Hoi, ik wil me even voorstellen en mijn verhaal doen.

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Hoi, ik wil me even voorstellen en mijn verhaal doen.

Berichtdoor Hannie » 15 Nov 2004 12:22

Hoi, Ik ben Hannie en ben 20 jaar.
Ik kom pas de laatste tijd de term Dyscalculie tegen en het lijkt erop dat ik het ook heb. Zeker weten doe ik het niet want ik heb nog nooit tests gehad of iets dergelijks.
Het begon dus al op de basisschool. Hoofdrekenen was voor mij een ramp. Ik was al blij met een 5 en op mijn rapport had ik altijd een 5,5 staan. Van gewoon rekenen snapte ik ook niets. Breuken??Tafels??Delen??Het ging gewoon niet. Ik had altijd mijn vingers nodig en mijn schriften stonden vol met rode strepen. Ik was dus altijd een zwakke leerling. Ik heb wel bijles gehad maar dat heeft weinig geholpen.
Daarna heb ik de MAVO gedaan. Natuurkunde en scheikunde heb ik zo snel mogelijk laten vallen omdat ik het gewoon niet kon. Ik snapte dr nix van en haalde allleen maar onvoldoendes. Wiskunde was verplicht en ook daar heb ik regelmatig bijlessen in gehad. Uiteindelijk heb ik het op C-niveua gehaald met een 6. Ik was dus toch geslaagd voor de Mavo.
Daarna ben ik het MBO gaan doen en de eerste 2 jaar ging het goed.
In het 3e en 4e jaar ging het gewoon niet. Ik kreeg vakken als economie, bedrijfsadministratie en weer wiskunde. Het certificaat wiskunde heb ik nooit gehaald en economie alleen door spieken :wink: Ook moesten we veel tekenen. Ruimtelijk, 3d, en veel dingen uitrekenen en omrekenen zoals de schaal. Hoeveel keer dat ik mijn tekeningen opnieuw heb gemaakt is niet te tellen. Ik kwam er gewoon niet uit. Schaal 1.2500 moest 1.100 worden en dan moest alles omgerekend worden. 3d tekenen??Het ging gewoo niet. Nu heb ik mijn opleiding bijna afgerond. Ik heb alles gehaald behalve bedrijfsadministratie. Het is een verplicht certificaat en ik haal het gewoon niet. Zo kan ik dus niet mijn diploma halen. Ik heb 4 toetsen gemaakt en 3 ervan waren onvoldoende. Nu moet ik donderdag terug om het te gaan bespreken. Maar het is gewoon zoveel reken werk. Credit,debet, btw en rente. Ik probeer het maar het gaat niet. Ook heb ik totaal geen inzicht. Ik heb een jaar gelesd voor mijn rijbewijs. Het heeft mijn instructeur voor moeite gekost om me bepaalde handelingen goed te doen want ik vergeet zovaak de volgorde. Ook het oprijden van een kruispunt bijvoorbeeld. Wie had er ook alweer voorrang??Allemaal van die dingen waardoor ik gewoon heel lang bezig ben geweest. Ik heb het wel gehaald ik ben alleen wel een jaar bezig geweest. Ik heb nu nog steeds moeite met rekenen. Moet bij alles een rekenmachine gebruiken en de simpelste sommetjes kan ik niet uitrekenen.
Sorry voor het lange verhaal maar ik zou graag weten waar ik me bijvoorbeeld kan laten testen. Want ik moet nog steeds dat certificaat halen, anders heb ik geen diploma. Ik ben op zoek naar een vaste baan maar zonder diploma kom ik niet aan de bak. :evil: Misschien dat jullie me kunnen helplen?? :roll:
Bedankt voor het lezen. :)

Groetjes
Hannie
Hannie
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 15 Nov 2004 12:07

Berichtdoor Renée » 23 Nov 2004 21:03

Hallo Hannie, Welkom op het forum

Sorry voor het late antwoord. :oops:

Wat een gedoe met dat rekenen :0) Maar je slaat je er aardig doorheen!

Kijk maar eens bij het kopje testen op dit forum, daar staan telefoon nummers waar je meer info kunt krijgen.

Het is inderdaad wel belangrijk dat je dat doet, want met een dyscalculie verklaring kun je om meer tijd en begrip vragen bij toetsen.

Laat nog maar eens horen hoe het met je gaat.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron