunnen krijgen omtrend een testadres. Ik heb het vandaag nog gebeld en het werkt.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

reactie

Berichtdoor Sophie » 23 Nov 2004 21:23

Beste Renee,

Dank voor je reactie. Ik heb volgens mij drie assesments gedaan. De eerste was voor Contentuitzendbureau. Die test duurde in totaal 3 uur en bevatte taal en rekentesten. De tweede assesment die ik gedaan heb was voor Aegon. Aegon was destijds bezig met een campagne om jong talent te werven. Ik kwam goed door de eerste selectie heen, maar toen kwam de assesment-dag. Dit was een hele dag waarbij ook allerlei tests werden afgenomen zowel op het gebied van taal als op het gebied van rekenen. Op deze testdag moesten we ook een presentatie geven en rollenspellen doen. Het was heel uitgebreid. De laatste assesment was ook bijna een hele dag met verschillende soorten testen. Ik weet niet meer precies wat de testen allemaal inhielden maar er zal ongetwijfeld ook wel een iq-test en een persoonlijkheidstest bij hebben gezeten. Omdat het allemaal best lang geleden is weet ik het niet meer heel precies. Maar ik weet nog wel dat ik me heel rot voelde dat ik zo extreem slecht scoorde op die testen. Ik kon het ook gewoon niet rijmen met het feit dat ik toch in 6 jaar mijn vwo had gehaald en mijn studie rechten ook succesvol had afgerond. Ik realiseerde me overigens nog dat ik tijdens mijn rechtenstudie een vak 4x over heb moeten doen en dat was economie. Nadat ik heeeeeeel veel bijles daarvoor had gehad, heb ik het uiteindelijk gelukkig wel gehaald!

Dank voor het telefoonnummer. Ik ga het morgen bellen om te informeren waar ik mij kan laten testen!

Nogmaals veel dank voor het oprichten van deze site!

Veel groeten, Sophie
Sophie
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 Nov 2004 14:01
Woonplaats: Den Haag


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 9 gasten

cron